Traktorn i skogen

Bygga hydraulsvängd bom till starkran

14 inlägg 9266 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga hydraulsvängd bom till starkran

aywa  
#123042 Jag har en star vajerkran utan
hydraulsvängd bom. Vet att det går
att köpa sats för detta, men e jäkla
dyrt... Funderar på om någon byggt
egen hydraulik till sin bom och
kan ge lite bilder och tips på detta!

Ni som har hydraulisk svängning, går
bommen att svänga åt båda håll
eller är den begränsad åt endast ett
håll med tanke på hur kolven ser ut
att vara placerad :roll:

Tycker det går fint att lasta upp på
kärran hyfsat bra utan hydraulisk sväng,
men tror att "finmotoriken" gynnas
av hydraulisk sväng?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

Månskensbonnen  
#123190 Har tyvär inga bilder men kolven sitter på tvären mot kranbommen. När kolven är ute till hälften är bommen rakt över vagnen. Jag vet att det finns andra lösningar där kolven sitter parallelt med bommen men vet inte om star har använt den modellen. Det bästa med hydraulstyrningen är som du säger finliret, vid avlastning kan man lägga högre travar, om stocken fastnar under vagnen kan man lirka ut den, det går att styra undan från hinder nära vagnen mm. En stor fördel är att man inte behöver ha traktor och vagn rakt när man lastar. Är kranen fast monterad annars kan du se om du hittar en på blocket med hydraulik å sälja den du har.

Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

Nolltax AB  
#123195 Tänk så mången gång man vigt spänstat åstad, jagad av grov stock.
Starkran borde förbjudas.....
Fast, visst. Kul var det onekligen då å kollegan infarkt på vippen var ett antal gånger.....
-Hur i grönheta hann du undan den? -Steppade i sidväg typ han Fred A.....

Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

bmbamse  
#123222
Nolltax AB skrev:Tänk så mången gång man vigt spänstat åstad, jagad av grov stock.
Starkran borde förbjudas.....
Fast, visst. Kul var det onekligen då å kollegan infarkt på vippen var ett antal gånger.....
-Hur i grönheta hann du undan den? -Steppade i sidväg typ han Fred A.....


Ja farsan fick steppa många gånger han med... Jag var hans "radiostyrning" från, ja säkert 7-8 års åldern fram till griplastarn gjorde entré på gården i mina sena tonår... Vi körde en Lima-kran med hydraulsväng. Fast jag fick minsann steppa en del med; man stod ju mellan kranen och lasset och röck i spaken, och ibland kom det en stock farande och klappade in i spelet med en rätt duktig smäll... Jag hann alltid undan i alla fall... :smile:

Hursomhelst, svängen på den var konstruerad ungefär så här... (Ursäkta den taffliga skissen=)

Bild


Funderar faktiskt på att om/när jag hinner få ihop bamsen så kan det tänkas bli radiostyrd vajerkran på den av liknande konstruktion...

Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

aywa  
#123233 Tack så mycket, det var seriöst att sätta sig och orka rita:) Förstår att konstruktionen bör se ut något i den stilen, men vad händer då man svänger kranen i sidled, jag menar att så länge bommen är fäst i kättingar, så kommer bommen vid vridning av kranen att "höjas" uppåt i vridningen, skall hydraulcylindern vridas med då på nåt sätt?

Minns du ,bmbamse, ifall kranen gick att svänga åt båda hållen eller fick lastningen ske från endast ett håll?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

bmbamse  
#123242 Njaä, kolven sitter inte i bommen, den sitter i ett profilrör, påsvetsat på "krantornet". Notera att den profilen är lite förskjuten i sidled för att fåplats med kolven. ovanpå det ligger en balk på tvären som är lagrad och kan vridas runt pricken i mitten. kättingarna som håller bommen uppe är fastsatta i denna balk. Bommen är inte utritad på min lilla skiss, och dess fäste hamnar ju en bra bit nedanför på tornet. Jag bara antyder kättingarna som håller den uppe.

bilden är ritad som om du klättrat upp och tittade på det hela rakt uppifrån. Ursäkta den bristfälliga infon. :oops:

Ja, den gick att svänga åt båda håll. när bommen hängde rakt över lasset så var kolven bara halvt indragen.

Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

Månskensbonnen  
#123304 Principen är den samma på star, kolven vrider hela toppen på krantornet där kättingarna är fästa, kättingarna vrider bommen.

Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

mannen  
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

Nolltax AB  
#123416 Kolla in Carlmans vajerkran för ATV..

Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

aywa  
#123505 Många användbara svar, tack!

Nog är den farlig alltid, den kära vajerkranen, men är ju så grymt användbar på mina marker som inre är annat än "upp och ner"=P

Såg annonsen på blocket, ligger nära mig och blir ju klart lockad, men det är fortfarande för mycket pengar att lägga gentemot vad det skulle kosta att bygga anordningen själv av lite begagnade delar från här och var...

Skulle vara jättetacksam om någon som läser denna tråd och har en star-kran med hydraulsväng orkade fota detta från lite olika vinklar så man fick en input på var att börja:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

aywa  
#125311 Imorgon kommer jag att köpa en kolv med fästen och slangpaket till min kran.
Tanken slog mig bara, behöver man tänka på nåt speciellt när jag kör kranen med hydraulen monterad? Tänker exempelvis på
när man vinschar sidledes och kedjorna drar i bomen, skall man då styra upp bomen i dragriktningen eller sköter tyngdpunkt och kedjorna jobbet och så styr man med hydraulkolven först när jag lastar på kärran?
Ny på skogskran med hydraulbom så tips innan jag kör sönder något är välkommet:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

aywa  
#125384 Köp blev det idag. Köpte faktiskt den hydraulstyrda bomsvängen som det länkas till tidigare i denna tråd:) dock lyckades jag med det omöjliga att pruta ner den fr 7000 inkl moms till 3000 inkl moms, för de pengarna hade jag inte kunnat bygga en egen!

Tur hade jag dessutom då kopplingarna på slangpaketet passade på traktorns tryck och retur! Ska bara skruva upp den nu o
testa så smått:)

Vilken slang skall kopplas till tryckuttag resp retur? På spakstyrningen så finns det ju bokstäver, tänkte att det är avgörande för hur att koppla slangarna till traktorn? Kanske spelar det ingen roll, misstänker att det endast avgör åt vilket håll bomen styr när jag för spaken åt olika håll).

Finns det risk att kolven förstörs om man kör den till sitt ändläge? Många frågor, men vill ju lära mig:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

Månskensbonnen  
#125437 Hur du kopplar slangarna kvittar, det hänger på vilket håll oljan går åt, alltså vilket håll spaken pekar. Du lär märka om kranen svänger vänster när du för spaken åt höger, då är det bara att köra oljan åt andra hållet. Vad gäller kolvens ändläge så är det ingen fara så länge låsbrickan som håller tätningen runt kolvstången sitter rätt. Ha så roligt, alltid kul med nya leksaker. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga hydraulsvängd bom till starkran

aywa  
#125471 Tack tack!! Misstänkte att det möjligen kunde vara så som du skrev, att beroende på hur jag kopplar in slangarna så blir styrningen på spaken påverkad:) Tack för hjälpen!

Ja, fy tusan, riktigt kul med nya leksaker, dock får det bli först på måndag, hehe :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).