Bioenergi

Blir pellets framtidens bilbränsle?

12 inlägg 6414 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blir pellets framtidens bilbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12592
Niking skrev:http://www.nyteknik.se/art/52984

/Niklas


Här är ännu en artkel i ämnet http://www.ja.se/nyheter/visaNyhet.asp? ... highlight=

/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

norrskog  
#333221 som jag svarade dig i en annan tråd. När vi har snabbväxande träd så ja. som det är nu går det absolut inte med träd vi måste vänta minst 60 år på

Avatar Fallback

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

Hema  
#333231
norrskog skrev:som jag svarade dig i en annan tråd. När vi har snabbväxande träd så ja. som det är nu går det absolut inte med träd vi måste vänta minst 60 år på

Sålänge uttaget inte är större än vad man hinner med att återplanetera så borde det funka.

Avatar Fallback

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

Bosse1  
#333368 400mil på 1kubikmeter,inte konstigt att det vill bli mycket "energireservat"i oljeknarkarlandet :oops:

Avatar Fallback

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

norrskog  
#334520
Hema skrev:
norrskog skrev:som jag svarade dig i en annan tråd. När vi har snabbväxande träd så ja. som det är nu går det absolut inte med träd vi måste vänta minst 60 år på

Sålänge uttaget inte är större än vad man hinner med att återplanetera så borde det funka.


Vi har massor med öknar i värden som skulle behöva helt nya trädslag. som inte är törstiga som idag

Användarvisningsbild

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334536
norrskog skrev:
Hema skrev:
norrskog skrev:som jag svarade dig i en annan tråd. När vi har snabbväxande träd så ja. som det är nu går det absolut inte med träd vi måste vänta minst 60 år på

Sålänge uttaget inte är större än vad man hinner med att återplanetera så borde det funka.


Vi har massor med öknar i värden som skulle behöva helt nya trädslag. som inte är törstiga som idag


Svårt att kombinera otörsthet med tillväxt hos växter. När växterna öppnar klyvöppningarna för att fånga koldioxid, ja då förlorar de samtidigt vatten genom dessa klyvöppningar.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

bgl  
#334545 Kan bli polikernas mardröm, möjlighet till autonom och småskalig produktion av energibärare . Minst samma skatt som vi har på fossila drivmedel måste, om möjligt, pressas ut ur alla alternativa drivmedel, åtminstone efter en kort introduktionsperiod!

Användarvisningsbild

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335120 Ny teknik ska höja värdet på rester från jord och skog http://www.atl.nu/skog/ny-teknik-ska-h- ... t-p-rester
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

Hema  
#335144 För mig är det bom stopp på att ta ut grot, undantagsfall grenar. De delarna behöver stanna kvar för att ge näring tillbaka och minska försurningen i marken.
Däremot får de gärna se till så att massapriset går upp.

Avatar Fallback

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

Carlfritidshuggare  
#335148 [quote="Hema"]För mig är det bom stopp på att ta ut grot, undantagsfall grenar. De delarna behöver stanna kvar för att ge näring tillbaka och minska försurningen i marken.

Det har säkert varit uppe i annan tråd men jag är nyfiken. Hur skulle du se på att få tillbaka aska från ett verk som enbart kör biobränsle?

Att sprida aska är ju mer jobb än att låta grot vara kvar men ändå. Hur ser du och andra på detta?

Avatar Fallback

Re: Blir pellets framtidens bilbränsle?

Hema  
#335151
Carlfritidshuggare skrev:
Hema skrev:För mig är det bom stopp på att ta ut grot, undantagsfall grenar. De delarna behöver stanna kvar för att ge näring tillbaka och minska försurningen i marken.

Det har säkert varit uppe i annan tråd men jag är nyfiken. Hur skulle du se på att få tillbaka aska från ett verk som enbart kör biobränsle?

Att sprida aska är ju mer jobb än att låta grot vara kvar men ändå. Hur ser du och andra på detta?

Ren flisaska ser jag inget problem med, men det är även att jag inte vill förstöra skogsmarken och riskera att förstöra för flera svampar som träden i sin tur har stort utbyte med bland annat.

Angående askspridning så kommer det nog "inom kort" bli mycket enklare då drönarutvecklingen gör ständigt nya framsteg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).