Skogsröjning

Baskärning, danande, av ädellöv

7 inlägg 3986 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Baskärning, danande, av ädellöv

fredrikoh  
#123964 Jag har en liten ekplantering som är inne på 6e året. Resultatet är ganksa varierande och jag kan bekräfta problem med framför allt sork som har tagit kål på ca 70% av plantorna -- som tur är ganska jämt fördelat...

De återstående plantorna/träden skulle jag vilja beskära/dana och undrar om någon här vet vad jag bör tänka på och när på året jag bör utför åtgärden. Ekarna står i Värmland. Jag har letat litet efter lämplig litteratur men har inte hittat något vettigt för mina ändamål. (Däremot har jag lärt mig en del om äppelträd på kuppen...) Litteraturreferernser för min ekbeskärning (dvs med mål att om 150 år ha ståtliga stångekar) mottages tacksamt.

Fredrik



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Baskärning, danande, av ädellöv

Nolltax AB  
#123983 En tanke blev tänkt....
Om 150 år, vad energikälla gäller då? Ekflis?
Ser man bakåt 150 år så byggdes det ståtliga skepp av ek...
Det görs det ej idag.....

Avatar Fallback

Re: Baskärning, danande, av ädellöv

Chainsaw Charlie  
#124003 Du kan kvista dem när du vill men undvik att kvista grova grenar när dom är lövade pga fläkningsrisken. Se bara till att minst halva trädhöjden alltid har grön krona.

Avatar Fallback

Re: Baskärning, danande, av ädellöv

fredrikoh  
#124125 Skönt att höra att tidpunkten för beskärning inte är livsavgörande. I mitt fall är ju träden fortfarande små (2,5 m eller mindre) så fläkning kan jag undvika men jag är osäker på vilka grenar och skott jag ska satsa på för att få bra form på ekarna. Det känns som jag vill ta bort så lite löv som möjligt för att befrämja tillväxten. Det kanske ännu är för tidigt/ondödigt att gå fram med sekatören...?

Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Baskärning, danande, av ädellöv

Antesson  
#124130 Kan nog vara en god ide att börja tidigt med sekatören. Klipp bort ev. grenar upp till ca en meter samt sprötkvist och liknande!

En hel del trädgårdsskötsel men de kan du ja vara värt om man inte har så stort bestånd och vill ha lite tidsfördriv..

Tänk på att du har ett slutförband i ek om cirka 15 meter så det är inte hela världen med lite luckor eller dåliga stammar.
I större luckor skulle man kunna "hjälpplantera" med ex. hybridasp, björk eller annat relativt snabbväxande för vedproduktion eller kanske julgranar :)

Vid stora problem med sork kan ett tips vara att fräsa mellan planteringsraderna årligen. Detta minskar förekomsten/problemen.

Avatar Fallback

Re: Baskärning, danande, av ädellöv

fredrikoh  
#124610 Tack för tips! Så fort snön är borta ska jag tillämpa dessa.
Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Baskärning, danande, av ädellöv

Belzambix  
#129426 Även vid snö så är det en ide att packa snön mellan raderna. Sorken som gör gångar i snön får svårare att ta sig fram. Vi packar snön på våran hybridasp/jättepoppel plantering 2-3 ggr under snösäsongen. Fräsning under barmarksäsongen är också mycket bra. En ide som vi har testat är att sätta upp sittpinnar för rovfåglar, vi vet inte om det fungerar men tycker att det är en god ide.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).