Skogsröjning

Röjplikt

37 inlägg 17334 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjplikt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125197 Tröttsam partsinlaga. Känns inte röjplikten rätt långt borta?
http://www.kristianstadsbladet.se/debat ... egler.html

/Nisse



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125198 Samtidigt är det ju trevligt att någon mer part än skogsägarna vill diskutera produktion när även industrin hukar under naturmupparnas piska.

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

Skogshuggarninorr35  
#125203 Ja vet inte vad fan facket har med röjningen att göra, men jag tycker att röjningsplikten ska införas igen.
Det blir trevligare för oss som ska gallra och så blir det billigare gallringskostnad när medelstammen höjs.
Sen får markägarna användning av röjsågarna dom köpt och använder mest till att röja gräs runt rabatterna. :D

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

rabbit70warhammer  
#125206 Röjningsplikten är väl det bästa som skulle kunna hända. Det skulle öka värdet på den svenska skogen enormt mycket på lång sikt. Hoppas verkligen att vi inför detta igen. Det ligger verkligen i tiden, Sverige är ett stort solkraftverk och träden är våra solfångare. Tänk vad många ungskogar det finns där ute som snart blir konfliktbestånd med krogia björkar.

Men något än viktigare är att sänka skatten för vinsterna man gör i skogen. Vem vill investera i en skog där hälften av pengarna går till staten? Även staten skulle tjäna på att sänka skatterna då detta skulle leda till att folk är mer villiga att investera i sin mark och på så vis få bättre ekonomi i skogen.

Ska röjningsplikten till så vill nog folk ha mer ut av sin skog. Annars vill nog ingen äga skog.

Det är oerhört märkligt att inte mer vettiga saker görs i skogen. Den svenska skogen skulle kunna vara lika mycket värd som den norska oljan. Herre gud nu kan vi till och med göra diesel av den

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125210
Skogshuggarninorr35 skrev:Sen får markägarna användning av röjsågarna dom köpt och använder mest till att röja gräs runt rabatterna. :D


Nähä! Använder den till att markbereda i rabatterna också, är det inte det TerraCut är till för :surp:

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

Skogshuggarninorr35  
#125212
Uvskogen skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Sen får markägarna användning av röjsågarna dom köpt och använder mest till att röja gräs runt rabatterna. :D


Nähä! Använder den till att markbereda i rabatterna också, är det inte det TerraCut är till för :surp:


:-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125238 Någon röjningsplikt vill jag inte ha. För hur man än räknar, så är det svårt att gå förbi det faktum att en normal röjning inte betalar sig förrän om 15-25 år.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

MNskog  
#125248
Niking skrev:Någon röjningsplikt vill jag inte ha. För hur man än räknar, så är det svårt att gå förbi det faktum att en normal röjning inte betalar sig förrän om 15-25 år.
/Niklas


Så sant. Första gången kalkylen för ett bestånds omloppstid ger plus resultat är efter 1:a gallringen.
Ett skogsbränsle uttag i beståndet vid röjning skulle hjälpa upp siffrorna mycket.

Som jag ser det är enda vägen till bättre skogsskötsel ökad lönsamhet. Inte detaljreglering.

GS - fackets utspel syftar till att flytta skulden till minskningen av arbetstillfällen inom skogsbruket på de små skogsägarna.
Den rationaliseringen har pågått länge och pådrivarna har varit de stora skogsbolagen.
Samma skogsbolag har tjänat på de låga råvarupriserna i Sverige.
Idag har det gått så långt att det snart inte är några svenskar som utför skogsvårdsarbeten förutom självverksamma skogsägare !
Förslaget på röjningsplikt kommer därför inte att skapa några jobb för GS-medlemmar.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

flisshejk  
#125261 Det är ett så dumt förslag så det är knapt är värt att komentera, en sak kan ni vara övertygade om och det är att staten skulle alldrig tveka att återinföra skogsvårdsavgiften igen, det var ju en form av dubbelbeskattning för markägarna, nåja det finns alltid såna som inte tänker längre än näsan räcker. Skulle vara intresant att höra hur många av er som här förordar röjningsplikten är markägare och som var med på den tiden när vi hade den?

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125266 Skulle bli ett långt inlägg om man skulle ta upp allt som är knasigt med att återinföra röjplikt. Många som är snabba att ropa efter regler som gynnar mig och drabbar andra. Dessutom med knasiga argument.
Skogen växer inte mera, lagrar ej mera kol, höjer ej naturvärdena etc bara för att man röjer, vilket jag hoppas de flesta vet.

Faktiskt lite trött på alla de som vill nyttja min skog gratis för egna syften.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125267 Jag är markägare, var inte med på den tiden, och förordar den inte. ;)

Själv är jag mer orolig att det blir en fastighetsskatt på skogsinnehavet. Vad tror ni en halv % gör för fastighetspriserna?

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125292
nisse skrev:Skulle bli ett långt inlägg om man skulle ta upp allt som är knasigt med att återinföra röjplikt. Många som är snabba att ropa efter regler som gynnar mig och drabbar andra. Dessutom med knasiga argument.
Skogen växer inte mera, lagrar ej mera kol, höjer ej naturvärdena etc bara för att man röjer, vilket jag hoppas de flesta vet.

Faktiskt lite trött på alla de som vill nyttja min skog gratis för egna syften.

/Nisse


Jag håller med dig även om jag inte äger egen skog och är dessutom röjare själv :roll:

Jag kan nog tycka att om man lägger stora belopp på skogsägande så ska man kanske kunna göra vad man vill med den. Fast då ska man inte heller klaga när både gallring och röjning blir dyrare pga eftersatt röjning. Men att tvinga nån att röja?
Näe.

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

MNskog  
#125357
nisse skrev:Skulle bli ett långt inlägg om man skulle ta upp allt som är knasigt med att återinföra röjplikt. Många som är snabba att ropa efter regler som gynnar mig och drabbar andra. Dessutom med knasiga argument.
Skogen växer inte mera, lagrar ej mera kol, höjer ej naturvärdena etc bara för att man röjer, vilket jag hoppas de flesta vet.

Faktiskt lite trött på alla de som vill nyttja min skog gratis för egna syften.

/Nisse


Jag tycker det är ofta skogsägare inte betraktas som riktiga företagare annat än en gång om året när den "försvårade" självdeklarationen ska lämnas in :wink:

Visst är det en del skogsägare som knappt vet var deras skogsskifte ligger men den stora majoriteten är intresserade och många är kunniga.
Sen är det kanske inte jättemånga som lever till 100% av sitt skogsbruk men det är många företag där den egna skogen står för en stor del av omsättningen.

Jag har funderat lite och kanske en del av förklaringen är att skogsägarna alltid heter just skogsägare istället för skogsföretagare.
Ägare har en mera passiv klang än företagare tycker jag. Lite som aktieägare och att synen från gemene man är då "någon som bara sitter och väntar på att pengarna ska växa".
Med den synen är det lätt att hitta på regler som gynnar vissa företag eller myndigheter men skadar andra. Ofta med argumentet arbetstillfällen.

I andra trådar här på forumet har jag läst upprop om behovet av "nya" skogsägarföreningar oberoende av skogsindustrin och det kan säkert finnas behov för detta.
När det gäller vissa frågor jobbar många skogsägarföreningar tillsammans med LRF Skogsägarna för att bevaka sina medlemmars intressen i äganderätt och allemansrätt m,m.

Skogsindustrierna har sin branschorganisation som heter just Skogsindustrierna. Avverkningsentreprenörerna har SMF.

Vart jag vill komma med mitt resonemang är att det kanske är en branschorganisation typ ovanstående vi mindre företagare behöver. Vi som jobbar med skogsbruk på hel eller deltid i egen skog och/eller säljer skogsbrukstjänster.

En organisation som bevakar våra intressen och jobbar för att kommunicera att vi är aktiva företagare inte bara passiva ägare. Naturligtvis en organisation utan bindningar till andra intressen.


Ett "Skogsbruksföretagarna".


Vad tycker ni ?

Användarvisningsbild

Re: Röjplikt

Torparn79  
#125458
Skogshuggarninorr35 skrev:Ja vet inte vad fan facket har med röjningen att göra, men jag tycker att röjningsplikten ska införas igen.
Det blir trevligare för oss som ska gallra och så blir det billigare gallringskostnad när medelstammen höjs.
Sen får markägarna användning av röjsågarna dom köpt och använder mest till att röja gräs runt rabatterna. :D

eller så kommer vältorna att se ut så här i fortsättningen vid förstagallringarna..
IMG_1818.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjplikt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125476 Ser ut som bioenergivälta det där. Vet inte om det är något som någon annan än markägaren behöver ha synpunkter på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).