Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Moms avdrag på lättlastbil

34 inlägg 51213 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moms avdrag på lättlastbil

Jompis  
#123439 Hej tänkte höra om det är någon som vet om man får göra moms avdrag vid köp av lätt lastbil inom skogsbruket, och isåfall vilka krav ställs då? /tack i förhand för svar :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Valmet830.3  
#123519 Har du öppet flak ska det väl inte vara några bekymmer, det som kan ställa till det är väl om det är dubbelhytt.

Men säkert någon annan som kan ge ett bättre svar inom detta område.

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123974 Undrar också om detta då jag tröttnat på att köra oljiga, skitiga och stinkande grejjer i familjebilen. Jag har redan en LB registrerad 245 diesel -80 men skulle behöva handla lite delar för att få den körbar. Jag tror jag ska ringa skatteverket och höra.

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Kse  
#123978 Enligt min revisor så ska lastutrymmet vara skiljt från passagerarutrymmet för att man ska få fullt avdrag på LB
En pickis typ King Cab, Hilux eller L200 är fullt avdragsgill medans tex Caddy inte är det, där gäller halva momsavdraget.
Bilen måste vara momsad som ny, det går inte att köpa en bil som en privatperson köpt ny och få avdrag för den i företaget.
Att få avdrag på delar till en sån bil är däremot inga problem.

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123990 Inget momsavdrag på privatköpt bil nej men man kan ändå få med den i deklarationen så att vinsten minskas enligt skatteverket.

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123991 Det där med avskilt lastutrymme måste väll vara en tolkningsfråga och antagligen behandlas det olika från fall till fall. T.ex en taxifirma måste ju kunna göra avdrag på sina bilar utan att behöva lasta kunderna på ett flak.

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Kse  
#123992
Emil N skrev:Inget momsavdrag på privatköpt bil nej men man kan ändå få med den i deklarationen så att vinsten minskas enligt skatteverket.

Så är det, har själv köpt två bilar från privatpersoner i firman.

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Kse  
#124046
Emil N skrev:Det där med avskilt lastutrymme måste väll vara en tolkningsfråga och antagligen behandlas det olika från fall till fall. T.ex en taxifirma måste ju kunna göra avdrag på sina bilar utan att behöva lasta kunderna på ett flak.

Ja nu driver jag ingen taxifirma och kan inte svara på vilka regler som gäller där, antog att du menade inom skogsbranchen.

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124079 En fundering bara, å jag är inte alls säker... MEN, har för mej att det var så här för min far som köpte en caddy, han hade L200 innan som gick att dra av momsen.... OM du köper ex en caddy för egna pengar(kontant) (momsbil) så äre tvästopp att dra momsen, om du däremot leasar bilen så får man dra momsen på den kostnaden eller delar av den iaf eller nått... nån kanske är mer insatt men har för mej att det va så här....

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Kse  
#124093 Om du leasar en Caddy/personbil får du dra av halva momsen

Avatar Fallback

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Svahn  
#124097 där jag köpte min l200 så sa han att bara de är flak på bilen så får man dra av momsen om den är momsad. så en caddy borde ju faktiskt vara helt avdragsgilltig! men på en person bil så är de halva momsen.

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Kse  
#124099 Reglerna är så hårda att det måste vara en luftsplat mellen flak och hytt för att det ska vara fullt avdragsgillt, så Caddy, Skodapickisar och liknande är inte fullt avdragsgill.

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

masterchief  
#124103 Jag drog då av hela momsen på min skodapickis jag hade en gång i tiden.
Den bilmodellen hade ett undantag.
Det tror jag de flesta minipickisar har.

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

Kse  
#124105
masterchief skrev:Jag drog då av hela momsen på min skodapickis jag hade en gång i tiden.
Den bilmodellen hade ett undantag.
Det tror jag de flesta minipickisar har.

Kan vara så att det finns undantag, men så säger skattemyndighetens regler iaf.
Sen är det ju en sak vad man drar av för och vad man får dra av för :wink:
Drog oxå av hela momsen på en Subarupickis som jag köpte för drygt 10 år sedan, kanske var andra regler då men jag tror nog att mycket slinker igenom hos skatteverket.

Användarvisningsbild

Re: Moms avdrag på lättlastbil

masterchief  
#124107 fast o andra sidan är momsen vid inköp inte så stor bit på en lillpickis, man får i vilket fall dra av momsen pådelar och underhåll samt bränsle.
Det är där den stora biten är...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).