Skördare

Problemsnö?

4 inlägg 1599 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problemsnö?

halvproffs  
#123234 Har varit och huggit ved idag och när man gör det funderar man på mycket. Idag var det så hård skare så det var bara att gå obehindrat överallt. Ca50cm snö så man får använda spade för att stubbarna inte blir för höga och det är jobbigt att komma igenom skaren även med spaden.

Nu till saken: Klarar skördaraggregaten att komma ner tillräckligt så inte stubbhöjden blir flera dm högre än normalt? Om så inte är fallet och stubbarna blir 2dm högre än normalt och man avverkar låt oss säga 1000 träd så blir det 200meter av rotstocken som blir kvar. Alltså ca 40 st stockar av bra kvalite= 4000:- :sad:

Har tyvärr ingen skördaravverkning i närheten så man kan kolla.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Problemsnö?

finskpinne  
#123246 Nog får man ner aggregatet oftast om man vill, det är ju mest en fråga om man vill sänka ner aggregatet i det okända!? Visst blir stubbarna lite högre ibland vid vissa väder men inte handlar det om flera dm inte. Det beror ju förståss på föraren, man kan ju nog sänka ner aggregatet och även backa ner aggregatet lite, det brukar jag göra om det är mycket snö. Nackdelen med det för mig är ju att jag inte har en aning om vad jag sågar i så man står ju ganska ofta och slipar kedjor på kvällarna efter stensågningar. Beror ju mycket på hurudan terräng man har också, vissa behöver ju oroa sig mer för stenar och vissa mindre.

Användarvisningsbild

Re: Problemsnö?

221  
#123295 är de riktig skar snö så lyckas jag inte. men då har snön sjunkit ihop så blir inte så farliga stubbar...

Användarvisningsbild

Re: Problemsnö?

Mäki  
#123300 Det beror också på vad du har för marktyp i skogen. Är det riktigt mjuk mossig mark kan det bli väldigt höga stubbar när man kör med utköraren och den pressar ner snön plus marken.
Är det stenigt blir det också högre stubbar för när aggregatet träffa i något skarpt i snön så för man inte när det längre utan man sågar av, om det varit bar mark så kanske man sett att det skulle gått att vrida aggregatet lite för att komma längre ner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).