Små skogsmaskiner och övriga maskiner

atv till skog och snö ??

16 inlägg 10938 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

atv till skog och snö ??

Alltjanst-fbro  
#123188 Så sitter man nu här och blir gråhårig.

har fått in första jobbet på nystartade företaget 120 + torrgranar som ska ner och fraktas bort. Betalning = granarna. Jag hoppas kunna sälja en del som ved.

ser ut som atv investeringen med ved kärra får bli omgående frågan är bara vad? Märke och storlek? pris? (plånboken börjar bli tom).

skulle vara tacksam för tips och idéer den skall även fungera som snöröjare på villa tomter till vintern.



   TS
Avatar Fallback

Re: atv till skog och snö ??

Nolltax AB  
#123197 450-500cc plus en Alaskasläde.

Användarvisningsbild

Re: atv till skog och snö ??

stegmaster  
#123198 Ska du röja snö ochså med Atv`n??? :surp:
Om du har startad företag, så kjöp en begagnat traktor med kärre istället för Atv.
Du får en helt ok 4x4 lantbrukare med vagn för samma pris som en ny atv med vagn, dessutan er en traktor
minst 10 gånger mer flexibel enn en atv, då den har pto, så det går att använda alla möjliga redskap.
Atv duger mer til hobbybruk och inte för et företag, om du har tenkt att gjöra pengar av dine affärer.
Nu får man vel, men det bjuder jag på. :wink:

Avatar Fallback

Re: atv till skog och snö ??

Nolltax AB  
#123199 Alaskasläden årerfinns i Skogmas katalog. Av någon anledning dock ej i deras hemsida.
Så vitt jag utrönat kunnat haft i vart fall...
Lite lustigt synes det mig vara. Mitt köpbegär vaknade till livs när jag läste kring.
Och så sär tror jag ej mig vara är..... Fast det är iofs mitt intryck av jag.......

Avatar Fallback

Re: atv till skog och snö ??

Nolltax AB  
#123200 Vet jag nämnt grannen, snubben som nasar entrepenadmaskiner.
En massa snö föll, å han for fram med tung maskin.
Så löjligt smalt han röjde tyckte jag å knuffade ut vallarna med min lilla ATV.....
Han såg lite dum ut när han insåg vad gjort jag hade med vad hade.....

Avatar Fallback

Re: atv till skog och snö ??

Henrik Petersen  
#123237 Jag tror såhär. Innan du ens funderar på att köpa nogån maskin als ska du läre att ta betalt. Att ta ner torrgranar
med granerna som enda betalning funkar inte. Ska du köpa maskin att skota veden ut med, och sen behöver du en vedmaskin for att göra den till ved. Hoppas du har ett stort nöjeskonto, for det kommer du att behöva.
Ok, jag vet att det inte var rådgivning om dine affärer du eftersökte, jag vil bare att du tänker dig for, for det där kommer du inte kunne leve på.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: atv till skog och snö ??

Seabass  
#123281 håller med dom andra ang bet för arbetet men för att svara på din fråga ang atv så rek jag en polaris 700efi 05 eller nyare, enkel, slitstark och tålig som få, hade en sån innan jag köpte 850in och den var kanon både i skogen och till snöröjning.
Mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: atv till skog och snö ??

Alltjanst-fbro  
#123290 Tackar för svaren.

att det är dåligt betalt det vet jag .. möjlighet till att processa veden finns redan. problemet är att få den urskogen. och eftersom att jag kommer att inrikta mig på grönyte skötsel till stor del sommartid och snöröjning av vila trädgårdar (garage uppfarter) är en stor traktor inte att tänka på i dags läget. Sonen föreslog att leja någon av bönderna i trakten för skotning med traktor och kärra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: atv till skog och snö ??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123299 Du har inte möjlighet att få låna och provköra en fyrhjuling så kan du fortsätta leta efter "rätt" maskin?
Det kunde ju bli en rejäl provkörning. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: atv till skog och snö ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123319 Kan du hitta en begagnad Artic Cat 650 H1 så är det en stark och bra maskin med väldigt bra markfrigång, ca 30 cm. Sen behöver du inte vara särskilt orolig för om du blir fel. Egen erfarenhet och vad andra säger så är ATV ganska lätta att sälja och med bra priser både i 2 och 3:dje hand.
(
Har själv skaffat mig en gammal traktor och har nu både och. När det gäller kraft och tålighet så är verkligen en traktor något annat. Har vinsch på min och den slår alla ATV-vinschar med hästlängder dessutom kan du ju dra massor mer och får du på en frontlastare/plog/slunga så öppnar sig helt andra snöförflyttningsmöjligheter)

Användarvisningsbild

Re: atv till skog och snö ??

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123327 Men hallå. Skotta garageuppfarter är väl det enda som fyrhjulingar är direkt dåliga på. Oftast står det ett garage rakt fram på uppfarten och ingen stans att lägga snön.
Har haft flera fyrhjulingar och haft de till snöröjning också. Att ta betalt för den tjänsten skulle jag säga är helt omöjligt. Vad ska du utföra för grönyteskötsel med atv´n? Tänk om tänk rätt.

Avatar Fallback

Re: atv till skog och snö ??

Henrik Petersen  
#123331 Den bästa maskin du kan investere i ,tror jag, är en liten redskabsbärare typ Avant ell. liknande. Den är inte bäst i skogen men den kommer att kunne göre många av dom jobben du ska utföre i din verksamhet.

Henrik

Avatar Fallback

Re: atv till skog och snö ??

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123354
trilla skrev:Men hallå. Skotta garageuppfarter är väl det enda som fyrhjulingar är direkt dåliga på. Oftast står det ett garage rakt fram på uppfarten och ingen stans att lägga snön.
Har haft flera fyrhjulingar och haft de till snöröjning också. Att ta betalt för den tjänsten skulle jag säga är helt omöjligt. Vad ska du utföra för grönyteskötsel med atv´n? Tänk om tänk rätt.



Ja äre nått en atv är helt värdelös på så äre väl snöskottning... Jag fick med blad till min maskin, men kommer nog aldrig använda det, mer än möjligen om de ska karas upp nån väg i skogen... Ja brukar "trampa" me maskinen ett par vändor å sen ploga bort ojämnheterna å sen vänta ett par dar så brukar man ha fin väg... Men på en gård så går det bra dom 2-3 första snövädren sen har man ingenstans att göra av snön... nä fy fan säger ja... ja skottar me traktorn, skulle inte ens fundera på en hjuling till ett sådant uppdrag... varför inte en rejäl snöslunga ist?

Användarvisningsbild

Re: atv till skog och snö ??

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123359 Henrik kom ju med ett bra förslag! En Avant går det ju bra att skotta snö med samt montera klippagregat.
Den är nog inte omöjlig att köra med i skogen heller bara det inte är för stenigt och blött.
Nackdelen är kanske priset men det borde finnas några begagnade. :P

Avatar Fallback

Re: atv till skog och snö ??

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123485 Annars borde väl en minitraktor vara ett bra alternativ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).