Avverkning (slutavverkning)

Granne till skog

51 inlägg 25104 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124844
th skrev:Skogsindustrin är bara den fjärde största externa inkomstkällan för Sverige. Enligt
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____26625.aspx
så står verkstadsvaror för 42% av exporten medan skogsvaror ligger på fjärde plats med 11% av exportinkomsterna.


Jo, men om de talar sant från skogsindustrin så är de etta när det gäller nettoexporten. Tänk Volvo, har säkert stor export men importerar en väldig massa varor för att få ihop bilen som sen exporteras. Nettot blir ju inte ås stort då. Skogen, och säkert också gruvorna, behöver inte så mycket material utifrån så nästan allt som säljs utanför landet blir "netto" in.

viewtopic.php?f=29&t=9900

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124850 Nu snubblar ni ju iväg allihop! Tråden handlar om hur mycket synpunkter som man ska ha på andra fastighetsägares markanvändning.
Jag har ett skifte invid bebyggelse och är rätt trött på fritidsboende som ska ha urskog, lära mig att bläda, ha utsikt, tigga eller stjäla virke och julgranar med mera. Tur att min mesta skog ligger i ren ödemark.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124857 Jag lyckades i.a.f av kommunen att köpa 1,7 ha runt huset, känns väldigt bra att själv kunna påverka sin omgivning framledes.

När jag köpte huset för 12 år sedan så var det en hemvedsgubbe som högg på nämnda markbit, precis allt gjorde han tvärs emot som jag tyckte. Han högg bort små ädellövträd och sparade "fina björkar", han t.o.m högg hemved av stora "hasselbuketter".
Men största faran som jag såg det var ju risken för att få grannar i tomtgränsen.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

axwell  
#124887
Pensionär skrev:På våren höll han på med förröjning inför den avverkning som skulle ske på hösten.
En helg när han var där med röjsågen kom familjen som äger stugan ut.
De frågar förstås vad han gör, och han berättar.

Tog inte så många dagar före brevet låg i postlådan.

Flyggekorrar finns på skiftet, all verksamhet måste upphöra. Den planerade avverkningen skrinnlags.

Är ju inte så svårt att räkna ut vem som hade "sett" flygekorrarna.


Nu blev jag ännu mer övertygad om att inte förröja, det lockar ju tydligen till sig flygekorrar.
Om mårdhunden kunde ta sig in från Finland så bör även den flygande ekorren klara det.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124890
Uvskogen skrev:Men vad vill du säga "Mangan"? Att vi kan klara oss utan exportinkomster och endast leva på att köpa och sälja till varandra inom landets gränser


Nej, jag vill säga att det spelar ingen roll om jag säljer min skog eller mina timmar till dig eller till en norrman.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124906 Den är exportdiskussionen har ju bara relevans om vi ser kungariket Sverige som en isolerad ö. Vi kan nöja oss med att konstatera att för fastighetsägaren betyder skogsbruket allt. För en skogrik glebygd så betyder det det mesta. För direktören från Berlin som har en sommar- och jaktstuga i den svenska skogen så är det helt ointressant.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

boksson  
#124951
Skogsola skrev:Nu snubblar ni ju iväg allihop! Tråden handlar om hur mycket synpunkter som man ska ha på andra fastighetsägares markanvändning.
Jag har ett skifte invid bebyggelse och är rätt trött på fritidsboende som ska ha urskog, lära mig att bläda, ha utsikt, tigga eller stjäla virke och julgranar med mera. Tur att min mesta skog ligger i ren ödemark.


Kan inte annat än hålla med. Sommarstugeägare generellt har väldigt mycket åsikter om hur marken intill deras hus ska skötas, tomten verkar aldrig räcka till. En del kan man ta hänsyn till, men andra mer våldsamma förslag är bara att slå dövörat till för.
Vissa husägare tar sig stora friheter som att hugga ner träd, dumpning av trädgårdsavfall, spika upp fågelholkar i olämpliga träd, bygga vedbodar utanför tomten etc. Fråga först, anta bara inte att du har rätten till vad du nu ska göra.

Ang husägarens åsikter om skogsskötsel, en hel del tror jag beror på ren okunskap hos husägare/sommarstugeägare för hur skogsbruk bedrivs och skogsbrukets ekonomi.

Om du är husägare är det inte orimligt att anta att någon gång kommer skogen runt huset hugggas ner och att det kommer att påverka din närmiljö. bra att tänka på innan ni köper hus

Kollisionen mellan skogsägare och husägare beror ibland på hur husägaren framför sina åsikter, vissa är skickligare på det än andra.

Börja inte med, DU SKA...
Bättre då med vad anser du om... eller något liknande.

Till sist skogsägaren har väldigt få skyldigheter mot husägare, så länge vi inte är inne på husägarens tomt och "härjar"
Senast redigerad av boksson sön 03 apr 2011, 17:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124959 Har man husägare vid sin skog så ska man se till att vara där ofta. Hugga lite varje år och visa att man finns så att de inte får för sig att det är "deras" skog.

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125049 Skogsola, det var ett intresasnt knep! Gallra eller hugga lite ved räcker nog, köra lite med traktorn och huggarvagnen, lite ris på backen, kanske ett litet lerigt spår på vägen.

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

Skogshuggarn  
#125195
Skogsola skrev:Har man husägare vid sin skog så ska man se till att vara där ofta. Hugga lite varje år och visa att man finns så att de inte får för sig att det är "deras" skog.


Tja,,, ibland hjälper inte ens det.

Underväxtröjde ett skifte med strandnära skog för att snygga upp strandremsan lite och bättra på sjöutsikten.
Året efter drog närmaste stugägaren igång sin hobbysåg och började - utan hörande eller låtande - slutavverka i samma område där virket dessutom släpades hem till egen ved.
Förvånad???,,,egentligen inte!, för precis som Boksson nämner, så verkar vissa hus/stugägare bli totalt "bindgalna" så fort de sätter sin fot ute på landsbygden.

Vad som nu kan vara orsaken till detta!?!?!?!,,,,,

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125221 Gick du och uppmärksammade grannen på det olämpliga i hans uppförande? ;)

Användarvisningsbild

Re: Granne till skog

mattias  
#125226 Hur tusan klarar man av att inte få ett utbrott då? Skulle själv bli lite mer än lagom förbannad 😡

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125269 Jag hoppas någon hugger lite av mina tallar. Man verkar få bra betalt!

http://www.skogsaktuellt.se/?p=36370&pt=108&m=1422

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125270
nisse skrev:Jag hoppas någon hugger lite av mina tallar. Man verkar få bra betalt!

http://www.skogsaktuellt.se/?p=36370&pt=108&m=1422


Lustigt skriven artikel, om dom får det till att kubikmeterpriset blev drygt 2,1 miljon så innehöll alltså var och ett av de stora träden 100 liter ved?

Avatar Fallback

Re: Granne till skog

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125291 Skadeståndet kommer med all sannolikhet att sjunka innan det blir klart i domstolen.
Intressant i alla fall, för prejudicerande kommer det i vilket fall som helst att bli.
Nu när elbolagen har trädsäkrat ledningarna, här där jag bor,
så kan dom väl inte springa och fälla riskträd, i fortsättningen, utan lov.
Det kan ju komma och bli dyrt, om sådana har värderingar av träden görs.
Alla sommarstugeägare lär väl också tänka sig för innan de röjer för parabolen.
Vi i Villa tidningen, borde ta upp lite sådana här artiklar.
Då kanske fler lär sig skilja på ditt och mitt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).