Skogsvagn (Huggarvagnar)

Palms

15 inlägg 8329 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Palms

france  
#125188 Någon som har erfarenhet av Palms 8-tons vagn med 610 kran?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Palms

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125408 Tittade på en sån idag. Kranen ser rejäl ut. Skiljer nästan inget i pris mot 525 kranen. Så får man större hjul också om man tar den större kranen.

Användarvisningsbild

Re: Palms

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125432 Kostar??

Avatar Fallback

Re: Palms

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125438 105' resp 109' enligt katalogen.

Avatar Fallback

Re: Palms

france  
#125439 Jag tyckte att draget såg kort ut, att kärran kommer för nära traktorn när man svänger så tar bakhjulen i stödbenen, eller var det bara en synvilla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125449 Det har dom säkert provat ut så det är inte nån fara. Bara bra om ekopaget blir kort. Men nu såg jag att 610 kranen är svagare än 525. Verkar som att 610 är en 470 med utskjut. Att 525 är en större kran fast utan utskjut.

Avatar Fallback

Re: Palms

france  
#125450 Det är kanske bättre att sätta på en 665 kran men då kanske kärran blir för klen. Tycker att 10-tons kärran är för stor och klumpig, men det är kanske bara en känsla

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms

valtra a 72  
#125452 Har själv en 11-tons palms med dubbelram och 665 kran som jag drar med en valtra a72 och det fungerar bra.Hur stor traktor har du själv?

Avatar Fallback

Re: Palms

france  
#125453 Jag har en ferguson 4335, orkar gör den säkert, men jag tänker på smidigheten, men det är kanske en vanesak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms

valtra a 72  
#125454 Vagnstyret gör att även en lite större vagn känns smidig, en större vagn är även betydligt stabilare framför allt när man har fullt utslag på vagnsstyret med tom vagn.Man är ju heller inte tvungen att jämt köra med fullt lass i skogen, bättre köra en extra vända.

Avatar Fallback

Re: Palms

france  
#125459 Jag har fått pris på olika vagnar.8 ton med 610 kran och 10 ton med 665 kran, skillnad 17 000 kr, jag skall kanske lägga till dom pengarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms

valtra a 72  
#125465 Köp den större vagnen . Om du tex jämför vridhusen mellan kranarna så märker du stor skillnad i uppbyggnad samt att du har 2 vridcylindrar på 610 och 4 på 665.Du har även kraftigare bom på 10 tons vagnen.Prisskillnaden är ju inte heller så stor mellan vagnarna.

Avatar Fallback

Re: Palms

france  
#125474 Kommer nog att vänta med köpet, tror jag skall åka på skogsmässan på Elmia och jämföra olika fabrikat.Men tack för tipsen

   TS
Avatar Fallback

Re: Palms

valtra a 72  
#125479 Låter kul, synd man har så långt dit.

Avatar Fallback

Re: Palms

Nicke Nyfiken  
#125481 Hej!

Jag gick från en KMA på 7,5 ton och 180-190cm bred till Farma 10 ton 230 cm bred.
Jag var orolig för att jag skulle uppleva den som bred men den är otroligt smidig och följsam, traktorn är 220-225 cm bred och vagnen följer den precis, fantastiskt smidig vagn trots bredden, vet inte om palms ramstyrning är lika följsam.
Nu ångrar jag nästan att jag inte gick upp på 12 tonnaren istället.

Satsa på en större vagn, gärna med 500 hjul.

H/Nicklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).