Gallring

Storlek på beståndsgående skördare?

42 inlägg 26386 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123444 NI kan väl inte mena att ni kör me 31 meter mellan vägarna i första gallring? vi kör med ca 20-25 meter med h09an, för att det ska passa en stickvägsgående maskin den dan det skall andra gallras, börjar det bli längre mellan vägarna så blir det knappt några träd kvar om man ska nå alla som ska "bort" mellan vägarna... men så kör vi stickväg, mellanslag, stickväg osv.... Å här dras nog gränsen på bredd va gäller beståndgående till rottne h8 å tigercat h09, annars är det stickvägsgående i folks ögon, å en 1070 den är då för stor för att gallra me i mångas ögon, men så kör vi mkt "bond" skog, å vi tar lite mindre än många andra, å då kan man inte ha för stor maskin för då syns mellanslaget å i mina ögon ser det förjävligt ut... men som sagts tidigare, det är skillnad vart i sverige det är åxå... Max bredd i mina ögon är nog...... 2.3 MAX

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123448 jo vi har 31 meter mellan uppsamlingsvägarna, o grundytan klarar vi om det är rätt planerat från början o sen ett slinger i mellan,
skogägarna här har tyck jag har stor maskin men dom är då nöjda med resultater efter iaf


sen går det o dölja slingren med så pass stora maskiner det hänger hela tiden på föraren

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123461
huggarn82 skrev:jo vi har 31 meter mellan uppsamlingsvägarna, o grundytan klarar vi om det är rätt planerat från början o sen ett slinger i mellan,
skogägarna här har tyck jag har stor maskin men dom är då nöjda med resultater efter iaf


sen går det o dölja slingren med så pass stora maskiner det hänger hela tiden på föraren



Ja håller me om att det hänger mer på föraren än själva maskinen när det gäller i första hand 1a gallring... för det syns om man är ute å synar gallringar där man vet vilken maskin/förare som kört dom... En förare med stor maskin kan göra ett bättre jobb en den som kör en liten, å vise versa, men en stor maskin skrämmer skogsägarna mer skulle ja tro, iaf upplever jag de så...
I vissa kontrakt skogsägare skrivit står det att det ska vara VÅR maskin/förare som skall gallra deras skog pga den anledningen till att vi inte tar så hårt å gör fina jobb enl dem...

Användarvisningsbild

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123581 jo det finns tilloch med exempel där en person gallrat med en rottne 2002 eller 2004, resultatet efter så kan man tro det är vägar åt en 1470 elle 941

o de där med små maskiner är lika med dålig komfort! kort räckvidd på kran samt att den står o gungar hela tiden o små vickar

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

Skogsmange  
#123661 Jag förstår inte vitsen med beståndsgående över huvudtaget!

Användarvisningsbild

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

masterchief  
#123665
Skogsmange skrev:Jag förstår inte vitsen med beståndsgående över huvudtaget!

Det är en bra hora, likaså en F10 eller gremo bakefter....
Att sedan F12/13s tar mindre utrymme är en annan femma.
Det verkar viktigt för markägare att inte skördaren ser för stor ut.
Fråga mig inte varför, men så upplever jag det.

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

Skogsmange  
#123668 Jo jag vet att många markägare tycker att skördarna ser stora ut. Men det har ju ingen större betydelse i praktiken! Stickvägarna kanske ser breda ut i en första gallring men dom syns inte i en slutavverkning. Har man tänkt gallra mer än en gång är det ju bra om vägarna är på rätt avstånd! Kul när man ska köra andragallring med stickvägsgående skördare och det är 30 meter mellan vägarna.. 15 meters kran??

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

macke  
#123682 Normal stickvägsbredd till beståndsgående skördare.Det finns ingen vinst med att köra med så långt mellan stickvägarna .Större risk för stamskador på ståendeskog och det blir ett fasligt hävande på virke ut till stickväg.
Andra gallring går bra att köra med beståndsgående maskin.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123702
Skogsmange skrev:Jag förstår inte vitsen med beståndsgående över huvudtaget!



största anledningen är att minska antalet vägar, mer virke åt skotarn på varje väg, och kortare krankörning

när man andra gallrar en gallring med 30 meters avstånd på vägarna gallrar vi gamla vägarna först sen gör man ett slinger emellan igen som i första gallring

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124530 När ni gallrar första gallring med 30 meter mellan vägarna, va är det för medelstam i dom första gallringarna? satt själv å körde, va vi kallar första gallring igår med medelstam 0.06 å tänkte på de att om ja nu skulle ha kört en maskin som är 2.6-2,8 bred där å med långkran så skulle ja bli knäpp, ja tycker det är nog trångt med tigercatten å ska man plocka stam på full kran åt ett håll å sen tillbaka me kran till virkeshögen så blir det ett antal vändor me kranen, ska man då göra 10 meter till så blire nått jävulskt plockande...

Nåja, själv längtar ja efter "nya" tigercatten med flerträdshanteringen på;)

Användarvisningsbild

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124565
nutte skrev:När ni gallrar första gallring med 30 meter mellan vägarna, va är det för medelstam i dom första gallringarna? satt själv å körde, va vi kallar första gallring igår med medelstam 0.06 å tänkte på de att om ja nu skulle ha kört en maskin som är 2.6-2,8 bred där å med långkran så skulle ja bli knäpp, ja tycker det är nog trångt med tigercatten å ska man plocka stam på full kran åt ett håll å sen tillbaka me kran till virkeshögen så blir det ett antal vändor me kranen, ska man då göra 10 meter till så blire nått jävulskt plockande...

Nåja, själv längtar ja efter "nya" tigercatten med flerträdshanteringen på;)



allt från 0,05 o uppåt

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

mrme  
#124908 vore riktigt kul att höra lite mer från skogsägare och nån med insyn från bolagen.
De här är nått jag och några andra maskinförare pratar om ofta.

Vi kör stickvägsgående 20-24m mellan vägarna om de ska vara optimalt. stickvägsbredd mellan 3,50 till 4,70m beroende på terräng och hur träden står . Helt naturligt blir de bredare å smalare ibland.

vägen i beståndet bör väl oxå räknas som väg och kalyteprocent?? Annars kan de bli låg kalyteprocent tillome med en ergo/1270/911 på 3m bredd i beståndsgående.

Finns nog nästan lika många åsikter som träd om det här ämnet å alla tycker dom har rätt.

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

MNskog  
#134086
huggarn82 skrev:
Skogsmange skrev:Jag förstår inte vitsen med beståndsgående över huvudtaget!



största anledningen är att minska antalet vägar, mer virke åt skotarn på varje väg, och kortare krankörning

när man andra gallrar en gallring med 30 meters avstånd på vägarna gallrar vi gamla vägarna först sen gör man ett slinger emellan igen som i första gallring


Naturligtvis och när det nu blir glesare mellan träden i andra gallringen ryms om man vill en större maskin.

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

EStenberg  
#134113 I de trakterna som jag är och kör verkar det som om det bara är småmaskinerna som gäller för markägarna, både i först och andra gallring! Jag sitter i en 2004a, och den är väll omkring 220cm bred om jag inte mins fel. Visst, det låter inte så stort, men jag tycker absolut inte att det ska vara någon bredare maskin som stråkar.

Avatar Fallback

Re: Storlek på beståndsgående skördare?

Gubben  
#134124 Då vi på nittiotalet skulle köra beståndsgående var alternativen smal 901, 770 eller 870. 901 vi hade var 2,22 med smala hjul. Dom var man tvungen att ha vätskefylda vilket inebar att dom skar som en kniv i backen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).