Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 180134 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovering av våra ekonomibyggnader

molnia  
#115643 I denna forumtråden tänkte jag berätta vad vi har gjort för renoveringar hemma av ekonomibyggnaderna.
Jag har en flygbild på gården som är sedan 1996 och hoppas den ska vara till hjälp för se skillnaderna lite grann.jag tänkte skriva i kronologisk ordning och visa tillvägagångssätt med så mycket bilder jag har sen dom olika tillfällena.
$matches[2]


Edit 25-11-2020
Föräldrarna ärvde en tavla med flygfoto innan det nya huset byggdes. Blänker en del då jag inte tog bort glaset på tavlan.
1606309765_img_20201010_142812.jpg



Senast redigerad av molnia ons 25 nov 2020, 14:10, redigerad totalt 4 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115700 Ser fram emot mer info!

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115776 Kul kul!

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#115794 Så efter att jag har letat bland gamla fotografier och diabilder kan jag inte låta bli att visa flygfoto från omkring 1955.
Då det Gamla huset fanns kvar. Det revs delvis någon gång på 70 talet och det som är kvar idag kallas för lillstugan och används ibland som gäststuga.
Flygfoto 1955.jpg


Rivning av lillstugan.jpg
Senast redigerad av molnia fre 08 apr 2011, 23:43, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115807 Varför rev man gamla hjuset, och vad gjorde man av delarna? Kökspannan? :-)

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#115815 Den första av ekonomibyggnaderna som min far började att renovera var det som vi innan kallade för vagnboden och övervåningen på den kallas fortfarande för sädboden.
Vagnbod Garage.jpg


Vagnboden skulle bli garage. Först fick vi tömma hela boden på gamla häst redskap. En vagn och en släde och cyklar och gammalt bråte. Golvet var av plank så för bilen skulle kunna komma in fick vi plocka bort det och fylla upp hela utrymmet under huset med grus och fyllnadsmatrial(vet om att det ligger en gammal panna och en kran till en wirekran.Själva trumman med winsh sparades för bra och ha.) Taket byttes även, det blev plåttak.
satte in en gångdörr och en carport, hade gärna haft carport i det högra garaget också men takhöjden tillåter inte det.

Vid renoveringen gjordes det 2 fel; det första var när vi panelbeklädde den delen som används som vedskjul så la vi panelen utanpå den gamla.Så då blev väggarna för täta så veden hade svårare att torka för vinden inte blåste igenom byggnaden.Nu i somras blev vedskjulet tomt så då passade jag på att åtgärda detta, kapade bort panelen på insidan så det bara blev ett lager panel med springor emellan. Jag monterade även två 200x200mm ventiler i kortsidan.

Det andra felet som gjordes var när plattan göts så användes inte någon laser eller rätskiva för att få betongen i rätt nivå. så golvet är flera cm högre på mitten än ute i kanterna.Vi satte heller inte någon form av golvbrunn, enklaste hade varit ett cementrör stående som är fyllt med makadam som slask och snö har någon stans att ta vägen. Renoveringen gjordes omkring 98 men så har vi kompletterat men isolering i väggarna och ny beklädnad på insidan av väggarna nu på senare år. Dock har detta stannat av så taket är ännu inte gjort och dörrarna är även oisolerade. Blev kortfattat då jag hade lite bildmaterial och det var länge sedan, var inte så gammal när det första arbetena gjordes.
garaget.jpg
Senast redigerad av molnia tis 05 apr 2011, 17:28, redigerad totalt 4 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#115818 Jadu jag har frågat varför man rev det gamla huset också. Har fått till svar att det var gammalt och slitet, dom valde helt enkelt att bygga nytt istället. Vad som hände med just vedspisen vet jag inte, väggarna tror jag blev ved. Det hade varit intressant att haft det gamla huset kvar. Men då hade dom ju inte byggt det huset jag nu sitter i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#124956 Så nu har jag återupptagit denna tråd.Den har fått vila lite när jag har fått leta mycket efter bilder och filmklipp och så har jag fått ta ut bilder från filmklippen. Tråkigt jobb för det blev så dålig kvalité på bilderna som jag tog ur filmklippen.


Hösten 2001 så insåg vi att taket på logen behövde bytas. Först så skulle den stora almen ner. Den syns tydligt på första flygbilden.
Fäller almen bredvid logen liten bild2.jpg

Fäller almen bredvid logen liten bild.jpg

Renovering av logtaket liten bild.jpg

Takrenovering logen liten bild.jpg


Detta arbete tog vi och anlitade en byggfirma för att klara av jobbet. Plåtarna vi la var hela längder för att inte riskera att det rostar på ett ställe till utöver plåtens nedre sida. Vill minnas dom var minst 7 m långa.
utsikt från logtaket liten bild.jpg
Senast redigerad av molnia tor 05 apr 2012, 08:46, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#124965 Nu ska jag berätta lite om det arbete som har tagit längst tid och varit mest arbete med. Vi konstaterade någon gång vintern 2005-2006 att vi inte skulle ha användning av foderbordet i ladugården någonsin. Om man någon gång (långt långt i framtiden)skulle skaffa djur (troligast får)så var det ändå inte praktiskt att använda foderbordet.
Ladugård renovering1.jpg

Ladugård renovering2.jpg

Ladugård renovering3.jpg

Det fanns plats för fyra kor och 2 kalvkätten på den sidan jag står och bilar. På andra sidan fanns plats för 5 kor. Till vänster om dörren till gödselplattan var svinstian och ännu längre till vänster var det 2 hästspiltor.
Det fanns även ett mjölkrum på vänster sida.
Senast redigerad av molnia tis 05 apr 2011, 17:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125050 Ah, så där ser min kolada ut också, hoppas få lite idéer om vad som kan göras! Mer! :D

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125052 Vilken intressant tråd! Den här kan du väl göra om till en blogg också och låta leva i många år om hur gården utvecklas från det här. Hur intressant som helst. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#125136
Mangan skrev:Ah, så där ser min kolada ut också, hoppas få lite idéer om vad som kan göras! Mer! :D

Ja upplägget med foderbord i mitten av byggnaden är väldigt vanligt vad jag har förstått. En granne har dock en ladugård där korna står med rumpan mot mitten och så är det en smal gång på vardera långsida närmast väggen som fungerade som foderbord. Och en lite större golvyta i mitten av ladugården för att kunna köra skottkärra med gödsel.

Uvskogen skrev:Vilken intressant tråd! Den här kan du väl göra om till en blogg också och låta leva i många år om hur gården utvecklas från det här. Hur intressant som helst. :smile:

jag funderade kring en blogg men tyckte att en blogg kräver mer arbete, mer dokumentering än vad jag hinner med. jag ville bara berätta lite kortfattat om ett av mina stor intressen; att bygga. Och då med inriktningen på ekonomibyggnaderna.

För övrigt så ska Logen/ladugården vara byggd 1920.
Senast redigerad av molnia tis 05 apr 2011, 17:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#125141 Jag kom på att det kunde vara smart att numrera bilderna för att lättare förklara.

LAdugården renovering liten.jpg
Ladugården renovering liten 2.jpg
Ladugården renovering liten 3.jpg

Vi tänkte ju bila ner ståytan för korna och foderbordet och gjuta nytt på bara den ytan och lämna det som ni ser på bild14-16. Men vi upptäckte ett problem. På dom ca 6m som vi hade bilat upp lutade golvet 17 cm mot mitten av ladugården. Det var ju ganska logiskt att det skulle vara fall mot golvbrunnarna som urinrännorna slutade i. En av golvbrunnarna syns i mitten av bild nr 16.
Dessa tre bilder togs i mitten av februari 2006.
Senast redigerad av molnia lör 31 aug 2013, 00:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#125491 Vi hade ju stött på 2 problem. Berget kom upp för högt och golvet lutade. Vi diskuterade hur vi skulle göra med golvet. Skulle vi gjuta om hela ladugården? det skulle ju bli så mycket bättre! Men då krävdes det nya pelare och balkar under bjälklagret. Vi började fundera kring hur mycket pelare och balkar skulle vi behöva? Min far fick tag på begagnade balkar av varierade längder och dimensioner från sitt jobb.Han frågade en konstruktör vad som kunde vara rimligt att dimensionera efter.
Ladugård skiss före och efter.jpg

Minns inte balkarnas dimension men konstruktören rekommenderade dubbla balkar. Inom den röda ramen på skissen tar balkarna och pelarna upp tyngden så på den ytan klarar balkar och pelare en utbredd last av 36 ton.

Så vi började först med att borra en massa hål för att spräcka med stenspräckarkilar. Dom 2 första tillfällena så krånglade hyrmaskinerna. 3 gången hade vi en kobra och borrade och hällde snigeldynamit i hålen.
Berg i ladugården R.jpg
Vi spräckte lite berg med kilar, men det var väldigt drygt arbete. Har hört att vi förmodligen hade för liten diameter på hålen när vi hade snigeldynamit. För då hände det knappt något alls.
Så till slut tröttnade vi.
Hjälp kallades in, En lokal gräv och sprängfirma kom med en kompressordriven borr av senaste modell :grin:
Dom var hemma den 27 jan 2007, som ni märker så var detta ett långtidsprojekt.
Ladugård sprängning R.jpg

Vi var lite fundersamma om det skulle gå att spränga inomhus, eller snarare; hade den lokala firman kunskap om inomhusjobb? Men vi behövde inte vara bekymrade. Det arbetet gjorde dom jättebra.
Efter sprängning i ladugård.jpg
När dom var klara så var det mycket arbete att få ut allt berg. Men det var ju inte något komplicerat arbete, bara jobbigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126425 Många lass med trokänaren blev det.
2007_0518 Ladugård liten.jpg
På höger sida är foderbord och golvytan för korna utkörd.

2007_0518 Ladugård liten 2.jpg
Vi valde ju att ta ut hela golvet men vi behövde ju stämpa upp taket innan vi gjorde det. Så här håller vi på att gräva en av groparna till en av dom 8 pelarna och respektive fundament.
datum: 18 maj 2007

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).