Skogsnyheter

SCA höjer priset på timmer

8 inlägg 4976 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SCA höjer priset på timmer

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124548 Är det suget från Japan som drar priserna uppåt?

SCA höjer timmerpriserna i Norr- och Västerbotten från den 1 april.
– Vi har en stabil efterfrågan på timmer till våra sågverk och bedömer därför att det är dags att höja listpriserna på sågtimmer i Norr- och Västerbotten, säger SCAs virkeschef, Jörgen Bendz.
Grundpriset på såväl gran- som talltimmer höjs med 50 kr per m3fub (fastkubikmeter under bark).
– Vår ambition är att SCAs kombination av virkespriser och kvalitet på utförda tjänster alltid ska ge det bästa utbytet för skogsägarna i Norrland, säger Jörgen Bendz.

http://www.lantbruk.com/sca-hojer-prise ... 2011-03-31



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SCA höjer priset på timmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124554 Ska bli spännande att följa prisutvecklingen under våren-sommaren.

Avatar Fallback

Re: SCA höjer priset på timmer

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124563
OAS-forests skrev:Ska bli spännande att följa prisutvecklingen under våren-sommaren.


Jag tror att kulmen nås i höst när Japan får upp inköpsvolymerna.
Då inser de "vanliga" kunderna att japanerna redan bokat stora volymer 12 månader framåt.

Men det kan ju vara så att full panik redan brutit ut och ingen vill vara utan virke till hösten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA höjer priset på timmer

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124787 Det brukar ju vara skogsägarföreningarna som initierar prishöjningar men nu är det ett aktiebolag. SCA har ju flera stora sågverk som behöver timmer. Detta indikerar att de tror att marknaden för plank och bräder är på väg upp. Det är bra, ser lovande ut infor kommande avverkningssäsomg :)

Avatar Fallback

Re: SCA höjer priset på timmer

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124790 Har pratat med en del folk och priserna höjs på riktigt, inte bara en prislistehöjning och en lika stor premiesänkning.

Japan behöver 350.000 nya bostäder för 2000 miljarder snarast.
Klart att det driver virkespriserna uppåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: SCA höjer priset på timmer

davjon  
#133281 Är det någon som vågar spekulera om höstens priser?

Skulle vara nyttigt för alla att veta vad folk blir bjuden per fub efter avverkning.

Vi måste hjälpas åt att hålla priserna uppe, sälj inte för billigt.

Hoppas att någon förstår min tanke med detta inlägg.

Avatar Fallback

Re: SCA höjer priset på timmer

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133434 Frågan är hur många som vågar vänta in högre priser i höst och inte sälja för billigt det är det som avgör priserna.Bolaget
måste ha in en 20000xxx m3 och de lurar dej alltid!


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: SCA höjer priset på timmer

Mäki  
#133447
zorran skrev:Frågan är hur många som vågar vänta in högre priser i höst och inte sälja för billigt det är det som avgör priserna.Bolaget
måste ha in en 20000xxx m3 och de lurar dej alltid!


Zorran en som tror på virkespriserna.


För någon dag sedan skrev virkesindustrin en annons om att det var jätte höga virkes priser för tillfället.
Det betyder i mina ögon att dom har för lite virke i lager och försöker få folk att sälja.

Så är du smart vänta lite...kanske

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).