Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

46 inlägg 23719 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

amcore  
#124411
peer skrev:Tack trilla

Har tittat på den Finska jämförelsetestet. Tyvärr är det inte samma vagn som jag funderar på. Det är deras minsta vagn som är med i testet. Enligt Kranmans hemsida så skall kranen 30-50 lyfta 410 kg i det inre 1.2 m läget och 170 kg i det yttre 3,5 m läget. Är det någon som har provkört eller har denna vagn eller känner till något test som genomförts förutom det som Kranman skriver på sin hemsida.

Tack Jonas


jag har denna vagn.. använde den senast i helgen och den fungerar väl bra,har skrivit om den i andra trådar så om du söker lite så hittar du nog!
en stor atv behövs för vagnen är ganska stor, jag drar den med en Can am outlander 800 xt vilket INTE är det optimalaste :cry:
en 500cc hade varit bättre då för mycket motorkraft bara slirar ner maskinen.. det enda som jag kan gnälla på är priset, spec om man ska ha den fullt utrustad med flak osv osv osv..men man lever bara en gång :roll:



stirra dig inte blind på ett enda märke.. alla maskiner är bra på sina saker och jag tycker du ska åka runt och provköra dom alla märkena... inte säkert att du gillar honda eller polaris när du väl kör dom för det skiljer så mycket emellan dom.. sittställning, karaktär osv.. kanske blir en suzuki eller yamaha med, även dom har hög potential i skogen

men ska du ha den som en ren skogs atv så skulle jag gå på en honda med hydrostat. slippa remmar o djävulskap :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124460
peer skrev:Tack alla. Ni förmedlar många tänkvärda erfarenheter.

Till dig Sigge. Jag har ingen tidigare erfarenhet från ATVér så jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att man måste lära sig att bromsa frambromsen lagom mycket. Är det mellan de olika framhjulen du menar. Bromsar man respektive framhjul för sig i så fall? Eller är det när framhjulen börjar spinna som man skall bromsa ner dem. Hjälp mig att förstå. Finns inte denna negativa framvagns avsaknad av diffspärr egeenskapendast på Hondan?

Hur stor skillnad är det på markfrigång mellan de olika vagnarna? Jag har inge aning hur stor den är på Honda TRX500 respektive Polaris 850xp x2, Artic Cat 550LTD.



Hej!
På de flesta andra tillverkare så finns det någon form av diffspärr i framaxeln, dvs du kan låsa hjulen så att de alltid snurrar lika fort. Det innebär att om ett hjul börjar spinna så går inte all kraften till det hjulet utan det hjul som har fäste får kraft också. I och med det brukar man säga "äkta 4wd". Polaris har ett slags automatisk diffspärr, som har fått väldigt fin kritik. På Hondan är det så att om ett framhjul börjar att spinna, så bromsar jag lätt med frambromsen och då först driver det lika mycket på båda framhjulen, men bara så länge jag har frambromsen lätt intryckt. Det här låter lite lurigt, men går att lära sig. Däremot är det en nackdel som Hondan trots allt har.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Sune_  
#124511 Som tidigare har sagts så bör du provköra lite olika maskiner själv, dels för maskinens skull men även för att få en uppfattning om vilken återförsäljare du ska välja. Grejerna ska servas å ev repareras så det är enligt mig viktigt att dom finns nära till hands och är lätta att ha att göra med.

Vad gäller valet av fyrhjuling, ja hade valt en polaris.
Vi köpte vår ny för 21 år sedan och den har gått i skogen sen dess, den har slitit ut 2 timmerkärror men fyrhjulingen bara går och går.
Har bytt drev och kedja bak 2 gånger samt fram en gång plus en variatorrem samt förgasarnål och ett gummi till insuget.
Den har (tyvärr får man väl säga) aldrig varit servad överhuvudtaget, glapp litte här och var men maskinellt och funtionsmässigt är det inga problem. Polaris kanske är sämre nu, men kvaliten för 20 år sen är de då inget fel på!

Ett extra plus är som tidigare nämnts fyrhjulsdriften, man behöver aldrig bry sig om att spärra nån diff, bromsa eller krångla utan allt går automatiskt och man kan koncentrera sig på körningen.
Har prövat andra fyrhjulingar men när man som ja vant sig vid polaris 4WD känns de andra som nån budget variant.
Väntar förövrigt på den nya hjulingen som naturligtvis blev, en polaris.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Bengt.Svensson  
#124521
Sigge skrev:På Hondan är det så att om ett framhjul börjar att spinna, så bromsar jag lätt med frambromsen och då först driver det lika mycket på båda framhjulen, men bara så länge jag har frambromsen lätt intryckt. Det här låter lite lurigt, men går att lära sig. Däremot är det en nackdel som Hondan trots allt har.

Min ÅF förklarade att det är en Torsen-diff på Hondas framaxel och Torsen har egenheten att om ett hjul är i luften så låser inte diffen. Däremot behöver jag inte bromsa hela tiden utan det räcker att nypa till frambromsen någon sekund får att diffen ska aktiveras, sen är diffen i ända till momentskillnaden mellan framhjulen släppt.

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124537 Är det så? då är ju de enda argumentet för att räkna bort Honda borta....

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Bengt.Svensson  
#124538
trilla skrev:Är det så? då är ju de enda argumentet för att räkna bort Honda borta....

Så funkar det iallafall på min (TRX420FM, från -08).

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124562
Bengt.Svensson skrev:
Sigge skrev:På Hondan är det så att om ett framhjul börjar att spinna, så bromsar jag lätt med frambromsen och då först driver det lika mycket på båda framhjulen, men bara så länge jag har frambromsen lätt intryckt. Det här låter lite lurigt, men går att lära sig. Däremot är det en nackdel som Hondan trots allt har.

Min ÅF förklarade att det är en Torsen-diff på Hondas framaxel och Torsen har egenheten att om ett hjul är i luften så låser inte diffen. Däremot behöver jag inte bromsa hela tiden utan det räcker att nypa till frambromsen någon sekund får att diffen ska aktiveras, sen är diffen i ända till momentskillnaden mellan framhjulen släppt.


Ja, så har jag lärt mig något nytt igen :o Jag trodde nog att man behövde trycka in mer, men när jag tänker efter så har det nog varit så att jag bara tryckt in frambromsen lätt i några sekunder för att få fullt fäste/drivning.
Hur som helst så är det nog nästan viktigare med en bra återförsäljare/service i närheten där man bor, än valet av märke. Åk runt, snacka med återförsäljarna, provkör och bilda dig en egen uppfattning!

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Matte_J  
#124721
Bengt.Svensson skrev:
Sigge skrev:På Hondan är det så att om ett framhjul börjar att spinna, så bromsar jag lätt med frambromsen och då först driver det lika mycket på båda framhjulen, men bara så länge jag har frambromsen lätt intryckt. Det här låter lite lurigt, men går att lära sig. Däremot är det en nackdel som Hondan trots allt har.

Min ÅF förklarade att det är en Torsen-diff på Hondas framaxel och Torsen har egenheten att om ett hjul är i luften så låser inte diffen. Däremot behöver jag inte bromsa hela tiden utan det räcker att nypa till frambromsen någon sekund får att diffen ska aktiveras, sen är diffen i ända till momentskillnaden mellan framhjulen släppt.


Fråga: måste man trycka till just FRAMbromsen för att aktivera diffen på Honda?
Vi införskaffade en ny TRX500FA förra året (som tyvärr inte använts överdrivet mycket än) och i manualen till den står det att om man har 4wd inkopplad spelar det ingen roll vilken broms man använder, den bromsar på alla 4 ändå.
-Jag hittar inte nån info alls om diffbromsen i manualen (men det kan iofs vara ren inkompetens ;-) )
Mvh /Mattias

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124722
Bengt.Svensson skrev:Min ÅF förklarade att det är en Torsen-diff på Hondas framaxel och Torsen har egenheten att om ett hjul är i luften
så låser inte diffen.


Torsendiff är rätt värdelöst för skogskörning med atv. En utmärkt lösning för 4WD bilar som terrängkör. Men i skogen så kör du sakta och långsamt fram till ett möjligt hinder. Där ser du att du vill ha maximal driv på hjulen. Då vill jag veta att när jag slår på diffspärr, då ska det låsa och ligga i direkt, inte nåt "kännande system" som fördelar kraft. Full lås och full kraft fördelad på båda hjulen. En atv för skogen ska ha fullt låsbar diff på minst ena axeln. Fanns det på båda axlarna hos någon maskin skulle jag köpa den, men det finns det inte. Polaris variant på "slip-diff" är inte samma sak som riktig låsning.

Så, återigen, Honda är säker bra, men diffen är kass jämförbart. Sen är övrigt rätt lika. Körförmåga avgör

Lite om Torsen:
Torsendiffen har fått sitt namn av engelska orden TORque SENsing som betyder "vridmomentkännande". Torsendiffen är en komplicerad drevkonstruktion som bygger på principen att ett skruvdrev (snäckdrev) lätt vrider runt ett kugghjul - men att ett kugghjul har svårt att vrida runt ett skruvdrev. Effekten i Torsendiffen blir att hjulet med bästa väggreppet alltid får största drivkraften - det vill säga tvärt emot vad vanliga "öppna" differentialer åstadkommer. Torsendiff är vanligast som mittdifferential.

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

stegmaster  
#124725
Uvskogen skrev: Fanns det på båda axlarna hos någon maskin skulle jag köpa den, men det finns det inte. Polaris variant på "slip-diff" är inte samma sak som riktig låsning.


Då måste Atv Världen ha tagit nogra steg tilbaka i utväcklingen, för min Suzuki King Quad 280 från 1996 har full diff, på båda aksler om man vil. :grin:
Men den er inte til salu. :wink:

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Bengt.Svensson  
#124742
Uvskogen skrev:Torsendiff är rätt värdelöst för skogskörning med atv. En utmärkt lösning för 4WD bilar som terrängkör. Men i skogen så kör du sakta och långsamt fram till ett möjligt hinder. Där ser du att du vill ha maximal driv på hjulen. Då vill jag veta att när jag slår på diffspärr, då ska det låsa och ligga i direkt, inte nåt "kännande system" som fördelar kraft. Full lås och full kraft fördelad på båda hjulen. En atv för skogen ska ha fullt låsbar diff på minst ena axeln. Fanns det på båda axlarna hos någon maskin skulle jag köpa den, men det finns det inte. Polaris variant på "slip-diff" är inte samma sak som riktig låsning.

Så, återigen, Honda är säker bra, men diffen är kass jämförbart. Sen är övrigt rätt lika. Körförmåga avgör

Jag tycker dffen funkar ganska bra så jag vet inte om den är direkt värdelös. Å andra sidan så är ju bakaxeln stelopererad, som på de flesta ATVer med 4wd. Jag har också en äldre Kawasaki som är 2wd och som har en "riktig" diffspärr som man lägger i med en liten spak. Den drar givetvis sämre i skogen, men som gårdsmaskin är den väldigt smidig och vänder på en femöring jämfört med en större 4wd.

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124749
Bengt.Svensson skrev:Jag tycker dffen funkar ganska bra så jag vet inte om den är direkt värdelös.


Javisst, där tog ja i för mycket, det har du alldeles rätt i. Bättre säga mindre bra vid ren arbetskörning i skogen där jag vill bestämma själv när diff ska var i eller inte.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

ryared  
#124757 hade en polaris sexhjuling än gång och den hade automatisk diff men det tyckte jag var ganska värdelöst för när jag inte behövde diffen så dröjde det ett tag innan den koppla ur och när man skulle svänga så var den enormt trögstyrd med diffen i.
Det här med stel bakaxel eller inte om du bara har ett "rör"" där bak som hjulen är fast bultad i så är det självklart att den klarar av mer stryk. Inga damasker som går sönder (kostar 1500 att byta), du kan ha mycket mer kultryck på en stel bakaxel utan att drivknutar och damasker går sönder. Har en mudpro med delad bakaxel nu och det är den starkaste atv:n på marknaden men jag känner inte att jag kan utnyttja alla dessa hästkrafter då jag inte kan lägga på för mycket kultryck.
Där emot är det grymt kul att ha lite "pulver" i motorn när man leker lite.

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124769
Matte_J skrev:
Bengt.Svensson skrev:
Sigge skrev:På Hondan är det så att om ett framhjul börjar att spinna, så bromsar jag lätt med frambromsen och då först driver det lika mycket på båda framhjulen, men bara så länge jag har frambromsen lätt intryckt. Det här låter lite lurigt, men går att lära sig. Däremot är det en nackdel som Hondan trots allt har.

Min ÅF förklarade att det är en Torsen-diff på Hondas framaxel och Torsen har egenheten att om ett hjul är i luften så låser inte diffen. Däremot behöver jag inte bromsa hela tiden utan det räcker att nypa till frambromsen någon sekund får att diffen ska aktiveras, sen är diffen i ända till momentskillnaden mellan framhjulen släppt.


Fråga: måste man trycka till just FRAMbromsen för att aktivera diffen på Honda?
Vi införskaffade en ny TRX500FA förra året (som tyvärr inte använts överdrivet mycket än) och i manualen till den står det att om man har 4wd inkopplad spelar det ingen roll vilken broms man använder, den bromsar på alla 4 ändå.
-Jag hittar inte nån info alls om diffbromsen i manualen (men det kan iofs vara ren inkompetens ;-) )
Mvh /Mattias



Ja, det är frambromsen. I alla fall enligt min erfarenhet och vad jag hört & läst. Det står inget om detta i min manual heller, vilket jag tycker är kass. Däremot läste jag första gången om detta i ATV & Terrängmagasinets test av 500:or 2005. Jag håller med om att avsaknaden av riktig diffspär är hondans största nackdel.

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124817 Du Uvskogen... Alla Yamaha har ju diffspärr fram som mekaniskt låser diffen. Alla utom polaris har ju ingen diff alls bak. Polaris låser mekaniskt den bakre diffen på knapptryck och den främmre vid ritationsskillnader.
Men du kanske menade att du ville ha en hjuling med polaris bakaxel tillsammans med en mekaniskt låsbar diff som på en yamaha fram?
Personligen tycker jag inte alls att polaris framdiff är något sämre än de andra lösningarna, snarare tvärtom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).