Skördare

Valmet 901 Skördare

11 inlägg 11203 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 901 Skördare

Christer j  
#1153 Jag funderar på att skaffa mig en äldre 901a för att använda som självverksam,har ledsnat på att släpa vire till niaben.
Är det realistiskt eller kommer jag att stå mer i verkstaden än jag är i skogen??901an verkar ju vara hyfsat driftsäker annars och många har ett 942 agg som verkar passa i spridda dimentioner.Är det mycke elektronik som kan kångla m m?



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1156 Hej Christer och välkommen!
Kan inte ge nåt bra tips på 901 tyvärr.
När jag läste om det där med att stå i verkstaden så tänkte jag på nån frågespalt för länge sedan i nån skogstidning (kommer inte ihåg vilken).
Där var iallafall tipset om man skulle köpa gammal skördare:

"Pruta tills du inte kan pruta mer, då prutar du lite till. Köp maskinen och be bön!"

Nåt sånt var det, vet inte hur mycket det ligger i det, men lite roligt var det... :wink:

Hoppas du får svar och lycka till med köpet!

Avatar Fallback
Norge  
#1252 Hej!

901 är en skaplig maskin att köpa begagnad. Det du bör kolla är glapp i svängkrans ,de långa slangarna på kran över rullen,slangar i svängkransen med svivlar En maskin som regelmässigt är servad är att föredra och får du tag i en med ett 945 aggr. istället är det ännu bättre. Det sitter några magneter på 942-an som är jävliga att skifta du måste lyfta ut ventilpaketet. Elfel har du på dom flesta maskiner så där är inte valmet värre än andra


MvH Norge

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19579 hej

Jag har lite funderingar över en 901:a också att använda av en skogsbrukare med mindre behov. Idag finns en fyrhjulsdriven traktor med kran och vagn. All huggning sköts för hand.
Målet är att tillbringa mindre tid i skogen samtdigt som man ska komma hyfsat billigt undan.
Problemet med traktorn är att den inte tar sig fram så bra och lätt körs sönder, och huggningen tar naturligtvis en massa tid.

Det jag undrar är, skulle man inte kunna koppla på vagnen med kran efter en 901:a? Först avverkar man det man ska, åker ut, kopplar på vagnen och kör ut veden. Naturligtvis ett helvete om man skulle behöva backa men det ser jag inte som något problem då det sällan krävs.

Hur tror ni 901:an skulle funka?
Vagnen har bra markfrigång och är robust vilket inte kan sägas om traktorn. 901:an (fyrhjulig) har bra markfrigång den också.

Som jag ser det så skulle man på detta vis på en "kombimaskin" för ca totalt 200000kr.
Alternativet skulle kunna vara att köpa lämplig ösa 250 och sätta ett skördaraggregat på kranen.

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19646 Hej!

Jag är nybliven ägare till en 901 - 88 med 942-aggregat. I mitt fall tänker jag försöka tjäna pengar på att gallra skog åt folk, vid sidan om mitt vanliga jobb.

En 901:a är en utpräglad gallringsmaskin, tänker du slutavverka så är det 911 som gäller. 942-aggregatet lämpar sig för gran med diameter under ca 40cm, bäst går det vid 15-35 cm. Det kan hantera lövträd också, men det är lite mer tidsödande.
Begränsningen är att aggregatet får problem när kvistarna blir större än ca 4-5cm. Man kommer då snabbt till en punkt när det går fortare med motorsågen. Normala gallringsträd matar det dock igenom utan minsta problem

Det är lite krångligt att få tag på reservdelar till 942-aggregatet, en hel del maskiner har därför 945-aggregat. Detta är modernare och mer kraftfullt, men tyngre. Den extra tyngden gör att man inte orkar lyfta aggregatet med bommen helt utskjuten. Samma sak gäller med 960-aggregat såklart.

Jag skulle inte köpa en skördare bara för att köra i egen skog, såvida jag inte hade enormt mycket skog. Maskinen är såpass snabb så att när du lärt dig köra arbetar du dig snabbt igenom din egen skog. Bäst är om du har ett antal grannar i närheten som behöver gallra sin skog. Då kan maskinen bli lönsam mycket snabbt.

Om du har råd, köp en maskin med MAXI-datorn. Då blir utbudet av passande aggregat större. VMM-datorn är lite gammalmodig och begränsar antalet aggregat som passar.

Sedan får du absolut inte vara rädd för att mecka och det är en stor fördel om du är noggrann och löser problem på ett seriöst sätt. Om du börjar göra fullösningar när saker går sönder så kommer det ställa till problem i längden och drabba maskinens driftsäkerhet och andrahandsvärde.

I mitt fall ser jag skördaren som en hobby men också och som ett sätt att höja min kompetens på hydraulik och elektronikområdet och ett sätt att tjäna pengar såklart. Jag jobbar som elektronikingenjör i vanliga fall, vilket inte är en nackdel direkt.

Den där med kärra bakom 901:an tror jag inte riktigt på. Tänkte du försöka lasta med aggregatet i så fall eller tänkte du försöka utnyttja maskinens hydraulsystem för att driva kranen på skogsvagnen? Kommer bli problem i båda fallen..
I mitt fall skulle jag hellre försökt göra bättre skogsvägar så jag kommer fram med traktorn.

Sist men inte minst så behöver du nån form av försäkring till maskinen. Kostar strax under 6000kr per år i mitt fall. Det är ju inte kul om du skulle backa över nån bil och inte har trafikförsäkring. Eller när det slår gnistor om svärdet när du kapar och du råkar elda upp några kvadratkilometer skog.

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19664 Min tanke var nog att nyttja kranen som sitter på vagnen. Lasta med kranen som sitter på valmeten tror jag inte på. Tanken är att man får går ur skördaren och lasta precis som man får när man har en traktor att dra med.
Tror du det kan bli problem med drivlinan då 901:an inte är tänkt att dra med.

Som jag ser det så håller en sån här maskinen värdet ganska bra, kostnaden ligger i reparationerna men kör man väldigt lite så borde det inte bli så stora kostnader för det.
Tanken är att öka mängden fritid.

Själv är jag också ingenjör dock maskining. vilket nog inte är till lika stor nytta.

Bättre vägar har vi redan om du förstår vad jag menar. Idag kommer vi bara åt en ganska liten del av skogen då det är för mycket sten och för kuperat för att man ska komma fram med traktorn.

Har 901:an hydrostatdrift?

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19666 Anders olsson skrev:
En 901:a är en utpräglad gallringsmaskin, tänker du slutavverka så är det 911 som gäller. 942-aggregatet lämpar sig för gran med diameter under ca 40cm, bäst går det vid 15-35 cm. Det kan hantera lövträd också, men det är lite mer tidsödande.
Begränsningen är att aggregatet får problem när kvistarna blir större än ca 4-5cm. Man kommer då snabbt till en punkt när det går fortare med motorsågen.



Så känns det som det är me alla gallrings maskiner överlag, visst kvistar aggregaten olika men ja tycker att dom flesta äldre ger sej ganska omgående när det gäller grov kvist som du skriver om, det händer att jag får hjälpa en rottne 5000 med medelgrova träd runt 30-35cm pga kvistsom är för grov å sitter för långt ner så aggregatet inte får upp tillräklig fart för att slå av kvisten...

ja håller även me det här me att ha skogsvagnen efter, kan bli knepigt, iaf dyrt, för ska du köra kranen på vagnen måste det ju finnas både hydraulik till den kranen + spakar bla...

Förut hade jag en Lännen traktorgrävare, midjestyrd som jag hade planer på att motera stegmataraggregat på kranen å sen ha griplastar vagnen hängd i frontlastaren,(å sen köra bakåt) då hade jag hydraulik fram till skogsvagnen genom extra uttaget till lastaren, men de skulle bli så knepigt att få till det me spakarna osv... det kunde dock ha blivit rätt bra åkdon när det gäller vindfällen osv...
men såna leksaker hade man inte råd att slutföra tyvärr :cry:

Men enklast är nog att köpa skördare, köra å lägga vägarna så man kommer fram me traktor å vagn, om man nu har en sådan...[/quote]

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19667 Tänk på att en maskin kostar lika mkt att reparera trots att man "bara" kör privat, har du otur å kör sönder så kostar det ju kanske 50000- åt dej som kör in säg 30000 per år som det gör för den som kör in 500000 per år... så i vissa lägen så kanske det är bättre att nöta på med motorsåg eller traktorprocessor, det beror ju givet vis på hur mkt skog man tänkt hugga givetvis...
men har man måttligt me skog så är nog det bästa att anlita en skördare som gör jobbet, troligen på halva tiden som om du gjort det själv med en egen maskin,

å ja valmet 901 har hydrostatdrift, säkert j-gt dyr att reparera, men det kanske ngn här vet,

Jag skrev på ett annat ställe här på forumet om min brunett 678 ja hade som gick klockrent när ja körde på heltid, nästa ägare skulle köra i egen skog, 3dje lasset han körde rasade hydrostat pumpen å järnflisor åkte igenom åkmotorn, det kostade honom 50000- plus arbete å en sån sak är inte kul när man precis köpt en maskin... å tyvärr så är sånna summor rätt vanliga i denna branchen framför allt på skotare skördare....

Så personligen skulle jag inte köpa skördare för sk "eget" bruk...

Over änd out :lol:

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19668 spakarna sitter redan på kranen allt man behöver som jag ser det är ett drag på 901:an samt ett hydrauluttag likt dom man har på en traktor.
Man skulle kunna koppla om flödet från kranen på 901:an till kranen på vagnen med en enkel koppling. Kranen på vagnen behöver ju inte gå att köra samtidigt som kranen på 901:an

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19670 ser man till ekonomin så skulle jag jobba övertid och leja bort jobbet men det är inte intressant.

Hydrostatdrift känns lite som en lyx man kan vara utan om man kör för "skojs" skull.

Reparationskostnaderna är helt klart något som avskräcker.

Det kan vara 2-300 meter till närmsta väg så......

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19676 Hej!

901:an har inget traktordrag, men på min maskin finns en ögla där man nog skulle kunna få fast en skogsvagn efter lite meckande. Fästpunkten är dock typ en meter över marken, så det blir nog lite knöligt.
Hade nästan hellre fäst vagnen i framändan på maskinen och lastat med skördaraggregatet om jag tvunget skulle använda skördaren som traktor :)
Hydrostaten klarar nog belastingen, lättaste 901:an väger ju 11 ton, så några extra ton skogsvagn klarar den nog.

Hydrauliken är lite lurig. De gamla 901orna har ett avlastat konstanttryckssystem. Men det menas att hydraulpumpen har variabelt flöde och så länge nån funktion är aktiv så arbetar hydraulsystemet med fullt tryck. Pumpens flöde anpassas hela tiden så att trycket hålls uppe.
När ingen funktion är aktiv går systemet ner i avlastat läge och trycket sänkt till ca 40 bar.

Så antagligen får man koppla in sig på nån funktion och köra den funktionen konstant.

Men jag skulle som sagt avråda från att använda skördare som traktor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).