Skogsnyheter

Skördarmätning på Sveaskog

27 inlägg 11031 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125062
MNskog skrev:Det finns säkert frågetecken och tvivelaktigheter runt trädpriser och uppföljningsmetoder. Lovsjunga metoden är naturligtvis för tidigt att göra.

Det jag menar är att äntligen vill någon köpare av virke använda skördarmätning som vederlagsmätning. Det har varit ett stort ointresse tidigare.
När det börjar användas kan utvecklingen starta på allvar.
Jag vill inte motarbeta er skogsägares bästa utan mest förbereda er för troliga överraskningar. De har kommit med jämna mellanrum och oftast varit tuffare än väntat för många orutinerade skogsägare.
- Obs. Jag har inte yttrat mej om skördarmätning. Jag tror dock inte köparna ser trädprisbetalning som något "nödvändigt ont" p.g.a. krav från skogsbruket.
- Om ni vill se trädprisbetalning som "biljett" till skördarmätning måste ni veta vad "biljetten" kostar och innebär. Läs mina tidigare två inlägg innan ni tar något för er okänt "i båten" och va medveten om att köparna provat och funderat i många år på detta.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125069
Bertilsson skrev:"Lovsjung" inte ograverat en metod som haltat i 7 år redan.


Om alternativet är att "lovsjunga" en metod som har använts jag vet inte hur länge (50-talet?) och fortfarande inte funkar, så vet jag vad jag väljer.

Det är svårt att hitta på något nytt som funkar så dåligt och som ger så mycket osäkerhet och svinn som dagens system.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125073 Men har inte köpare tvekat länge för att mätningen blir till fördel för skogägaren?
Mätning vid stubben måste vara bättre än att en mätare står och kikar på ett virkeslass i halvmörkret.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

erikl  
#125076 Sveaskog avverkade hos oss i norra Västmanland nu i vinter och betalade efter skördarmätt volym. Denna volym stämde med inmätt volym med marginalavvikelser. Mycket intressant observation är att över hela avverkningsytan om ca 8 ha ligger det endast kvar det virke som medvetet har lagts i blöthål för att minska körskadorna - ingenting är "kvarglömt".

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125078 Jag tror köparna tvekar över att det blir mer uppstyrt med certifieringen av skördaraggregatet, sedan måste köparna helt plötsligt stå risken av att det inte stämmer i kedjan stubbe - sågverk. Glömt timmer i skogen, glömt en liten hög vid vägen, kört ihop sig, slarvat bort ett lass, registrerat lass på fel kund, kört till fel sågverk, gett fel prislista till skördare eller mätare. Etc.

Och så kan man inte skylla på sen mätning för att dra ut på tiden för betalning.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125107
Bertilsson skrev:Utan att värdera skördarmätning eller om stamvis betalning kan bli en vanlig betalningsform, framför jag här bara vad ni skogsägare bör ifrågasätta eller kontrollera i denna ”skarpa test” av stamvis betalning för att inte bli snuvade av "nyheten".

Lycka till!
Jag har klippt ut mina inledningsord från i lördags morse. Av opponerande inlägg att döma har jag troligen varit otydlig. Därför skriver jag igen att jag har inte haft synpunkter på skördarmätning. Inlägget avsåg att uppmärksamma er skogsägare på den för många nya betalningsformen trädprisbetalning.
Där krävs kunskap om:
1 Diameterfördelning.
2 Prispåverkande kvalitetsegenskaper så medelpris kan förhandlas.
3 Bedömning av stamfelsved.
4 Klarar maskinförarna att "koda" denna stamfelsved korrekt?

- Det finns ganska många skogsägare som idag inte vet vad en medelstock betalas med. Nu skall m3fub-pris rimlighetsbedömas för hela träd med diametrar från 12 - 60 cm.
- Likaså vet många skogsägare inte normal kvalitetsfördelning och har därför sannolikt svårt för att bedöma en ny kvalitetsskala.
Så har min uppfattning kommit till men den kan vara fel. Det nya kan vara så enkelt att det klaras galant av skogsägarna i balans mot köparnas datakörningar och "förberedelser".

Jag beklagar om jag tog upp en ointressant sektor av Sveaskogs nya "skördarmätningskoncept".
Fortsätt ni därför med en "ren" skördarmätningstråd vilket kanske var meningen från början.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

erikl  
#125121 Men detta kan ju hanteras genom att helt enkelt begära in anbud på rotposter per m3fub på uppmätt volym oavsett kvalité. Den som kan lämna högst anbud borde vara den som kan leverera bäst aptering. Om det gällde leveransvirke som betalas enligt prislista så är det ett annat läge förstås.

Vår erfarenhet är också kopplad till hur en virkesköpare hanterar sönderkörda vägtrummor och vägskador som kan kosta åtskillig energi och pengar. Så det är många faktorer att ta hänsyn till.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

mrlynx  
#125142 Hur omöjligt skulle det vara att sälja leveransvirke mot anbud på skördarnota?
Ponera att jag hyr en entrepenör som gör en avverkning och kör fram det till väg.
Jag mailar skördarnotan till olika lämpliga virkesköpare och de får ge anbud på hela volymen.
De får en vecka på sig att ge sina bud och sen skriver jag leveransavtal med den som ger högst anbud.
I och med det skickar jag en faktura på hela beloppet på 30 dagar.
Från det att jag antar något anbud blir virket deras och inte mitt ansvar.
Tyvärr kanske inte köparsidan ser lika mycket fördelar i förfarandet som jag ser.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125154 Det verkar som en del tror att varje stock har ett visst, korrekt, värde som kan räknas fram. Så är det givetvis inte. Stocken värd precis så mycket som någon är villig att betala.

Behöver man rimlighetsbedöma varje stock, så har man tänkt fel.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125156
MNskog skrev:Sen borde väl kvalitetsrevisorn vara VMF och minst ett besök i månaden med uppföljning och kontroll ett krav. Detta kompletterat med en rutin med insändande av .ktr filer i en lämplig intervall.
Med anledning av artikeln i ATL idag där Holmen gjort en avverkning där massavedsandelen blivit 3 ggr högre än kalkyl från Skogsstyrelsens rotpostberäkning.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... 20massaved

Notera att Holmen tyvärr har fått sista ordet i artikeln med påstående att maskinen är kvalitetssäkrad av VMF.
Det finns väl ingen normalt funtad människa som tror att VMF kontrollerar om massavedsuttaget är riktigt.

Det beskrivna visar åter hur "planslipade" köparna är för att få sista ordet när något blivit fel. Säljarens insikt i artikeln visar detta.

Har skogsägarna tappat kontrollen?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125159 Ett stort plus för Sveaskog som äntligen fått lite början med skördarmätning.
Beträffande resten av bolagen så har ni i SWE återigen ridit ut en lågkonjuktur med att låta kronan flyta istället för att vidta nödvändiga rationaliseingar.
Vi sände hem allt onödigt folk ( läs VMF ) redan i början av 90-talet när maskinmätningen infördes.
När nu skogsindustin kör med vinst så lär det bli svårt för bolagen att se nödvändigheten med skördarmätning.

Ok,skördarmätningen är väl inte 100%,precis som "Bertilsson" skriver om så finns det fortfarande brister i diametermätningen,men jag hävdar att det är ändå det mest överlägsna sättet att mäta volymen på virket.

Dessutom får skogsägaren ( och entreprenören ) betalt för ALLT virke och inom överenskommen tid.
+ förstås för skogsägaren att fast dagligen följa med hur mycket virke som avverkas.

Era invecklade prislistor anser jag mest vara till för att förvilla och "lura" skogsägare.
Vi i FIN använder oxå en typ av "prislistor",men det är ett poängsystem så att sågverket kan styra över en del timmerlängder till önskade toppdiameter och längder,i beaktande av att man tar ut timmer till mindiameter.
En grej som observerats är att maskinernas längdnoggrannhet ligger över 90% så därför har övermålen minskats betydligt på dom senaste åren.

Mitt första intryck ( som blev bestående) var den sågverksdirektör som skällde ut en av utvecklarna från Ösa i början av 90-talet för att "den där djävla Dapten letar ju bara dom dyra stockarna " dvs han visste att dom självverksamma i trakten alltid högg 49 dm långa stockar,därför dumpades priset på dom.

Nästa steg i utvecklingen är kalibrerad kranvåg på skotarna för att mäta virke och grot i gallring,systemet har införts och godkänts här i landet och det verkar lovande :mrgreen:
Kör man flerstam så fungerar ju inte maskinmätningen
Jodå,skogsägaren får oxå här betalt enligt kranvågen

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Fredrik Reuter  
#134907 Hej,
Av någon anledning skickade Sveaskog igår ut en pressrelease igen ang stampriser och skördarmätning. Kanske har något ändrat sig sedan april då skogspress skrev om det senast, kommentera gärna här isåfall.

http://sveaskog.se/Press-och-nyheter/Ny ... ampriser-/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).