Bioenergi

Hur förvara veden?

18 inlägg 16808 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur förvara veden?

H3nkk4  
#78876 Hej..

Jo jag undar om det finns några riktiga vedförsäljare här som har på klart man på kostnadseffektivaste sättet förvarar/torkar veden tills den skall till försäljning.

Vi har sålt ved nu i ett antal år och i våras köpte vi en ny vedmaskin, Palax Power 70. Den veden som vi klöv då förvarade vi 27m3 i 1,0 m3 trälådor. Resten hade vi i nätsäckar på pall. Nackdelen är ju att lådorna blir dyra och så måste man kanske köpa en lådvändare.

Vi har nu också börjat spika 2,0m3 lådor. Idealet kanske vore att ha en stor "behållare" kanske runt 100m3, men då är ju frågan om veden längst inne torkar och börjar mögla.

Hur förvarar ni veden?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

masterchief  
#78899 Så här förvarar jag veden, en plansilo som jag slagit på tak och 2 öppna väggar för drag.
Är det vindstilla ute så drar det därinne...

Avatar Fallback

Re: Hur förvara veden?

H3nkk4  
#78900
masterchief skrev:Så här förvarar jag veden, en plansilo som jag slagit på tak och 2 öppna väggar för drag.
Är det vindstilla ute så drar det därinne...



Det där såg ju bra ut :wink: Har du byggt silon enkom för vedtorkning? Eller har du haft ensilage där? Har funderat på att bygga något liknande fast kanske bara med inpregnerade elstolpar som stomme och sen med tak på.

Vad har du för mått på byggnaden?

Går det att stapla säckarna på varandra utan att dom längst in börjar mögla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

masterchief  
#78907 Det har varit ensilage innan på silon.
Stommen som håller ihop vägarna är faktiskt just elstolpar 8)
Gjutna i plattan.
Måtten är jag osäker på, men skulle tippa någonstans kring 13X35m.
En grov uppskattning så här i minnet 8)
Jag har aldrig staplat säckarna, så det har jag ingen erfarenhet av, som det är nu så möglar ingen ved...

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78935 Hur pass torrt blir det om man har nätsäckar på pallar (de lite tunnare som man spänner upp över en stålram vid fyllningen) om dessa står ute?

Hade tänkt att täcka över med små presenningar !

Eller måste de stå under tak??

Någon som provat detta?

V

Avatar Fallback

Re: Hur förvara veden?

H3nkk4  
#78964
Vesslan skrev:Hur pass torrt blir det om man har nätsäckar på pallar (de lite tunnare som man spänner upp över en stålram vid fyllningen) om dessa står ute?

Hade tänkt att täcka över med små presenningar !

Eller måste de stå under tak??

Någon som provat detta?

V


Vi har nog några sådana utomhus täckta med pressenning. Det är första året nu , men dom skall väl torka lika bra som under tak tycker jag. Om man inte lägger dom för tätt kanske. Metersved travad torkar ju bra emd pressenning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur förvara veden?

H3nkk4  
#79020 Jag har sett en som brukar annonsera på blocket som har byggt en stor behållare att torka/förvara veden i. Det är en byggnad som är ca. 30 meter lång 3,5 meter bred och kanske 5-6 meter hög. Sen så har han spikat glesbräder på väggarna för luften. Jag pratade med honom och han påstod att veden inte riktigt torkar längst innuti men att ca. 70% ändå klarar sej.

Nån som har någon likadan byggnad att torka veden i som kanske vet vad den optimala bredden är. Man skall ju slippa in med traktor och lasta veden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur förvara veden?

axwell  
#79027 Hade tidigare planer på att sälja kluven ved och skulle då ha satsat på 1 kbm CIPAX behållare. Volymen är odiskutabel, lätt att stapla med pallgafflar, luftar bra, håller länge, dräneringskanaler och hål i botten.

Nackdel man måste ta ut pant för att få alla i retur, när ved krympt efter torkning syns det tydligt( måste efterfyllas)

Väggar: Stolpar som bekläds med beg. formateringsviraduk från närmaste pappersbruk. I andra hand torkvira som är otympligare men mindre eftertraktad. Luftar mycket bra utan att släppa in snö, håller även ute regn utom vid storm, minskar risken för att hela "byggnaden" tas av vinden.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

Skogstomte  
#79040 Vi har samma typ av säckar som Masterchief, men ställer dem ute med pall under. Ställer upp 3x6 säckar med 30-40cm mellanrum och täcker toppen med en presenning 6x10m. Det blir torrt om man bara hugger i tid, helst ska veden vara säckad och klar innan saven stiger, då är de klara att ställa in före midsommar, förvarar dem sedan i ladugården när de är torra.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79068
Skogstomte skrev:Vi har samma typ av säckar som Masterchief, men ställer dem ute med pall under. Ställer upp 3x6 säckar med 30-40cm mellanrum och täcker toppen med en presenning 6x10m. Det blir torrt om man bara hugger i tid, helst ska veden vara säckad och klar innan saven stiger, då är de klara att ställa in före midsommar, förvarar dem sedan i ladugården när de är torra.



Ok men jag funderar på hur det blir om man fortsätter lagra den utomhus under en presenning?
Funkar det eller blir veden fuktig igen?

Det borde ju vara samma fuktighet i en byggnad som masterchief har som utanför??

v

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

Skogstomte  
#79072 Fukthalten går ju alltid upp ju längre sommaren går - inne eller ute. Skillnaden som vi upplevt är att om man fortsätter lagra den ute är att det lätt blir kondens mellan presenningen och veden så att den blir missfärgad. Därför är det bättre om säckarna kommer under någon form av tak så att man får regnfri luft på alla sidor. Torkningen ute gör vi för att ladugården är lite för tät för att ställa in färsk ved i.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79121
Skogstomte skrev:Fukthalten går ju alltid upp ju längre sommaren går - inne eller ute. Skillnaden som vi upplevt är att om man fortsätter lagra den ute är att det lätt blir kondens mellan presenningen och veden så att den blir missfärgad. Därför är det bättre om säckarna kommer under någon form av tak så att man får regnfri luft på alla sidor. Torkningen ute gör vi för att ladugården är lite för tät för att ställa in färsk ved i.



Aha!

Då vet jag!
Något att tänka på. Får väl ställa in veden fram mot sommaren!

V

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125957 Jag har fått en idé. Ska i år lagra veden ute, på marken. Förvisso under tak och med ok "väggar". Men marken, där hade jag tänkt göra som jag gjorde förut. Lägga slanor, plank, lastpallar och sånt jag hittar. Men sen fick jag en tanke, marken lutar och tänkte kanske väga av den lite med sand/jord. Men varför inte i stället fylla upp med, säg 5-10 cm bark? Sån där som de säljer för täckning av buskar och sånt. Kommer det att fungera, vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Hur förvara veden?

Tosca  
#125960 Du bör nog räkna med att lägga på plank och slanor även på ett sånt underlag, du behöver drag under högen och det får du inte med bara bark då den blir för tät.
Lägger du veden direkt på barken kommer du troligtvis att få mögel i bottenvarvet.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

loppan  
#126083 Min erfarenhet säger att om en stjälpt vedhög är mer än 3 meter på höjd eller bredd så får man en kärna i mitten som möglar lite.
Detta har dock inte så stor betydelse om det inte är mer än 10% av veden.
Jag lagrar veden i maskinhall med betonggolv.Om man vill undvika mögel i kärnan så kan man flytta högen i juli månad med
lastmaskin så att den blandas.
Ligger veden orörd i stor hög i två år så torkar även mitten till avsalukvalite´.
Jag har grunnat en hel del på hur mas skulle kunna förbättra torkningen i stor skala men det är inte helt enkelt.
Jag har dock märkt att det är stor skillnad på hur torr ved är som sågats i februari i jämförelse med aprill.
Februari och mars har mycket bra tork o torr luft vid minusgrader.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).