Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Finns det jobb?

44 inlägg 19741 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Finns det jobb?

kneedrag  
#124909 Hej! Är ny här.

Jag vill utbilda mig och köra skördare eller skotare. Finns det jobb eller är jag en idiot som tänker tanken på att byta jobb?

Jag är 30 år och tjej. Har gått en teknisk linje på gymnasiet. Älskar traktorer och maskiner villket jag gjort sen barnsben. Är inte rädd för att hugga i.

Jobbar just nu på hotel, villket bara är pga av pengar.

Tanken att köra skogsmaskin dag/natt i skogen själv lockar mig jättemycket. Är van att jobba ensam villket jag trivs jättebra med. Att pendla är heller inget problem.


Liten ankedot, var 8 år och kunde gå 7 km för att möta upp traktorn som skulle komma och gräva grunden för sommarstugan. Satt hela dagen med i traktorn när det skulle grävas. Älskar helt enkelt sådant.


Senast redigerad av kneedrag sön 03 apr 2011, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

Lidéri  
#124911 Det finns absolut jobb och det är många äldre som går i pension hela tiden... Det som är ett litet bekymmer är att man helst ska vara proffs för att få jobb. Men är man bara intresserad så lär man sej snabbt (vilket du verkar vara). Då är det inga problem.

Satsa på en ky-utbildning. Själv gick jag i Alfta på skogstekniska och den utbildningen kan jag rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#124913
Lidéri skrev:Det finns absolut jobb och det är många äldre som går i pension hela tiden... Det som är ett litet bekymmer är att man helst ska vara proffs för att få jobb. Men är man bara intresserad så lär man sej snabbt (vilket du verkar vara). Då är det inga problem.

Satsa på en ky-utbildning. Själv gick jag i Alfta på skogstekniska och den utbildningen kan jag rekommendera.


Tack för ditt svar Lidéri.

Jag har siktat in mig på Södra Viken i Sunne som verkar ha en bra utbildning för att bli skogsmaskinförare.



Svaret jag fick av skolan var att det finns jobb (tänkte att det kan vara bra o höra med er som jobbar med det här om det stämmer).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

totte  
#124915 Tror att branschen kommer att bli tvungna att tänka om, efterhand som den ganska överåriga kåren pensioneras. Den kåren är ju ett resultat av att man haft som grundkrav att den som anställs skall ha mångårig erfarenhet, samtidigt som få varit beredda att hjälpa någon att få erfarenhet, en ekvation som inte kan gå ihop i längden.

Det gnälls en del över hur mycket pengar man förlorar under upplärningstiden och att det inte finns råd att låta oerfarna förare lära upp sig, men ärligt talat hur stor är förlusten om man i stället får en förare som verkligen är engagerad i att lära, ta hand om maskinen, och satsa på en framtid i ett bra företag som tar hand om sina anställda. Och den man får själv lära upp blir ju en förare som inte redan är "förstörd" av hur man gjorde på andra ställen, utan blir inlärd i det egna företagets sätt att jobba.

Så jag tror att det är mycket kortsiktigt tänkande som behöver ändras till ett lite mera långsiktigt. Och när branschen kommer att skrika efter folk efter alla pensioneringar framöver så blir det nog en omvändelse under galgen.

Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

Lidéri  
#124930
kneedrag skrev:
Lidéri skrev:Det finns absolut jobb och det är många äldre som går i pension hela tiden... Det som är ett litet bekymmer är att man helst ska vara proffs för att få jobb. Men är man bara intresserad så lär man sej snabbt (vilket du verkar vara). Då är det inga problem.

Satsa på en ky-utbildning. Själv gick jag i Alfta på skogstekniska och den utbildningen kan jag rekommendera.


Tack för ditt svar Lidéri.

Jag har siktat in mig på Södra Viken i Sunne som verkar ha en bra utbildning för att bli skogsmaskinförare.



Svaret jag fick av skolan var att det finns jobb (tänkte att det kan vara bra o höra med er som jobbar med det här om det stämmer).


Lyssna, lär och försök få mycket tid i maskinerna. Man avgör ganska mycket själv hur mycket man vill lära sig på en sådan utbildning, en del som gick samtidig med mej hade inte lärt sig mycket efter ett år.. :wink:

Sedan är det ganska viktigt att inte ge upp. I börja kommer du lära dig ganska fort, sedan stannar utvecklingen av och man börjar tro att "jaha blir jag inte bättre" sen rätt som det är, äre full produktion! Kör hårt! :smile:

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124960 Rätt konstigt de där med att alla säger att så många ska pensioneras, men som skadad maskinförare man e, så stannar man ju alltid till ett par minuter om man ser en maskin längs vägen,vilket man ofta gör tycker jag. Men i 9 fall av 10, så sitter där en kille på mellan 20-35 år i den, knappt aldrig nån över 50. Förmodligen kanske de slumpats sig så, men i alla fall :) O helst ska man ju vara 20 år, ingen familj, o 20 års erfarenhet :)

Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

totte  
#124963 Ja, jag går bara på vad jag har läst om att förarkåren har hög medelålder. Kanske är det så att det finns gott om gamlingar, och så en kader unga som ersatt dom som har pensionerats på senare år.

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

JD 2006  
#124968
totte skrev:Ja, jag går bara på vad jag har läst om att förarkåren har hög medelålder. Kanske är det så att det finns gott om gamlingar, och så en kader unga som ersatt dom som har pensionerats på senare år.


Jo men totte du har nog ändå rätt i det med äldre i maskinerna....för det är faktiskt väldigt många 55+ i maskinerna idag.
Men det verkar ju som det börjar återhämta sig nu.....Väldigt kul om det blir fler kvinnor i skogen...de är ju oftast bättre på att sköta grejerna osv.

kneedrag du behöver nog inte oroa dig för jobb finns om man är intresserad :-bd

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#124987
JD 2006 skrev:
totte skrev:Ja, jag går bara på vad jag har läst om att förarkåren har hög medelålder. Kanske är det så att det finns gott om gamlingar, och så en kader unga som ersatt dom som har pensionerats på senare år.


Jo men totte du har nog ändå rätt i det med äldre i maskinerna....för det är faktiskt väldigt många 55+ i maskinerna idag.
Men det verkar ju som det börjar återhämta sig nu.....Väldigt kul om det blir fler kvinnor i skogen...de är ju oftast bättre på att sköta grejerna osv.

kneedrag du behöver nog inte oroa dig för jobb finns om man är intresserad :-bd



Tack alla ni för svaren :)

Det är till stor hjälp och väldigt bra att veta vad ni tycker.


Ska ta o ringa några skogsmaskinföretag här i närheten och fråga om man kan åka med lite. Så får man får ännu mer på fötterna så att säga innan man bestämmer sig helt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

totte  
#124990 Trevligt, hoppas det går bra för dig och välkommen ut i skogen, sorgligt lite kvinnor i yrket än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

Kjell S  
#124992
JD 2006 skrev:
totte skrev:Ja, jag går bara på vad jag har läst om att förarkåren har hög medelålder. Kanske är det så att det finns gott om gamlingar, och så en kader unga som ersatt dom som har pensionerats på senare år.


Jo men totte du har nog ändå rätt i det med äldre i maskinerna....för det är faktiskt väldigt många 55+ i maskinerna idag.
Men det verkar ju som det börjar återhämta sig nu.....Väldigt kul om det blir fler kvinnor i skogen...de är ju oftast bättre på att sköta grejerna osv.

kneedrag du behöver nog inte oroa dig för jobb finns om man är intresserad :-bd


Återhämta sig? Inom fem år kommer vi att få veta att vi ska jobba tills vi är sjuttio...
Jag jobbar hårdast på att få undan ev. skulder. Det är inte de höga inkomsterna du blir rik på, utan de låga utgifterna...

Jag håller med alla föregående gällande - Go for your dream! - det betalar dig mer än pengar!

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#126095 Uppdatering:

Då har man skickat in ansökningspapprena. Lite nervös är jag he he.


Mitt mål är att bli riktigt duktig på maskinerna, meka med dem. Snabb med att jobba med dem.
avverka mycket på kortast tid. m.m



Var i garaget och meka med hojen. Lite med en tår i ögat då pärlan ska säljas för att finansera utbildningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

JD 2006  
#126210
kneedrag skrev:Uppdatering:

Då har man skickat in ansökningspapprena. Lite nervös är jag he he.


Mitt mål är att bli riktigt duktig på maskinerna, meka med dem. Snabb med att jobba med dem.
avverka mycket på kortast tid. m.m



Var i garaget och meka med hojen. Lite med en tår i ögat då pärlan ska säljas för att finansera utbildningen.


Kan kännas surt att offra något kärt för att gå "skola".....men det är ju förståss ett klokt val

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#127179 Nu har man fått en spark i magen känns det som. :cry: :cry:

Kom inte in på utbildningen skogsmaskinföraren på Södra Viken i Sunne. Ringde och fråga varför jag blev sjunde reserv och anledningen var tydligen att jag inte har någon praktikplats klar eller kört skogsmaskin innan. De som kom in har tydligen gjort det.
Om man fått veta om betydelsen att ha praktikplats klar innan utbildningen så skulle jag ordnat det. Nu framkom det ingenstans.

Om jag inte kommer in i år , så söker jag nästa år. Kommer inte ge mig förens jag har ett skogsmaskinförarjobb.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

#Pontus#  
#127200
kneedrag skrev:Nu har man fått en spark i magen känns det som. :cry: :cry:

Kom inte in på utbildningen skogsmaskinföraren på Södra Viken i Sunne. Ringde och fråga varför jag blev sjunde reserv och anledningen var tydligen att jag inte har någon praktikplats klar eller kört skogsmaskin innan. De som kom in har tydligen gjort det.
Om man fått veta om betydelsen att ha praktikplats klar innan utbildningen så skulle jag ordnat det. Nu framkom det ingenstans.

Om jag inte kommer in i år , så söker jag nästa år. Kommer inte ge mig förens jag har ett skogsmaskinförarjobb.


Tråkit! , offtast så vill dom att man har nån form av maskin vana eller vana av att köra stora maskiner ! sen om man har åkt / kört lite skogsmaskin så äre ju självklart ett plus , men tycker de låter knepigt att man måste ha praktik klar inan utbildningen ? , hur lång är utbildningen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).