Traktorer och processorer

Laga bakdäck till traktor!

28 inlägg 24971 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laga bakdäck till traktor!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12399 Hej!

Hur ska jag göra?
Verkstan vill ha 1000:- för att laga mitt gamla bakdäck på min -61a ålder på däcket vet jag inte, men de är torrsprickor i det, och vatten i hjulet, som läcker ut..

Kan man göra detta bättre/smidigare själv?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12406 Annser du att däcket är värt att reparera?

räcker det inte med en ny slang?

Ska ju gå bra att "limma" däcket från insidan, vad för medel och material man använder vet jag inte.
är väl denna metod som firman vill ha 1000kr för?

Borde ju kunna köpa beg på blocket för samma summa?

finns ingen "mindre" däckverkstad runtomkring som kan göra jobbet (förlåt mig ) svart?

Tycker det låter illa med 1000kr för ett gammalt däck, pajar kanske snart igen. vad ligger ett nytt på 3000kr?

//Martin

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12413 Jag skulle tro att summan är baserad på att det är vatten i däcket, eller tolkar jag dig fel Kisaved?
Är det vatten i det blir det lite mer omständigt, med salt osv.
Anser du att du inte behöver vatten så bör det bli billigare, men då bör du tömma däcket på andra sidan.
1000:- för att laga däcket och fylla på med vatten och salt låter inte dyrt i mina öron, men jag bor å andra sidan alldeles för nära fjollträsk... :roll:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12421 Salt? Är det för att inte frysa på vintern?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12423 Rostar inte det enormt på fälgen?

=P

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12427
Mangan skrev:Salt? Är det för att inte frysa på vintern?

förmodligen

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12428
Fisketorp skrev:Rostar inte det enormt på fälgen?

=P


njea, de ligger vad jag förstår i en slang så de ligger inte ann mot fälgen..

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12429
Fisketorp skrev:Annser du att däcket är värt att reparera?

räcker det inte med en ny slang?

Ska ju gå bra att "limma" däcket från insidan, vad för medel och material man använder vet jag inte.
är väl denna metod som firman vill ha 1000kr för?

Borde ju kunna köpa beg på blocket för samma summa?

finns ingen "mindre" däckverkstad runtomkring som kan göra jobbet (förlåt mig ) svart?

Tycker det låter illa med 1000kr för ett gammalt däck, pajar kanske snart igen. vad ligger ett nytt på 3000kr?

//Martin


ja Martin, tyckte också att de skulle finnas på blocket och har kollat från och till i 6mån, men 10 28 verkar vara tomt om, de är ju en gammal IH b275, och däcken är ganska slut, typ 10-20% kvar eller så.. så vist vore de toppen med ett par "nyare" däck som inte är sönder spruckna..

men de är fantasktiskt jobbit att ha den ståendes på 3kvart... jag vill ju andvända BESTEN =)

Jag funderade på i fall man inte kunde tömma hjulet på vatten på nått smidigt vis, häva i såndär täta däck smörja, och fylla på med luft, och köra en sväng och hoppas på de räcker, då har man sparat in 950kr - arbte för tömma hjulet och på nått vis få de torrt innut i...

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12430
MickeBM skrev:Jag skulle tro att summan är baserad på att det är vatten i däcket, eller tolkar jag dig fel Kisaved?
Är det vatten i det blir det lite mer omständigt, med salt osv.
Anser du att du inte behöver vatten så bör det bli billigare, men då bör du tömma däcket på andra sidan.
1000:- för att laga däcket och fylla på med vatten och salt låter inte dyrt i mina öron, men jag bor å andra sidan alldeles för nära fjollträsk... :roll:


tror du att de är så meckigt att fylla de med vatten? jag vet inte hur mycke nyttan jag har av vattnet i, då jag även har en rejäl ekbit som bakvikt när de behövs köra med lastaren, men man går väl efter devisen "Ju tyngre desto bättre"?

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12438 Du var det 10 28 du skulle ha?

Här finns billiga 11 28 annars.. 2st + framhjul för 900kr
http://www.blocket.se/vi/13778233.htm?ca=15_s

vad är skillnaden mellan 10-28 och 11-28?

//Martin

Avatar Fallback

laga bakdäck till traktor

lennart svensson  
#12440 Hej kisaved.
Jag hade inte rep. ett så gammalt däck.Har du inte någon lantmännen i närheten?Åk till deras verkstad o hör om inte de har något avmonterat däck till hyfsad peng.Petterssons Däckservice, Eskilstuna säljer nya i
din storlek för 1297+ moms o frakt.Undvik alltid vätska i däck.
När du kör med vätska i däcken ligger vätskan o "äter" på slangen.
Bättre då att använda hjulvikter om man vill ha mer tyngd på drivhjulen.

Må gott Lennart Svensson

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12441
Fisketorp skrev:Du var det 10 28 du skulle ha?

Här finns billiga 11 28 annars.. 2st + framhjul för 900kr
http://www.blocket.se/vi/13778233.htm?ca=15_s

vad är skillnaden mellan 10-28 och 11-28?

//Martin



perfekt, levererar du de hem till mig i södra småland? :D

skillnande mellan 10-28 och 11-28 är att de är 1" bredare.

   TS
Avatar Fallback

Laga bakdäck till traktor

lennart svensson  
#12442 Hej igen.
Glömde tillägga att däcket kränger du lätt av o på själv.
Har du en Biltema butik i närheten så kör dit o köp 2st Däckjärn(svarta
modellen)Kostar nog c:a70kr st.Handslägga antar jag att du redan har.
Det svåraste momentet brukar vara att få det gamla däcket att släppa från fälgkanten.Får du bara loss det gamla däcket är resten lätt.Brukar ta
10 min för mig att kränga av o på ett sådant däck.För en ovan tror jag det tar 30 min.Innan du lägger i ny slang : talka däcket o slangen
rikligt o ta Yes diskmedel på fälgkanter o däckkanter så glider däcket lätt på.

Må gott Lennart Svensson.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12443 Vätska ger mer vikt och är betydligt billigare än vikter :lol:
Frågade på att fylla mina bakdäck( 18,4/34) och blev shockad av att de skulle bli nästan 500kg tyngre styck fyllda.....utgick, däremot kostade 4 styck hjulvikter till Valmet 6000:-+moms nya, beg gick inte hitta då....

Avatar Fallback

Re: Laga bakdäck till traktor

Boden  
#12446
lennart svensson skrev:Det svåraste momentet brukar vara att få det gamla däcket att släppa från fälgkanten.


Jag brukar använda stödbenen på skogsvagnet för att pressa loss däcken från fälgkanten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).