Skogsmiljö och Trädlära

Hänsyn till rävgryt vid gallring

13 inlägg 5482 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hänsyn till rävgryt vid gallring

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123312 I allsköns gallringslitteratur står det att hänsyn ska tas vid miljö och kulturlämningar. Men har inte läst något angående hänsyn om rävgryt eller björnide. Det finns ett stort rävgryt på en avdelning som jag skulle vilja gallra men vet inte riktigt hur räven tar det att jag kommer och ändrar om i hans miljö. Jag vill ju ha mycket räv på fastigheten och vill därför gynna de små rackarna. Vad tror ni, kan jag plocka några träd runt om utan att påverka räven i större grad? Spelar årstiden någon roll, jag tänker på eventuella ungar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123313 Du kan vara lugn. Räven skrämmer du inte bort så lätt som med att hugga bort nåra träd runt ett gryt. Det struntar han i. Har du ett björnide däremot så skulle jag vara försiktig. Inte så mycket för björnens skull som för dig själv.

Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123383 Antagligen sant! Det är ett ganska stort gryt med många väldigt tydliga utgångar. Tycker det är spektakulärt, men vill ju gärna ta hand om skogen runt också. Går nog in i beståndet någon gång tidigt på vintern så det blir klart innan parningssäsongen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

Svahn  
#123449 varför vill du ha mycket räv?

Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123464 Käkar rådjur?

Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123472 Huvudet på spiken Mangan, som så många gånger förr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

Svahn  
#123475 okej? varför vill du då inte ha rådjur?

Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

axwell  
#123476
Svahn skrev:okej? varför vill du då inte ha rådjur?


Vågar mig på att gissa till ett av skälen, rådjur lever till stor del på gran- och tallplant.

Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

Svahn  
#123482 okej då måste ni ha mycket rådjur om ni har så stora problem med betesskador. och rådjuren måste ha väldigt dåligt med mat. tall och gran är inte rådjurens huvudsakliga föda. passa er så ni inte får älg på markerna en vuxen älg äter lika mycket som 6-7 rådjur :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

Kjell S  
#123491 För att sprida rävskabb till vargarna, förstås!?

Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123493 Nje, rådjuren har nog redan ätit upp syrénbersån. Men visst tuggar de gran och tall. De som överlever tar älgarna senare.

Mer räv -> färre rådjur -> mnindre betesskador.
Senast redigerad av Mangan tis 22 mar 2011, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123501 Precis, om jag gynnar råddjuren med fina granplantor och syrénbersåer vill jag ju också gynna räven på något sätt så balansen i naturen inte rubbas :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hänsyn till rävgryt vid gallring

axwell  
#123506
David S skrev:Precis, om jag gynnar råddjuren med fina granplantor och syrénbersåer vill jag ju också gynna räven på något sätt så balansen i naturen inte rubbas :lol:


Den var mitt i prick!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).