Servicebyggnader

Utedass, hur?

29 inlägg 34880 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utedass, hur?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10596 Vi har ju ingen byggnad i skogen, men tänkte ställa upp en husvagn som rast/övernattningsstuga. Och ett utedass vore ju bekvämt i så fall.

Men vilken/sort modell skulle funka? Gräv ett hål och ställ ett dass ovanpå?

Hur gör ni? Som påven, skiter i skogen? :-)



   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10597 som gammal scout är jag vanvid en stock mellan två träd, en grävd grop bakom. skit-skyflfla-över-var nöjd.

Det finns idag flera olika toaletter i papp. som är som flyttkartonger man fäller upp, sätter sig skiter tar med sig hem, slänger på deponi.
Fördelen är att de är billiga lätta, hygensika så länge de ej står ute över natten. eller regnars på.

Jag föredrar de som har en svartbajs tunna med en vanlig toa sists inne i en fyrkant med skrämväggar av pressening rent snyggt o prydligt..kan
ju även köpa ett partytält för 199:- så har du en fin sak..

Känns lite onödigt att ställa dit en till byggnad

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10598 Och när tunnan är full? Skall dessutom ha regn och vindskydd.

   TS
Avatar Fallback

skita ute

sködarförare  
#12401 vi som är maskinförare är vana att lägga en stock/pinne mellan 2 stubbar gräv en grop med gripen o skit o ingen har väll dött av ett glas vatten det går ju lite fortare o skita om det blötsnöar.

"lycka är att skita i meter djup snö"

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12402 Skillnad mot temporärt, och om man har det vid en stuga, tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#12403 Om det är permanent skulle jag bygga ett ordentligt dass.
Träväggar och eventuellt plåttak.
Är ju ändå en rätt viktig dagsrutin :roll:

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12408 Löjligt nog så måste man söka tillstånd för att få inrätta ett utedass.

Iallafall så i västragötaland, vart uppe i tidningen några ggr ang folk som byggt utedass lite här och var.

tydligen risk för böter.

Sedan finns det väl inte någon som direkt bryr sig om det står ett dass ute i djupa skogarna. det folk inte vet har dem inte ont av=)

//Martin

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12410
masterchief skrev:Om det är permanent skulle jag bygga ett ordentligt dass.
Träväggar och eventuellt plåttak.


Är min tanke, men jag vet inte hur jag skall göra med det som hamnar i tunnan. Nej, jag tänkte inte blanda in myndigheterna.

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12411
Mangan skrev:
masterchief skrev:Om det är permanent skulle jag bygga ett ordentligt dass.
Träväggar och eventuellt plåttak.


Är min tanke, men jag vet inte hur jag skall göra med det som hamnar i tunnan. Nej, jag tänkte inte blanda in myndigheterna.


Ehm vad är det konstiga?
gräv ner skiten. tycker du det är äckligt så sätt en påse i tunnan och lämna in påsen. som någon skrev ovanför

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12418 Inget är konstigt om man vet hur man gör...

Jag tror inte man får lämna in latrin i min kommun längre, dessutom tycker jag det verkar meckigt att köra iväg. Bästa vore om man kunde ta hand om det själv. Men hur? Är det rimligt att bara leta upp ett hörn av skogen och gräva ner det? Hur djupt i så fall?

Tänkte få lite tips, men frågan tycks inte gå fram riktigt.

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#12419 Ren avföring går väl bra att gräva ner, papperet är väl nedbrytningsbart det med???

Urin ska man väl helst inte sammla i balja och sedan gräva ner är nog bättre att pinka direkt i naturen.

Fans mulltoa i mormors stuga tidigare. där hade dem ett ställe i skogen dem tömde det rätt ut, funkade kanon så jag tror inte djupet spelar någonstörre roll.

Enda skillnaden från mulltoa är väl att alla "produkter" är rikligt blandade?

Sedan kanske det är bra att ha flera ställen att gräva ner på, så man byter årligen om det spelar någon roll vet jag inte, men då hinner det väl bryta ner rätt bra innan man ska i och gräva igen=)

//Martin

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12422 Hade faktiskt tänkt ha urinseparerande. Själv tycker jag det är en förmån att pinka i skogen, så mig gör det inget, men fru och döttrar kanske ser det annorlunda... :-)

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12432 i våran sommarstuga har vi permanent ett dass me en tunna
däremot är det bara 1 som tömmer den o de är farfar

så om man bara pinkar gör man de i skogen ( det är nästan lite härligt o höra fåglarna kvittra + de är gratis så det är en stor förmån )
men annars får man använda dasset o de är uppbyggt som en toalett fast det är i halva rummet en "låda" med en toasits monterad och där under är tunnan på hösten byter vi plast sitsen mot en i någon form av frigolit som är varmare att sitta på

Tunnan tömmer vi i en fyrkantig träkompost fullt med trädgårdsavfall som han rör om

har du kommit fram till hur du ska ha det? en byggnad med någon tunna i eller ska du bara göra en djup grop som allt hamnar i ?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#12439 Gör som min farfar.
bygg utedass utav de gammla köksluckorna när han bytte kök.
ser redigt vackert ut med knopparna kvar=P

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12448 Kan tänka mej att de inte ser så bra ut^^

Men lite plank o plåttak borde väll va lätt fixat och sen någon form av behållare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).