Sågtimmer

Apteringskurs?

33 inlägg 21362 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12590 Vi har utsynare från Rundvirke som tar ut stamblock samt stolp. Kan säga att det blir bra mycket större uttag när de synat än om man skulle välja själv. Helt klart att bra system tycker jag. Speciellt gran är svår att ta ut stamblock tycker jag personligen.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22703 instämmer på det mesta i denna tråd, och kan tillägga att "engstrand" har rätt med att det är säkrare , enklare apt. med att köra en utsynad avverkning :wink: och speciellt gran .... som det varit i vinter här iallafall... med "opplega" och 5cm snö på ena sidan stammen :lol: då är man kvistblind 8)

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22713 oops! måste tillägga en episod om just "knivfura" :) för ett antal år sedan skulle vi ta ut detta sortiment , hmm! det där med räkna årsringarna gjorde att jag högg detta manuellt , och apterade efter instruktionerna , jag vet inte vad det är för längder som gäller idag ? , men efter det jag fått på papper högg jag , i princip bara 3,40 längder (i mina trakter finns nog inte skog för nåt längre? ) .. och jättestolt var man , över en biltrave knivfura , det körde vi med egen bil som vanligt .. men sedan :shock: vrakades halva traven :shock: jag blev förbannad och ringde sågen och sa att låt virket ligga vi tar hem det!! .. javisst! sa dom , nått dygn senare var vi där och skulle hämta min "fula fura" ... och icke att den fanns på timmerplan.... ihelvete :shock: just då skulle jag kunnat "klappa till nån" .. virket fanns icke? och jag hade stämplat varenda j-vla stock .. efter en hel del disskutioner med ansvariga fick vi lasta en trave ur "vältorna" ... och det var surt :? alla vet ju hur fura som blivit hanterad några gånger ser ut i barken, men jag satt där i rena ilskan och "la om hela j-vla vältan " i ren protest 😈 så kort sagt hade mitt kärleksfullt huggna knivfura redan gått i produktion, - stockarna lär ju inte ha sprungit iväg själva :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).