Skotare

Skotnings tips&tricks

54 inlägg 225580 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

JD 2006  
#123497
tritium skrev:alla tips jag har läst hitills är riktigt bra tycker jag men vill endå lägga till att framförallt om man kör sortrena lass så börja ute vid stakarna när man lastar av istället för mitt på som vissa gör...lättare att få grepp om virket där tycker jag. samma sak att jämndra mot marken istället för mot grinden, inte alltid det uppskattas med märken på virket efter grinden hehe.



Du har för små lass om du kan börja plocka ute vid stolparna 8) :)) :))

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

Tobias,hellre än bra  
#123534 Att gnälla på högarna när en skördare har gått fram e lite svagt. Då har man glömt hur det e att plocka pinnar åt en bonne som gått och manuell sågat.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123563
JD 2006 skrev:
tritium skrev:alla tips jag har läst hitills är riktigt bra tycker jag men vill endå lägga till att framförallt om man kör sortrena lass så börja ute vid stakarna när man lastar av istället för mitt på som vissa gör...lättare att få grepp om virket där tycker jag. samma sak att jämndra mot marken istället för mot grinden, inte alltid det uppskattas med märken på virket efter grinden hehe.



Du har för små lass om du kan börja plocka ute vid stolparna 8) :)) :))



Spelar det någon roll om du har halvlass eller fullt lass? Går väl utmärkt att börja plocka där ändå.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

JD 2006  
#123566 Jo visst är det så. Men har du murat upp rejält så brukar det ha tendens att rasa om man är och petar på sidorna.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123568
JD 2006 skrev:Jo visst är det så. Men har du murat upp rejält så brukar det ha tendens att rasa om man är och petar på sidorna.


Ja, men givetvis börjar du ju inte lasta av underifrån, man börjar ju där man ska börja så att säga. Du gräver ju inte en grop underifrån.

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Cruiser_no1  
#123588 En sak är också att få flyt i körningen, dra ner på farten och hitta flytet så går det fort. Optimalt ska vara att hämta högen på backen o lägga på den på lasset, utan o dra i stakarna så det tjongar i hela skogen. mjukt o fint, virket ska bara smyga ner i lasset. Det ska aldrig höras att man jämndrar virket, iallafall inte en km bort.

Och sen ge fan i o pilla i lasset eller i vältorna, blir det fel i vältan eller i lasset så har du gjort fel från början.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

Chainsaw Charlie  
#123629
Tobias,hellre än bra skrev:Att gnälla på högarna när en skördare har gått fram e lite svagt. Då har man glömt hur det e att plocka pinnar åt en bonne som gått och manuell sågat.


Fast det är skillnad på manuellhuggare och manuellhuggare. Kör just nu en manuellhuggen ek/bokgallring med perfekt jämndragning och en full grip i varje hög. Då kan man tåla att man får plocka lite stora bitar framför maskinen.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

woodstar  
#123634
Cruiser_no1 skrev:En sak är också att få flyt i körningen, dra ner på farten och hitta flytet så går det fort. Optimalt ska vara att hämta högen på backen o lägga på den på lasset, utan o dra i stakarna så det tjongar i hela skogen. mjukt o fint, virket ska bara smyga ner i lasset. Det ska aldrig höras att man jämndrar virket, iallafall inte en km bort.

Och sen ge fan i o pilla i lasset eller i vältorna, blir det fel i vältan eller i lasset så har du gjort fel från början.

håller helt och hållet med, gör rätt med en gång "indet onödigt pillande" då kommer produktionen som ett brev på posten. Snyggt blir det oxå i både lass och välta med minimala skador på skogen.

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Gustav-vasa  
#123638 Mitt tips är att lassa det sortiment som det är minst av när man backar in, för backar in på en averkning det gör väl dom flesta.Även om det är en gallring eller slutaverkning. Brukar bli några pinnar i botten. Sen lassar man ett annat sortiment ovanpå.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

JD 2006  
#123768
Cruiser_no1 skrev:En sak är också att få flyt i körningen, dra ner på farten och hitta flytet så går det fort. Optimalt ska vara att hämta högen på backen o lägga på den på lasset, utan o dra i stakarna så det tjongar i hela skogen. mjukt o fint, virket ska bara smyga ner i lasset. Det ska aldrig höras att man jämndrar virket, iallafall inte en km bort.

Och sen ge fan i o pilla i lasset eller i vältorna, blir det fel i vältan eller i lasset så har du gjort fel från början.


Du har helt rätt där....nu kan jag bara prata för mig men visst är det lite så att dom som det ser ut som dom kör egentligen ganska långsamt men med det där extrema flytet i allt...Då går det undan. :-bd

Det kan vara svårt att lära om sig om man lärt sig köra ryckigt och lasta bakvänt m.m.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

skogstok88  
#136231 Du har rätt jag har precis börjat köra gallring efter ett långt uppehåll jag har kört flistugg i 2 år så jag har varit ifrån gallring och slutavverkning helt men ställ upp ramperna så får du mycket skönare kran och då sitter man själv mer avslappnat då blir körningen de med.

som sakt jag har inte kört mycket gallring allt i mina dagar men min första vecka i 830.3 så körde jag ut 30 lass på medel 800 meter väg första gallring jag tycker de är bra iallafall

På grund av att min chef sa till min att köra lungt och tänka efter varje rörelse

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

pertan  
#143980 Jag kan väl igentligen bara tala för mig själv men ja kom på mig själv med att jag inte kom ihåg vad ja lagt på lasset när ja pratade i mob. det gick av ren automatik så väl vid avlägget hadde ja ingen direkt aning om va faan ja hade på lasset:S.
så mitt råd är väl att försöka hålla sig fokuserad så gott det går mob har ställt till det mer än en gång för mig.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

elis  
#143986 Intressant läsning, jag är nu ingen maskinförare utan vill bara lämna lite tips som trafikant om det går bra? Hemmavid har de nu avverkat och kört fram virke längs en lång sträcka efter vägen.
Problemet är att man jämndrar vältan inåt skogen, det ger ändar och ris ut i vägbanan vilket jag tycker är riktigt illa. Ibland kan det sticka ut slanor flera meter i vägen och ingen kliver nånsin ur och kollar?
Förstår att det kan vara problem att få jämn ände om man lägger mot vägen men det ser bättre ut och det är bättre för vägen och trafiken.
När sedan lastbilarna också börjar köra så risas vägbanan igen fullständigt, allt från avbrutna massadelar till grovkvist gör passage till en dyr historia om man har otur. Varför ska inte skogsbranschen städa efter sig, det ser för jävligt ut under och efter avverkning. Nu var det väl lite andra förhållanden när jag var tonåring men jag brukade då åka med far som hade timmerbil och vi hade kratta med och drog alltid av det mesta innan vi for. Det ska väl se ut som det varit folk där och arbetat och inte som ett bärplockarläger.

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

#Pontus#  
#143994
elis skrev:Intressant läsning, jag är nu ingen maskinförare utan vill bara lämna lite tips som trafikant om det går bra? Hemmavid har de nu avverkat och kört fram virke längs en lång sträcka efter vägen.
Problemet är att man jämndrar vältan inåt skogen, det ger ändar och ris ut i vägbanan vilket jag tycker är riktigt illa. Ibland kan det sticka ut slanor flera meter i vägen och ingen kliver nånsin ur och kollar?
Förstår att det kan vara problem att få jämn ände om man lägger mot vägen men det ser bättre ut och det är bättre för vägen och trafiken.
När sedan lastbilarna också börjar köra så risas vägbanan igen fullständigt, allt från avbrutna massadelar till grovkvist gör passage till en dyr historia om man har otur. Varför ska inte skogsbranschen städa efter sig, det ser för jävligt ut under och efter avverkning. Nu var det väl lite andra förhållanden när jag var tonåring men jag brukade då åka med far som hade timmerbil och vi hade kratta med och drog alltid av det mesta innan vi for. Det ska väl se ut som det varit folk där och arbetat och inte som ett bärplockarläger.


Anledningen att man jämndrar mot skogssidan är för att man ska slippa kliva upp på vägen och förstöra denn, är mer eller mindre omöjligt att jämndra mot vägen om man står på skogssidan då de är svårt att jämndra nånting man inte ser ;) , sen är lastbilsåkarna skyldig att rengöra vägen efter dom har lastat ! även skotarföraren är skyldig att rengöra efter sej !

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Mäki  
#143995 Det går inte att städa efter varje lass men någon gång under dagen och efter avslutat arbetspass borde alla förare orka gå och sparka bort större kvistar och bitar.

Det är direkt livsfarligt om det sticker ut en stock på vägbanan det får aldrig ske.

Sedan borde bilister också ta hänsyn till att det är en arbetsplats dom kör förbi och då torde dom ha översände om det ligger skräp på vägbanan samt köra saktare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).