Traktorer och processorer

Valtra A72, montera smal stol?

52 inlägg 41004 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Rolfo  
#123971 Er det så at luftfjädret stol rekommenderes til skogshytten? Og er bakrutekilen fästet til bakruten eller til traktoren?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#124207 På något sätt bör man komma upp med sitsen lika mycket som golvet är högre , så att man slipper att sitta med knäna i ansiktet , därför används luftstolen som höjdinställning .Men en kompaktstol är något smidigare och det lilla gör nog att man kommer runt lättare. På traktorer med plant hyttgolv behövs kanske lufthöjningen inte men kanske smidigheten.
Bakrutekilen fäst i hytten och rutan hålls stängd med "vädringslägesbeslaget", på nyare montage har jag sett att dom även flyttar ut nedre fästpunkterna på gasfjädrarna till kilen , då blir dom i samma läge som innan skogskil , kanske en förbättring.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Rolfo  
#124245
Gäddviken skrev:På något sätt bör man komma upp med sitsen lika mycket som golvet är högre , så att man slipper att sitta med knäna i ansiktet , därför används luftstolen som höjdinställning .Men en kompaktstol är något smidigare och det lilla gör nog att man kommer runt lättare. På traktorer med plant hyttgolv behövs kanske lufthöjningen inte men kanske smidigheten.
Bakrutekilen fäst i hytten och rutan hålls stängd med "vädringslägesbeslaget", på nyare montage har jag sett att dom även flyttar ut nedre fästpunkterna på gasfjädrarna till kilen , då blir dom i samma läge som innan skogskil , kanske en förbättring.


Takk for god forklaring. Jeg funderer på om det finns noen ritning av en bakrutekil nogenstans? Den lages vel av tynnplater og nites sammen vil jeg tro, eller er det svetsarbeid? Har aldri sett en slik sak, men skjønner prinsippet :)

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#124260 Tja , jag hade samma funderingar som du ,men när jag hade lånat hem den för att "kopiera" den fann jag att det var prisvärt med 1500 ? kommer inte ihåg priset men den var färdig målat uttag för reglaget gummimatta hål o lite beslag , bara att skruva på o perfekt passform.
Har man råd med traktor för 250 kt är 1500 småpengar!

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72, montera smal stol?

stegmaster  
#124283
Gäddviken skrev:På något sätt bör man komma upp med sitsen lika mycket som golvet är högre , så att man slipper att sitta med knäna i ansiktet ,

Altså tenker du höja/sänka sitsen ca 20cm varje gång du vänder??? :shock:
Om du höjar sitsen 20cm, vad ser du ut av bakrutan då?? dragstången?? :wink:
At höja sitsen måste vel gjöra sikten ennu sämre uppåt??
Annars så funkar det fint att vila armana på lårbenen, när man kjör kranen.
Forsökte ta en inte helt lyckad mobilbild innfrån hytten.
Kameran er i ansiktshöjd.

Foto0007 - Kopi.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

aspekulla  
#124285 En sak till att tänka på: vad använder du traktorn till mer? Om byte av stol till en smalare/kortare modell även innebär att fjädringsdelen byts ut kan jag skicka med en insikt. Vi satte in en luftstol i våran 900 med resultatet att vi sitter bekvämt bakåt, men framåt är det något helt annat. Pga att luftstolen är byggd för traktorer med plant golv får man, i vårat fall där vi använder 900 framför slåtterkrossen, välja mellan ben som somnar efter ca 30 min pga hög höjd till golvet eller för kort fjädringsväg och de smällar det medför på kroppen. Fördelen med orginalfjädringen är de tre höjdlägena som finns inbyggda ger en bättre benställning och fjädring framåt och bakåt.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#124291 Aspekulla har rätt , jag kör mest i skogen samt plogar snö , jag tror dock att den släpper ner mig så att benen inte somnar men kanske på bekostnad av fjädringsvägen.
Vid krankörning vilar jag armbågarna på låren jag med. Har inte ngn bild från ansiktsnivå kanske sitter jag närmare rutan än du Stegmaster sikten uppåt har inte varit ngt större problem.
Bifogar lite bilder som anknyter till tidigare foruminlägg .

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Rolfo  
#124349 Takker så mye for bildene. Gäddviken, har du nån kontaktinfo til företaget som lager bakrutekilen? I tilfelle jeg trenger denne løsningen kunne det være fint å vite hvor man får tag i denne.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Rolfo  
#124350 Og på bildet, er det ventilpaketet to-spaks med elektrisk knapper for övrige funksjoner formoder jeg?

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#124360
20100915180.jpg

Japp 2-spaks hydraulservo knapparna ovanpå kör jag med tummarna grip resp utskjut , apparatlådan är stödbenen , broms o drift sköter jag med orginal traktorreglagen. :ugeek:
Spakarna trycker jag upp i hålen utifrån och när jag inte har spakarna där , har jag passande lock innifrån så att det alltid är tätt.
Jag återkommer till dig med skogskilen , men bor du i Nordnorge kanske frakten blir dyrare än kilen :???:

Användarvisningsbild

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124443 Gäddviken Vag har du för traktor och vagn?
Är bara lite nyfiken.

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

Gäddviken  
#124516 Det är en A75 från -06 kärra är en Patu 8 HD med 597 kran

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

ah4  
#130289 För info. ang. Grammers smala stol (finns även utan luftfjädring), se: http://www.hyttkomfort.se/web/Produkter ... 1-910.aspx

Vridplatta tillkommer (höjer stolen 3cm): http://www.hyttkomfort.se/web/Produkter ... _-835.aspx

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

ah4  
#132294 Ett betydligt billigare alternativ till Grammer är Cobo som säljs av bl.a. Olsson i Ellös, se länk:
http://www.oeparts.se/Produkter?id=1012297

Avatar Fallback

Re: Valtra A72, montera smal stol?

jonko  
#132559 Kan inte ni som har kil till bakrutan ta lite bilder på de och lägga upp? för Valtra A serien alltså.
Jag måste knåpa ihop en kil till vintern.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).