Skotare

Skotnings tips&tricks

54 inlägg 225601 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#36858 När man kör 1:a gallring kan det bli småskvättar av timmersorterna. Om man lastar typ, Krylbo-kubb (3,05m) i botten och sedan massa ovanpå, då vet alla att när man lastar av blir massapinnarna svårgreppade när de ligger mellan krylbostockarna. Greppa då tag i massapinnarna BAKOM Krylbon, där de sticker ut utanför kubben och dra sedan gripen mot grinden för jämnvikt på knippet. Det kan bespara lite tid.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

Skogsmange  
#51078 Viktigt att planera hygget/gallringen. Börja längst bort eller där det är som blötast. Då kan man lasta sej utåt och spara tid!

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

driftman  
#54322 ...ett tips är att inte bara ställa in kraninställningar utan även spakinställningarna. T.e.x så ställer vissa höga start och stoppramper dels för att mjuka upp kranen och dels för att minska slitage. Med mkt ramper så brukar resultatet ge en seg kran som i sin tur resulterar i att hastigheterna ställs upp för att den ska bli piggare, det blir en form av ond cirkel... I stället för att mjuka kranen med ramperna kan man justera progressivitetskurvorna på spakarna vilket gör att körningen blir mjukare med bibehållen hastighet och med bra precision. Jag vet att det är ett elände att börja köra med nya inställningar när man vant sig med en inställning. Jag brukar ha en förar logg in där jag laborerar och i bland hittar man små justeringar som verkligen gör att körningen flyter på bättre. Mina erfarenheter kommer mest från Valmet maskiner men andra tillverkare borde väl ha samma inställningsmöjligheter?! Men som alltid, det finns nog lika många kran/spakinställningar som förare... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Valmet860  
#54604 Håller med om bältet det ska man andvända jag blir mindre trött i ryggen iallafall :smile:

Ett annat tips är att mäta hur långt det är mellan ribborna i grinden, då kan man kolla diametern på en timmerstock på ett ungefär om man är känner sig osäker så slipper man gå ut å kolla.

Om man ska köra blandlass så brukar jag försöka blanda t.ex timmer och löv för att de brukar vara lätt att skilja på, och sedan så lägger ja timmer alltid på samma sida på lasset så behöver man inte tänka på de när man lastar av då kan man bara gräva av det värsta och sedan plocka timmret.

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Pidden  
#61556 Finns ju inte såmycket att tillägga, mycket är redan sagt! =) ^:)^

MEn som andra sagt innan, kör med utskjut(kanske inte fullt uppskruvat), jämndra virke, vid blandlass,ha koll på vad som är vad (lägg kanske något en bit från grinden) ^^^, Börja alltid längst av elelr där det är som sämst!
Låt även piloterna på skördarn skota lite ibland så dom får se vad dom gör för fel! ;)

Annars så säger jag bara ROCK ON \m/

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

dexter  
#67623 ett tips: (gäller slutavv.) finns de kanske 2-4 pinnar av ett sortiment så kan man "kasta" över de till nästa väg om de finns samma sortiment där, så får man mer av samma på ett lass så blir de lättare å räkna med =)

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

Ellingsson  
#67812
dexter skrev:ett tips: (gäller slutavv.) finns de kanske 2-4 pinnar av ett sortiment så kan man "kasta" över de till nästa väg om de finns samma sortiment där, så får man mer av samma på ett lass så blir de lättare å räkna med =)


eller så tar du bara dom i gripen varje gång du åker ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

Kittson  
#106010 Är en pinne som sticker ut i en annars jämndragen hög, och du har kanske halvt lass på, så lägger man den som sticker ut ovanpå grinden och öppnar gripen, då tar man sedan bara och lägger pinnen tillrätta!

Vid avlägg brukar jag inte låsa stolen, utan kan då vända mig åt det håll avlägget är så slipper jag vrida så mycket på nacken.

Ljudböcker är oslagbart om det är dåliga program på radion! ;) Eller varför inte ladda ned Mammas Nya Kille från sr.se! :)

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

ollonet  
#106076 Thunder e så jävla bra. En riktig produktionshöjare :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Ecolog564C  
#114724 mitt tips är att använda utskutet så mycket som det går. man får finare gång på kranen.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

__JoCCe__  
#118235 Jag brukar nästan aldrig låsa stolen, inte ens på vägen in. Inbillar mig iaf att de ruskar och har sig mindre.
Även om jag kör en F10 så har man väl blivit för bekväm av sig... =)

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

Bullarn  
#118816 Jag har bara kört helger än så länge men en sak som ja inte hitta här är att stå med kärran "bort" från vältan så man slipper lyfta virket över vältan :smile:

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

JD 2006  
#118827 Har sett att många skotarförare får fullt lass när dom är längst bak???? Det har jag aldrig förstått...

Såg Simba skrev det med att när man har halvt lass ska nosen peka på avlägget och det har jag oxå lärt mig :grin: Är faktiskt en bra grundregel.
Om man kör slutavv där det är lite björk så lasta på björken på väg bort och sno snedan och lägg timmret på....pressar ihop björken samt lättare att lasta av än att göra tvärtom.

Finns ju lika många körsätt som förare men så länge man trivs och producerar så får man väl göra som man vill :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skotnings tips&tricks

Mäki  
#118831 Jag kör skördare dagligen men skulle gärna köra skotaren också men den platsen vill tyvärr inte skotar föraren ge upp.

Nå vidare till mitt tips:
Diskutera med skördar föraren. Jag har polare som kör skotare men inte diskuterar sina synpunkter men skördarna och jag menar diskutera inte klaga.
Jag ringer alltid till skotaren när det är något speciellt på hygget, om någon väg har begränsningar eller om jag gjort något avstickning eller dylikt. Det brukar gillas av skotarna.
Jag kan också meddela om det finns mycket eller lite av olika sortiment så föraren kan planera lite i förväg.

Avatar Fallback

Re: Skotnings tips&tricks

tritium  
#123421 alla tips jag har läst hitills är riktigt bra tycker jag men vill endå lägga till att framförallt om man kör sortrena lass så börja ute vid stakarna när man lastar av istället för mitt på som vissa gör...lättare att få grepp om virket där tycker jag. samma sak att jämndra mot marken istället för mot grinden, inte alltid det uppskattas med märken på virket efter grinden hehe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).