Öppna kategorin

Ålderstigen?

14 inlägg 4516 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ålderstigen?

Solo  
#124040 Kom just hem från samkväm med grannen.Blev lite "ärligt talat"-snack om vad åren gått fort.
Fatta om man blir förvånad om man tänker efter när man gjorde sitt första dagsverke i "storskogsbruket"
Kom på mig själv med att säga: ja, jag började väl... med att köra mitt första lass 1981 åt Domänverket med en....Ösa 260. Hur länge orkar man egentligen?Inga skavanker än i kroppen, inte ens en sjukskrivningsdag än!Vet många med problem som slutat! Hur är det för er andra, när började ni och med vad?Vicken resa man gjort egentligen! Ångrar inget och tycker det är lika "kul" fortfarande!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

Nolltax AB  
#124055 60-talet. Vi totalrenoverade en stor kåk. Jag var liten å lätt så jag klängde på takstol å kröp i grund.
En mängd yrken passerat sedan då.
Nutid. Flyttat å totalrenoverar en timmerkåk. Cirkeln synes sluten vara.

Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

JD 2006  
#124060 Är väl en nybörjare.... Men Jag började med Röjning 2004 Sen Röjning en säsong till sen dess har det varit marberedning och avverkning för hela slanten....

Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

Nolltax AB  
#124063 Jobbet.se. Där ifylla en CV man kunde upptäckte jag.
Aldrig gjort så nyfiken blev jag, å gjorde.

Yrkesområdenändra yrkesområden
Bygg / Anläggning / Hantverk Byggnadsmålare (erfarenhet)
Bygg / Anläggning / Hantverk Chef inom Bygg och Anläggning (erfarenhet)
Bygg / Anläggning / Hantverk Ställningsbyggare (erfarenhet)
skogsarbete skogsarbetare (erfarenhet)
Transport / Logistik / Lager bränsletekniker (erfarenhet)
Transport / Logistik / Lager Taxichaufför (erfarenhet)

Tänker man till så har man gjort en å annan sak trots allt.

Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

Nolltax AB  
#124065 Eller gjort å gjort....
Gör snarare... -Sorry,men jag har ej tid....
-Jo, jag förstår ditt dilemma men jag har annat jag roa mig med kan.
-Näe, jag är fullbokad ett par år framåt. Inse fakta.
-Du, jag vill inte.

Idag är tanken smälla ihop en pelarborrmaskin.
Fem paket totalt. Tanken osökt mot Ikea far.
-Borde det inte vara en bult där..?

Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124066 Har haft förmånen att få kasta mig över en stor, men av väder och vind ödelagd familjefastighet. Hyggen som man planterade och röjde är förstagallring nu. Tänk på det smålänningar. Det finns ett liv efter stormen.
Samtidigt så har man med liv och lust deltagit i maskinutvecklingen. Lillnallen kunde lagas med järnspett. Dagens 810 övergår mitt förstånd. Dags att pensionera sig?

Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

woodstar  
#124106 Började vintern -87, 14 år gammal på egen mark med 678 som farsan då körde, tror jag gjorde 3 små lass med timmer och var livrädd att välta. Körde sedan alla lov och många nätter under skolåren. Som utbildad snickare på 90-talet var det bra att vintertid kunna köra maskin då det inte fanns jobb i byggsvängen.
Har alldrig riktigt kunnat glömma bort skogsmaskiner i synnerhet och maskiner i allmänhet varför jag hoppat på diverse maskinjobb i både lanbruks-, skog- ,entreprenad och åkeri.
Jag har kört jordbrukstraktor med olika maskiner bakom, flisbil, grusbil, grävmaskin och förstås skogsmaskiner, konstigt nog alla gröna från Finland, ja två veckor i en ponsse då, mellan byggjobben.
Nu hoppas jag att kommande vecka är den sista i byggsvängen till förmån för en TJ 1110, varför åka land och rike runt bara för att ha ett jobb, när jobben finns utanför köksfönstret.
Ja så gammal börjar man att bli så att man drar sig för att bo borta.

Användarvisningsbild

Re: Ålderstigen?

Kjell S  
#124170 Har märkt att ögonen vill ha 1 -1,5+ och att jag envisas med att låta vänsterhanden skriva fortare än högern..
Första stadiet på en smärre hjärnblödning?

Annars så tål jag inte att gå i ide längre, när man väl kommer i form är det dags att lägga sig igen.
förr om åren var man pg igen efter en vecka...

Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129186 Har varit i Linköping i helgen, studentkarneval var det där.
Det är då så, att studenterna har samma bekymmerslösa, glädjerika liv som det var förr.

Vilken tur att man inte ännu är student.

Behöva vakna i okända sängar.
Nya parfymdofter som sticker i näsan.
Inte behöva förklara varför det blev som blev.
Eller tänka på vad morgondagens strapatser kommer att innebära.
För att inte tala om tjejerna som är så små och nätta att de kan bäras på en arm.

Nej, tur man kommit ur detta, så man får känna ansvaret.
Att det är arbete och åter arbete, varje dag, år ut och in, som betalar lånen.
Då har man pengar till gräsklippare som ska användas vareviga vecka under sommaren.
Snöskoveln ska inte heller föraktas, eller ännu heller avbetalningen på snöslungan.
Tv:n höll jag på att glömma, dessa evigt långa kvällar framför tv:n.
Platt-tvn har ju också förlängd arbetsdagen lite grann.

Å andra sida, så vet jag ju att dessa små studentdamer, inte är något att sela på och ha i pärlandet !!!

Tur att man fick åka hem till sitt i gen.

Användarvisningsbild

Re: Ålderstigen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129210 Började 90, som 5 åring med att sätta några plantor på tomten
93 började med underröjning, helt manuellt med min första såg!
97 fick man sätta sitt första hygge
2011 håller på med ungefär detsamma, dock så satt jag själv mer plant som 12 åring!

Användarvisningsbild

Re: Ålderstigen?

totte  
#129232 Famag: Det var bara ett elände att vara ung, om ett par år är jag tillbaka i ansvarslösheten och då behöver jag inte oroa mig längre för vad jag skall bli när jag blir stor, då har jag äntligen kommit fram till vad jag skall syssla med resten av livet, att vara pensionär. :grin:

Måste citera ur ett email som kom igår från en god vän:
Faktum är att jag gick i pension för en dryg vecka sen, 6/5. För min egen del kan jag meddela att det känns lite som att slippa ut ur en fängelsehåla. De sista 18 månaderna har varit besvärliga, jag har vantrivts förfärligt och i allt högre grad för varje dag. Nu däremot upplever jag tillvaron som så nära himlen man kan komma och fortfarande gå på två ben. Det känns inte alls som att ha semester, troligen för att det inte finns nån gräns några veckor bort. Äntligen lugna mornar, även om jag stiger upp samtidigt som Karin och äter frukost tillsammans så måste jag ju inte iväg nånstans utan tar hand om hundens morgonpromenad i behaglig takt. Lite kollo, lite vicevärdspyssel, lite med vårt alltmer gemensamma hushåll; helt perfekt!


Gotte: Där ser du vad du har att se fram emot! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129254 Enda nackdelen med att bli pensionär är att semester och övertidsersättning inte betalas ut till oss?

Användarvisningsbild

Re: Ålderstigen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129266
backman skrev:Enda nackdelen med att bli pensionär är att semester och övertidsersättning inte betalas ut till oss?


Det är väl just semesterersättningen, som ni får ut nu - även om det av någon outgrundlig anledning kallas för pension istället för semesterersättning! Någon lön + OB ska ni ju inte ha, då ni inte längre gör skäl för för brödfödan... :lol: :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ålderstigen?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129276 Jag blev tvungen att kolla på Eniro var denna Ålderstigen ni skriver om är belägen, fanns visst en i Halmstad och en i Umeå.

Någon som vet om där finns något ålderdomshem eller liknande på Ålderstigarna?
Kanske det är samma vitsande som med t.ex "Bättringsvägen" som väl brukar vara belägen i närheten av lasarett och liknande.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).