Föryngring

Hägn

9 inlägg 4659 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hägn

rabbit70warhammer  
#123399 Hej

Jag hade tänkt att hägna en plantering. Jag undrar lite om det finns krav för hägn? Måste det vara fårstängsel eller får man linda typ nått ståltrådsliknande typ 10 varv runt stolparna, detta skulle vara billigare i alla fall. Men då måste kanske tråden vara galvaniserad på nått sätt? Är helt ny på detta så jag kanske är helt ute och cyklar. Men vill ändå kolla med er om någon av er vet någonting.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hägn

Nolltax AB  
#123419 Måhända enklare med elstängsel?
Ståltråd å insnodd älg så torde djurskyddet bli rabiat......

Avatar Fallback

Re: Hägn

Nolltax AB  
#123420 Viltstängsel utmed motorväg högre än fårstängsel är.
Ålgen klättrar över, rådjuret studsar över.
Å det vilda svinet ej vi nämnt ens......

Hägna in hägn gör man väl ej ens på grund av krav?

Användarvisningsbild

Re: Hägn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123422 Det finns speciella viltstängselnät, som har betydligt mindre maskor där nere (så att inte harar och dylikt ska kunna smita in) och större maskor där uppe. Nätet är väl ca 2,20 m högt och fästs genom att spika en träribba på stolpen. Obs, inga märlor/krampor/spikar direkt mot nätet, så undviks rostangrepp och nätet kan återanvändas. Ovanför nätet bör ett väl synligt band fästas, så att inte älgarna av misstag rusar in på det instängslade området. Ca 4 meter mellan stolparna.

Det bör vara en rejält bred gata på båda sidor, så blir det lätt att inspektera och vid behov reparera stängslet. Liten körväg runt staketet är idealiskt.

Om du låter proffs sätta upp staketet, så brukar totalpriset hamna runt 80-90 kr/löpmeter monterat och klart.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hägn

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123430 Ska också sätta upp hägn på nästa hygge. Kommer nog att använda fårstängsel i dubbla rader.
Enklare att hantera fårstängselrullar än fullhöjdsstängsel.
Har märkt på träd som skördaren får kapa i 3m höjd, de fungerar sedan som stängselstolpar.
Just stolparna är problem med när det är mycket berg i dagen.

Avatar Fallback

Re: Hägn

Månskensbonnen  
#123709 De e väl de roligaste me å sätta stängsel, cobrakörningen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hägn

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123711
Månskensbonnen skrev:De e väl de roligaste me å sätta stängsel, cobrakörningen. :mrgreen:

Hur många cobror ligger det i sjön som inte startat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hägn

Månskensbonnen  
#123900 Ja har no aldri lyckats få otyget å gå klokt, sist ja gjorde hål hyrde ja kompressor å rikti maskin, de va en fröjd :grin: Men då va ja hemma på tomten å inte i skogen. Borra nog tie hål på samma tid som ett me cobra.

Avatar Fallback

Re: Hägn

rabbit70warhammer  
#124151 Har funderat en del på detta. Min plan just nu är att samala ihop så mycket slanor som möjligt när jag ska förröja en avverkning precis bredvid denna plantering. Dessa ska jag använda som stolpar men även spika fast slanorna som ribbor. Blir nog knepigt att hålla hare och småvilt borta med denna metod men dessa borde väl inte utgöra något hot mot en björkplantering? Är älg som jag ser som största hotet

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).