Bioenergi

Vedläget?

110 inlägg 31388 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Kjell S  
#125379
Famag skrev:Börjar ni använda pellets, så kommer ni att fortsätta :lol:
Då har ni vuxit ur vedkorgarna.
Fast det är klart att jag ska väl inta skriva aldrig mera ved, beror på hur snål ni är mot er själva :-@


Nä,du... tänker inte elda upp 25% i moms...

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Storken  
#125636 Inte jag heller! Bytte till flis just för att komma ifrån pelletsräkningen!
Pellets är ett jättebra bränsle, men man har ju inte råd att elda med det ! ~x(
Vad gäller vedläget så har jag ca 100 m3 travat som ligger kvar sen gallringen förra året...

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Kjell S  
#125697 Tyvärr finns väl risken..
Dom pratade för ett tag sedan om att energiberäkna fastigheterna och skatta husen efter det.
Står väl inte på förrän en sådan skatt kommer...

Då får man väl stänga huset o bo i husbilen..

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Kjell S  
#125748 Kopierar in ett inlägg jag gjorde på Vedpriser 2011..

Känns aktuellt...

Ska vi inte agera som resten av världen?

Jag känner mig orolig, måste höja priset. ( Oljeprisutvecklingen på börsen )

Jag har så mycket ved och gratis klyvning.. höjer till det dubbla. ( Vattenkraften som vi har investerat i ... )

Jag höjer priset kraftigt och ser hur länge det håller.. dom måste ju elda. ( Vattenfalls bonusar )

Jag har ju ett jättelager av ved.. bäst att ta betalt som i det dyraste landet i EU.. ( Prisreglering av energi )

Nu behöver "fattig-svensson" ved - höj! ( Bensinpriset under sommar och semestertid )

..osv.

Skäms inte för att ta betalt!

Vi kan inte bli värre än ovanstående "kompistjyveri" på hög nivå.

Förr fick dom flytta från byn, numera får de ett chefsjobb med "löfte" om att
- du behöver inte jobba mycket för att gå därifrån ekonomiskt oberoende!

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Åke Nilsson  
#127651 Hej !
Här kring skellefteå är det stor efterfrågan hos skogsbolagen om att få köpa ved.
Norrlandsved slukar ca 4-5000 m3fub grövre björk.

En chaufför sa att bara han levererat till privata ca 600m3fub björk under Mars månad.
Själv har den egna björken sinat på vårt hemman så det blir till att köpa till nästa säsong om man inte satsar
på pannved...av gran/tall.

Norra skogsägarna går ej att köpa av ,säger att leverantörerna vill ha mätkvitto från VMF.

Blir till att försöka knyta kontakt med större skogsbolag / skogsägare.

Har till råga på allt fått grannen som konkurrent som gjort ca 350 m3 stjälpt !!!! 😈

Åke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).