Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

32 inlägg 17735 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

foton  
#125795 Köppte en sådan Clas vinsch som ni pratar om efter några gångers annvändande var aluminjumdrevet rent från guggar, det arbetade mot ett ståldrev. Men det verkar som det fins stål att köpa numera.

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Si63  
#125838 Jag tackar för alla svar!

Ett litet sidospår.

Hur har ni vinschen inkopplad?
Direkt mot ATV:en?
eller fristående batteri?
eller utökat med ett batteri som är inkopplat mot ATV:en?
Mvh Sinkro63

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

amcore  
#125840 ni som kör med elvinch till att dra virke..blir ni inte otålig och nervös över att det går så sakta? :roll:

drog virke förut med min bakmonterade WARN RT2,5 med tillhörande warn fjärr och det tog tid, hann springa hem och göra en äppelpaj innan jag fått fram stocken till vagnen :| ..
om man gämför med en hydraulvinch.. tex den som jag har på kranman vagnen så är det ljusår mellan dom, endå va warn vinchen i samma prisklass som kranmans OM jag skulle köpt den ifrån min lokala säljare, men som tur va så gjorde jag inte det utan warn grejjerna togs hem ifrån us & a :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125841 jag köpte en sån där batterilåda på biltema där ja stoppa i ett bilbatteri som ja i sin tur ställer på pakethållaren på hjulingen å jag laddar batteriet hemma å bilbatteriet håller i princip en hel dag utan att mattas det är dock på 110ah?!?!?

Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125846 ATV batteriet och tomgång

Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Kjell S  
#125860 Gjorde hylla under kran och satte batteriet där. Håller en hel dag.. om inte mer. Laddar dock ändå.

Visst går det inte alltför fort men jag går inte på ackord och sparar ryggen.
Så i längden jämnar det väl ut sig

Tid är det enda vi har...

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125869 Ja har iaf ett sep batteri, det gör att maskinen kan va avstängd utan att det gör nått... ja kan tillå me ha hjulings vagnen efter bilen när ja drar ikull nått träd på nån gård som ska bort...
farten på vinschen är inte den snabbaste, men hellre den vinschen än ingen alls, för halleluja va den spar ryggen!!!!

Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

totte  
#125900 Brukar räkna såhär: Si och så lång tid extra tar det att använd hjälpmedel till att dra/lyfta/häva. Multiplicera det med antal som skall göras nåt med. Det blir ändå aldrig så mycket tid som det tar att kurera ett ryggskott, så man vinner mycket i tid.

Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

stegmaster  
#125912 Håller med om alt som kan spara hälsen er bra, men dom där el vinscharna går ju löjligt sakta.
I nöden för at fälla et träd, men inte dra et antall träd 15-30m langs marken.
Et annat problem er vel at en atv blir lite lett i forhållanden til dragkraften til vinchen, eller brukar ni spenna fast atv i nåt träd, eller??
Har en sånn själv på min Atv, men den finns där oanvänd sen flera år sen.
Kommer bara att brukas om jag kjör fast. :wink:

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125919 Jag högg upp lite vindfällen i vinter, å eftersom de va så mkt snö så plogade jag vägen som gick pararellt å stod där å vinschade in hela träd som va ca 30-35 cm i rotändan, ja har stödben på kärran, mer behövs inte... ja tror inte det rymms mer vire än ca 10-15 meter på rullen på en vanlig atv vinsch å SÅ lång tid tar det inte, iaf inte i mina ögon... ska man snacka tid å arbete ska nog atv förbjudas helt å hållet i skogen;)... Men som sagt, ett enormt hjälpmedel å ja skulle INTE vilja vara utan som sagt....

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Si63  
#127899
Uvskogen skrev:ATV batteriet och tomgång


vad har du för anslutningsdon. Det är ju rätt mycket ström som ska gå igenom.
Mvh Sinkro63

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127900 De är de som följde med vinschen (Warn), de är rätt grova, som kablarna till bilbatteriet.

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Si63  
#127906
Uvskogen skrev:De är de som följde med vinschen (Warn), de är rätt grova, som kablarna till bilbatteriet.


har du dragit kablarna direkt till batteriet? Så om du vill koppla lossa vagnen så måste du lossa kablarna ifrån batteriet?
Mvh Sinkro63

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127977
Sinkro63 skrev:
Uvskogen skrev:De är de som följde med vinschen (Warn), de är rätt grova, som kablarna till bilbatteriet.


har du dragit kablarna direkt till batteriet? Så om du vill koppla lossa vagnen så måste du lossa kablarna ifrån batteriet?
Mvh Sinkro63


Aha, vi har pratat förbi varandra, du tänker dig en vinsch på vagnen. Jag har min på pakethållaren och sen har jag ett block i kranen så det "problemet" har jag inte nu. På förra vagnen hade jag så, med då tog en tre-fas kontakt.

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Si63  
#127987
Uvskogen skrev:
Sinkro63 skrev:
Uvskogen skrev:De är de som följde med vinschen (Warn), de är rätt grova, som kablarna till bilbatteriet.


har du dragit kablarna direkt till batteriet? Så om du vill koppla lossa vagnen så måste du lossa kablarna ifrån batteriet?
Mvh Sinkro63


Aha, vi har pratat förbi varandra, du tänker dig en vinsch på vagnen. Jag har min på pakethållaren och sen har jag ett block i kranen så det "problemet" har jag inte nu. På förra vagnen hade jag så, med då tog en tre-fas kontakt.


Trefas verkar vara bra ide. eller kanske dom nya CEE-don.
Tack för tipset.
Mvh Sinkro63

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).