Traktorn i skogen

Valmeten har havererat.

13 inlägg 7223 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmeten har havererat.

stefan andersson  
#124783 När ja körde hem från skogen idag efter att ha gjort färdigt för säsongen o kände mej glad o nöjd så plötsligt sluta traktorn att driva framåt, trodde först att växeln hoppat ur men efter ha att provat alla växlar hög låg back 1 till fyra så står traktorn lika still, Ringde till en bekant o fråga vad fan det var och han trodde det va kronhjulet. Är det nån som råkat ut för samma sak och har nån teori? Ser nu hur tusenlapparna o virkes vältan går åt till reparation av traktorn :sad:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmeten har havererat.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124786 Är det snabbväxel som kräver viss oljenivå i bakaxeln?

Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

stefan andersson  
#124794 Nej jag har ingen snabbväxel, Det är en valmet 665 92a som gått snart 6000tim

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124875 Sitter det inte en hylsa som förbinder två axlar i växellådan som kan ryka på små-valmeterna.

Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

joswe  
#124898 Jo det gör det. Har du tur så är det hylsan så det inte är axeln som går in i lådan som har blivit utan splines.
Har för mig att du kan kolla det genom luckan i golvet under fötterna.

Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

stefan andersson  
#124903 Ok! Den kommer man åt om man tar bort golvmattan då eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

Axl  
#124998 När det hände på vår tror jag det var kopplingen som hade gått.

Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

Ratelle  
#125008 Hej. Råkade ut för det samma på min Valmet 305 om jag minns rätt så var det hylsan på axeln som gick sönder en reperatör från Lantmännen svetsade fast den för att byta den var mycket jobb eftersom traktorn var utrustad med kryplåda men ett halvår senare så gick det sönder igen men då var den som tur var inbytt på Lantmännen.
Hälsningar Ratelle

Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

stefan andersson  
#125100 Öpnade luckan idag och där va felet, axeln o hylsan snurrar men axel in till lådan stog still, Lossade på hyllsan och drog den framåt, Axeln in i lådan hade märkbart slitna splines. Ser inte så lovande ut detta, blir väl till att bogsera traktorn ut på sjöisen eller ringa Lantmännen i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125108 Klyv traktorn och demontera lådan så har du säkert sparat 20-25000kr.

Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

HÅkan N  
#125192 [quote="stefan andersson"]När ja körde hem från skogen idag efter att ha gjort färdigt för säsongen o kände mej glad o nöjd så plötsligt sluta traktorn att driva framåt, trodde först att växeln hoppat ur men efter ha att provat alla växlar hög låg back 1 till fyra så står traktorn lika still, Ringde till en bekant o fråga vad fan det var och han trodde det va kronhjulet. Är det nån som råkat ut för samma sak och har nån teori? Ser nu hur tusenlapparna o virkes vältan går åt till reparation av traktorn :saårsmodelld:[/quot

Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

stefan andersson  
#125498 Fick pris från lantmännen idag! 11000 kostade axel o hylsan + div små grejer
30000 tusen för jobbet . Är det nödvändigt att det ska kosta så mycke ???
Visst är det mycke jobb men ändå. Va tydligen inte ovanligt fel på de mindre valmetarna att splinesen i hylsan eller axeln ryker.
Är det lastare på traktorn så är det vanligare eftersom man kör fram o back oftare. jävla skit konstruktion!!!
Hur ser det ut på de nya A75 o dylikt? är det samma princip där. Renovering efter 6-7 tusen timmar???

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmeten har havererat.

Robertberg  
#125634 Hör med en annan firma än lantmännen, chansen att du får bättre pris är nog rätt hög.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).