Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

46 inlägg 23732 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

peer  
#124246 Hat tänkt att köpa en Honda TRX500FE med en kranman T1900 komplett med aggregat och kran. vagnen har även ramstyrning och hydraulvinsch. Läser på forumet att det är flera som förordar Avestavagnen före Kranman. Vad är anledningen? När jag läser om prestanda, lyft kraft mm, och när jag ser på bilderna på deras hemsidor så ser Kranmanvagnen ut att vara betydligt robustare och funktionell. Stämmer inte detta? Är den för tung eller håller den inte? När det gäller Honda 500FE kontra andra ATVér. Vilka fördelar har denna maskin jämfört med övriga ATV- arbetsmaskiner. Maskinen skall gå i skogsbruk som enda arbetsmaskin på gården.



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124257 Ett test.
http://www.finatv.fi/pdf/metsakarryt.pdf
med hjälp av google translate kan man fatta vad som står. Som du ser är ju kranman långsam och rejält svagare än xyz. Datan finns på första sidan i en databox med lyftkraft på olika utlägg med tom och full vagn.

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Seabass  
#124263 har en t1700 själv och tittade noga på skillnaden mellan kranman och avesta, provkörde och testade fram och tillbaka, att de båda har för och nackdelar finns det inga tvivel om men det som gjorde att jag valde kranman var helt enkelt att driften upplevdes starkare på kranman och det är något jag satte högre än att avesta har bättre krangeometri, har användt vagnen endel nu och har inte ångrat mej. sen att kranman är långsam och svag håller jag inte med om då den är ruskigt snabb (om man vill) och jag har kört stockar som är så grova att gripen inte når mer än över halva diametern ändå orkar den nypa fast och lyfta upp dem.
Min nästa vagn blir en 1900 garanterat.
Sen har jag bara positiva upplevelser av Honda maskiner, men något jag rek när man ska backa med lastad kärra är en fungerande servo och det är det bara Polaris som har lyckats med hittills av de jag har provat.
Kan rek en polaris sportsman xp eps om du inte helt har bestämt dej för Hondan, kan va värd att prova iaf.

Lycka till!
Mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

peer  
#124265 Tack trilla

Har tittat på den Finska jämförelsetestet. Tyvärr är det inte samma vagn som jag funderar på. Det är deras minsta vagn som är med i testet. Enligt Kranmans hemsida så skall kranen 30-50 lyfta 410 kg i det inre 1.2 m läget och 170 kg i det yttre 3,5 m läget. Är det någon som har provkört eller har denna vagn eller känner till något test som genomförts förutom det som Kranman skriver på sin hemsida.

Tack Jonas

Jag skall kolla polaris sportsman xp eps. Enligt Hondas återförsäljare påstår de att det är absolut bäst att ha stel bakaxel när man kör i skog. Jag är dock lite tveksam till detta då jag sett många maskiner med individuell fjädring som går i skogen. Hur fungerar polaris sportman ur fjädringssynpunkt/markfrigång?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124284
peer skrev: Enligt Hondas återförsäljare påstår de att det är absolut bäst att ha stel bakaxel när man kör i skog. Jag är dock lite tveksam till detta då jag sett många maskiner med individuell fjädring som går i skogen. Hur fungerar polaris sportman ur fjädringssynpunkt/markfrigång?


Det där med stel bakaxel är ett gammalt och överspelat argument. Du ska ha delad bakaxel för markfrigång och komfort när du kör utan vagn eller med lite last. Kör du i skog med last så sätter du på en låsning som hindrar bakaxeln att sjunka ihop. Det finns låsningar till alla större märken och de säljs av de flesta vagnsåterförsäljarna, de finns de hos de som säljer avestavagnen om inte annat. Hur det än är, även om du räknar med att altid köra med vagn så kommer det tillfällen när du vill åka utan, som röjning eller ta hand om vindfällen eller sånt. Kanske rent av nöjesåka lite? :smile: Då är delad bakaxel överlägsen för framkomlighet och komfort.

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Seabass  
#124286 nya xp har ju marknadens överlägset bästa fjädring/fjädringsväg orginal, men du måste köpa till HD fjädrar bak så funkar det kanon!
En standard har dessutom 30cm markfrigång, vilket jag tycker är viktigt för fram komligheten.
Mvh Jonas

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124287
Seabass skrev:nya xp har ju marknadens överlägset bästa fjädring/fjädringsväg orginal, Mvh Jonas


Nå, om detta tvista de tydligen :lol:


10 GODA SKÄL ATT VÄLJA ARCTIC CAT:

* Marknadens högsta markfrigång
MudPro är värst med 35 cm och flertalet av våra modeller har en markfrigång på över 27 cm.

* Marknadens längsta fjädringsväg
Större delen av vårt modellprogram har marknadens längsta fjädringsväg

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124289 Det kan ju va så att den i testet var konstigt justerad också.
Men jag tycker du ska se till att köpa en med riktiga spakar, det kan man väl få på alla för ett pristillägg?

Hur enkelt är det att låsa/frigöra bakfjädringen uvskogen? Funkar den precis som orginal då man har den fri? Inget som skrammlar och så?

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Seabass  
#124305 Ber om ursäkt om artic crap nu har högre markfrigång än en xp, men är det inte så att det är mycket större däck på en mudpro också? Då är det ju inte helt korrekt att säga att maskinen har högre markfrigång om du förstår vad jag menar, jag har 29,5" på min 850 så jag ska mäta hur hög markfrigång jag har, sen hade iaf xpn längst fjädringsväg när den kom, nu vet jag inte :) men alla som har prövat en xp kan hålla med om att komforten och hur fjädringen fungerar är i en klass för sig.

Mvh Jonas

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124313
trilla skrev:Hur enkelt är det att låsa/frigöra bakfjädringen uvskogen? Funkar den precis som orginal då man har den fri? Inget som skrammlar och så?


Låsa/frigöra tar max 5 minuter. Fyra muttrar och två stag som ska bort. Sen fungerar det exakt som original utan något som helst skrammel eller nåt sånt.

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124314
Seabass skrev:Ber om ursäkt om artic crap nu har högre markfrigång än en xp, men är det inte så att det är mycket större däck på en mudpro också? Då är det ju inte helt korrekt att säga att maskinen har högre markfrigång om du förstår vad jag menar, jag har 29,5" på min 850 så jag ska mäta hur hög markfrigång jag har, sen hade iaf xpn längst fjädringsväg när den kom, nu vet jag inte :) men alla som har prövat en xp kan hålla med om att komforten och hur fjädringen fungerar är i en klass för sig.

Mvh Jonas


Det är ju just såhär det blir när när olika tillverkare ska slå varandra med olika värden. Som vanligt så får man ta det passar en och sen köra med det. I skogen så tror jag att alla kvalitetsmaskinerna funkar ungefär lika bra. Det som avgör är körförmåga och planering av körväg. Jag kom knappt ut i skogen från vägen i början, nu kommer jag knappt tillbaka till vägen :wink:

Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Seabass  
#124323 Haha, jo det är sant som du säger men när man är lite intresserad så är det lätt att man hänger upp sej i detaljer, det är små skillnader på de stora tillverkarna idag och jag väljer för tillfället xpn framför de andra pga, fjädring, 4wdn, servon, och 4wd motorbroms, små saker kan tyckas, men för mej avgörande :) jag påstår inte att Polaris har den högsta kvalitén, det har troligtvis japsarna, jag är absolut inte trogen polaris på nogot vis men just för tillfället är xpn den bästa atv jag har kört.
Skulle jag beställa ett nytt ekipage idag så hade jag köpt en 850xp x2 (litet flak) och en full utr t1900 vagn.
Skulle köpt en sån vagn direkt egentligen men jag vågade inte innan jag hade provat om det var nått för mej, och det var det ju ;)

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124351 Jaha, då är det väl dags att kasta sig in i diskussionen som ´stolt ägare till en TRX500 FE... Jag skall försöka ge min bild: Den riktigt stora nackdelen är att det inte finns diffspärr i framaxeln, endast diffbroms. Du måste lära dig att bromsa frambromsen lagom mycket för att få diff. Kan ge problem om man inte tänker sig för. Den stela bakaxeln är endast en nackdel för de som inte har en Honda :wink: Om du fritidsåker och kör i tex djupa skotarspår, så kan maskinen "tippa över" pga stela bakaxeln, vilket kan kännas lite jobbigt i början, men man vänjer sig. ´Visst har Hondan lägre markfrigång, men kranmanvagnen har ännu lägre, så det är där det stoppar först. Om du vill så finns det ju bådet större däck och höjningssatser att köpa. Fördelar då? Ja, Hondan är ju mindre och smidigare i skogen än "Caten" och "Pollen". Den har också skärnar som är konstruerade för att ta i träd etc. Skärmkanterna är mjuka och om dom mot förmodan går sönder så är de billiga och enkla att byta. Stel bakaxel innebär ju inte heller några vinkelväxlar etc = håller bättre och mindre effektförluster. Jag använder min maskin att köra hem ved/timmer och att ploga med och väldigt lite till ren fritidsåkning. I mitt tycke så har Hondan riktigt bra kvalitet och drivlinan verkar vara skottsäker.
Dessutom så har jag en bra handlare i hyffsad närhet. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

peer  
#124371 Tack alla. Ni förmedlar många tänkvärda erfarenheter.

Till dig Sigge. Jag har ingen tidigare erfarenhet från ATVér så jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att man måste lära sig att bromsa frambromsen lagom mycket. Är det mellan de olika framhjulen du menar. Bromsar man respektive framhjul för sig i så fall? Eller är det när framhjulen börjar spinna som man skall bromsa ner dem. Hjälp mig att förstå. Finns inte denna negativa framvagns avsaknad av diffspärr egeenskapendast på Hondan?

Hur stor skillnad är det på markfrigång mellan de olika vagnarna? Jag har inge aning hur stor den är på Honda TRX500 respektive Polaris 850xp x2, Artic Cat 550LTD.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV TRX 500FE med skogsvagn KranmanT1900

Seabass  
#124392 Det problemet slipper du iaf med polaris, de har marknadens bästa 4wd som diffar automatiskt på alla 4 utan knapp/spak tryckning, en stor fördel!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).