Skogsröjning

Röjplikt

37 inlägg 17336 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjplikt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125480 Röjningens ekonomi och nytta för skogsföretagaren har nog debatterats i andra trådar. Jag ville bara gnälla lite på de som vill införa regler i "nationens intresse"(på skogsägarens bekostnad), fast det bara handlar om simpelt eget särintresse.

Målarförbundet skulle t.ex. säkert rösta ja till lag om att alla hus måste målas om vart 5:e år. Sverige blir snyggare, fler turister, högre BNP etc.

/Nisse

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Pensionär  
#125484
nisse skrev:Röjningens ekonomi och nytta för skogsföretagaren har nog debatterats i andra trådar. Jag ville bara gnälla lite på de som vill införa regler i "nationens intresse"(på skogsägarens bekostnad), fast det bara handlar om simpelt eget särintresse.

Målarförbundet skulle t.ex. säkert rösta ja till lag om att alla hus måste målas om vart 5:e år. Sverige blir snyggare, fler turister, högre BNP etc.

/Nisse


Något av det klokaste som någonsin skrivits på detta forum...

Personligen röjer jag, men det är för att JAG gör det, inte staten.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

rabbit70warhammer  
#125486 Skrev att jag tyckte att man skulle införa röjplikt tidigare. Det kanske är fel med en röjplikt. Men klarar vi inte av att sköta den svenska skogen varför ska vi då bruka den? Varför inte göra naturreservat av det som vi inte vill sköta? Om vi bara klarar av att sköta och bruka 50% av den produktiva skogsarealen varför ska vi då försöka föryngra den resterande delen?

Var bara en tanke. Jag kan inte säga att jag förespråkar det ena eller det andra. Jag vill bara att Sverige skog och dess värde skall utnyttjas och inte förstöras som den i så stor grad gör i dag.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Pensionär  
#125492
rabbit70warhammer skrev:Skrev att jag tyckte att man skulle införa röjplikt tidigare. Det kanske är fel med en röjplikt. Men klarar vi inte av att sköta den svenska skogen varför ska vi då bruka den? Varför inte göra naturreservat av det som vi inte vill sköta? Om vi bara klarar av att sköta och bruka 50% av den produktiva skogsarealen varför ska vi då försöka föryngra den resterande delen?

Var bara en tanke. Jag kan inte säga att jag förespråkar det ena eller det andra. Jag vill bara att Sverige skog och dess värde skall utnyttjas och inte förstöras som den i så stor grad gör i dag.


Förstå mig rätt nu.

Du skriver att VI sköter, VI brukar, men när röjningen ska betalas då finns plötsligt inget Vi mera.
De man äger ska man få sköta som man själv vill.
Som nämdes ovan har röjningens för och nackdelar vart upp i flera andra trådar så ingen idé att dra de igen.
Förmynderi är väldigt sällan en bra lösning och bör undvikas så länge som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

rabbit70warhammer  
#125500 Förstå mig rätt nu.

Du skriver att VI sköter, VI brukar, men när röjningen ska betalas då finns plötsligt inget Vi mera.
De man äger ska man få sköta som man själv vill.
Som nämdes ovan har röjningens för och nackdelar vart upp i flera andra trådar så ingen idé att dra de igen.
Förmynderi är väldigt sällan en bra lösning och bör undvikas så länge som möjligt.
[quote][/quote]

Anser du att det är okej att ungskogar inte sköts överhuvudtaget? Varför ska det vara okej att avverka om man inte kan sköta nästa föryngring? Borde inte sådan mark förbli orörd om man inte kan garantera skötsel. Man kan inte jämföra detta med målning av hus!

Är naturen bara pengar frågar jag mig?

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Storken  
#125520 Personligen vill jag inte ha nån röjningsplikt eftersom det är meningslöst med lagar och förordningar som ändå inte följs. Det kommer alltid finnas skogsägare som inte förstår att det är långt ifrån allt som är fötjänst vid en avverkning. Man måste helt enkelt lägga undan pengar till röjning när man gör en avverkning, annars skjuter man sig själv i foten!

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

halvproffs  
#125534 För min del röjar och gallrar jag och sköter skogen efter bästa förmåga. Dels för att få träd som blir grövre och klarar snötyngder mm och jag vill lämna över välskött skog till nästa brukare såsom när jag fick överta. Trots det så vill jag ej ha någon röjningsplikt för att när det var tidigare var det uddlöst iallafall.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

MNskog  
#125538
nisse skrev:Röjningens ekonomi och nytta för skogsföretagaren har nog debatterats i andra trådar. Jag ville bara gnälla lite på de som vill införa regler i "nationens intresse"(på skogsägarens bekostnad), fast det bara handlar om simpelt eget särintresse.

Målarförbundet skulle t.ex. säkert rösta ja till lag om att alla hus måste målas om vart 5:e år. Sverige blir snyggare, fler turister, högre BNP etc.

/Nisse


Klokt skrivet.

Jag har skrivit nedanstående inlägg tidigare i tråden men tar upp det igen.

Vad tycker ni ? Är det en god ide' eller är jag "ute och cyklar".


Jag tycker det är ofta skogsägare inte betraktas som riktiga företagare annat än en gång om året när den "försvårade" självdeklarationen ska lämnas in :wink:

Visst är det en del skogsägare som knappt vet var deras skogsskifte ligger men den stora majoriteten är intresserade och många är kunniga.
Sen är det kanske inte jättemånga som lever till 100% av sitt skogsbruk men det är många företag där den egna skogen står för en stor del av omsättningen.

Jag har funderat lite och kanske en del av förklaringen är att skogsägarna alltid heter just skogsägare istället för skogsföretagare.
Ägare har en mera passiv klang än företagare tycker jag. Lite som aktieägare och att synen från gemene man är då "någon som bara sitter och väntar på att pengarna ska växa".
Med den synen är det lätt att hitta på regler som gynnar vissa företag eller myndigheter men skadar andra. Ofta med argumentet arbetstillfällen.

I andra trådar här på forumet har jag läst upprop om behovet av "nya" skogsägarföreningar oberoende av skogsindustrin och det kan säkert finnas behov för detta.
När det gäller vissa frågor jobbar många skogsägarföreningar tillsammans med LRF Skogsägarna för att bevaka sina medlemmars intressen i äganderätt och allemansrätt m,m.

Skogsindustrierna har sin branschorganisation som heter just Skogsindustrierna. Avverkningsentreprenörerna har SMF.

Vart jag vill komma med mitt resonemang är att det kanske är en branschorganisation typ ovanstående vi mindre företagare behöver. Vi som jobbar med skogsbruk på hel eller deltid i egen skog och/eller säljer skogsbrukstjänster.

En organisation som bevakar våra intressen och jobbar för att kommunicera att vi är aktiva företagare inte bara passiva ägare. Naturligtvis en organisation utan bindningar till andra intressen.


Ett "Skogsbruksföretagarna".


Vad tycker ni ?

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Pensionär  
#125542 Är naturen bara pengar frågar jag mig?

Enligt ditt synsätt så verkar de ju så. Får uppfattningen att du vill ha hela Sverige röjt, med perfekta avstånd mellan varenda planta som finns. Allt för maximal avkastning som skogsbolagen och skattmassen vill.

Det Nisse skrev om att måla hus var världens klockrenaste liknelse, om man förstod vad han menade.

Anser du att det är okej att ungskogar inte sköts överhuvudtaget?

Vet av många ungskogar som inte är sköta, vilket jag tycker är tråkigt. Men det är ju den markägarens filosofi om hur han sköter skogen. Den saken har varken jag, du eller tredje part något med att göra.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125550
rabbit70warhammer skrev:Anser du att det är okej att ungskogar inte sköts överhuvudtaget? Varför ska det vara okej att avverka om man inte kan sköta nästa föryngring? Borde inte sådan mark förbli orörd om man inte kan garantera skötsel. Man kan inte jämföra detta med målning av hus!


Givetvis är det OK att ungskogar inte sköts över huvud taget. Det finns krav på att man skall få upp skog igen, men att skogen måste se ut på ett visst sätt, det finns det inga krav på.

Du pratar om hur VI skall sköta SVERIGES skogar. I själva verket är det JAG som sköter MIN skog, så får DU sköta DIN, precis som du vill.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

rabbit70warhammer  
#125778 Nisse> Okej är inte det här ett diskusions forum? Jag vet mycket väl att det är som du säger. Jag vill bara diskutera över saker jag tycker är fel i skogen och som jag skulle kunna ändras till det bättre. Om riksdagen beslutar om ändring i exempelvis röjningen så har du inte så mycket att säga till om som enskild skogsägare. Tycker du kan komma med motargument rent sakligt istället för att bara säga som det är idag, för vem vet inte det liksom.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

feskarn  
#125868
Jag tycker det är ofta skogsägare inte betraktas som riktiga företagare annat än en gång om året när den "försvårade" självdeklarationen ska lämnas in :wink:
............

En organisation som bevakar våra intressen och jobbar för att kommunicera att vi är aktiva företagare inte bara passiva ägare. Naturligtvis en organisation utan bindningar till andra intressen.

Ett "Skogsbruksföretagarna".

Vad tycker ni ?
[/quote]

Jag tog upp en tråd för några veckor sedan i samma ärende, men fick inte något gehör. Men jag håller naturligtvis med. Det kan vara så att vi som kommer utifrån ser det på ett sätt medan de som är födda med skog har en annan bild, vad vet jag.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Contorta  
#125871
feskarn skrev:
En organisation som bevakar våra intressen och jobbar för att kommunicera att vi är aktiva företagare inte bara passiva ägare. Naturligtvis en organisation utan bindningar till andra intressen.

Ett "Skogsbruksföretagarna".

Vad tycker ni ?


Jag tog upp en tråd för några veckor sedan i samma ärende, men fick inte något gehör. Men jag håller naturligtvis med. Det kan vara så att vi som kommer utifrån ser det på ett sätt medan de som är födda med skog har en annan bild, vad vet jag.[/quote]

Inget nytt problem. Intresseföreningarna finns redan. Som jag ser det är det bara att engagera sig, det kan vara trögt men det går att nå fram. Min skogsägarförening (Norra) ger mig mycket hjälp på alla sätt som aktiv skogsföretagare. De företräder också de värst drabbade skogsägarna med ej ersatta nyckelbiotoper mm på ett föredömligt sätt.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

rabbit70warhammer  
#125984 Till alla ni som tycker att röjplikten är dålig varför tycker ni då inte att kravet på att man ska återbeskoga skogen är fel? Här där jag bor så blir all skog björkskog med inslag av riktigt fula tallar och granar om man inte röjer, även rena tallmarker och granmarker. Är skogen planterad eller föryngrad med fröträd spelar ingen roll, björksly i massor. Då kan vi väl skita i att plantera överhuvdaget eftersom det kommer björk och sälg i vilket fall som helst. En fråga som jag tycker är ganska intressant att diskutera.

Jag förstår att röjplikten inte är en så bra ide egentligen. Det blir enorma kostnader på skogsägarna. Istället har jag en fundering. Varför kan man inte låta de "yngre" arbetslösa göra skogsvärnplikt istället fast med lön. Det skulle man i alla fall kunna ha på sveaskogs marker. Hellre det än att polacker ska ta våra svenska jobb eller? Vi slipper då ungdomsarbetslöshet i massor.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

MNskog  
#126003
feskarn skrev:
Jag tycker det är ofta skogsägare inte betraktas som riktiga företagare annat än en gång om året när den "försvårade" självdeklarationen ska lämnas in :wink:
............

En organisation som bevakar våra intressen och jobbar för att kommunicera att vi är aktiva företagare inte bara passiva ägare. Naturligtvis en organisation utan bindningar till andra intressen.

Ett "Skogsbruksföretagarna".

Vad tycker ni ?
Jag tog upp en tråd för några veckor sedan i samma ärende, men fick inte något gehör. Men jag håller naturligtvis med. Det kan vara så att vi som kommer utifrån ser det på ett sätt medan de som är födda med skog har en annan bild, vad vet jag.



Ja, många skogsägare ser skogsägareföreningen som deras organisation och tycker att det inte behövs något annat. I många frågor är deras arbete för medlemmarnas intressen bra.
I vissa frågor är det däremot som om föreningen sitter på två stolar.
Nu har vi även många andra skogsindustriföretag som med relationsmarknadsföring försöker "leka" skogsägareförening för sina leverantörer.

Med dig "feskarn" är vi två.

Någon fler som håller med ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).