Skördare

Svängdämpare

12 inlägg 5816 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svängdämpare

JD 2006  
#123171 Vad kör ni med för svängdämpare på skördaren?

MPB är ju bra men de flesta har ju det på bara nedre tappen.... :sad:

Har kört en skördare där vi hade MPB på bägge tapparna...snabba ansättningar :-bd

Kul om ni har egna erfarenheter av olika dämpare Bra eller Dåliga.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Svängdämpare

Fredrik Reuter  
#123207 Hej,
Intressant detta.
Det som jag sett är viktigt också är att justera dämparna ganska ofta. Klar produktionsökning att ha rätt dämpning hela tiden + att det går fortare på basvägen om det inte kastar aggregatet lika mycket.

Den maskin jag kör nu har dubbel dämpare (finns det enkeldämpat på nyare maskiner?).

Användarvisningsbild

Re: Svängdämpare

masterchief  
#123208 Ska bli intressant att köra dubbeldämpat på H14.
I nuläget kör jag odämpat på 5005an :roll:
Slitna bromsskivor samt glapp länk gör att man inte tagit tag i saken..
Fast om det gör så mycket i produktion, det vet jag inte, man lär sig leva med svängningarna och taimar kap mm i rätt svängcykel :lol:
Det kräver dock att man är riktigt vän med maskin.
Längtar efter riktig dämpning dock,,,,förhoppningsvis i månadsskiftet...
H8an är dämpad som i Fredriks fall, och där fungerar det kanon, ett så lätt agregat med MPB är kanon.
Fick dock lätta lite på det så man kunde kasta in agregatet i risiga granar.

Avatar Fallback

Re: Svängdämpare

Pendelarm  
#123212 Som sagt man vänjer sig med odämpat men dubbeldämparna är grymma. Vi har spänt åt bromsarna 2 ggr på ett år. Jag tro nog att man tjänar en del produktion också helst i trång 1a gallringar. Och komfort "man slipper den där dinglande Persson bilen ute i kran spets". Lagom slappt i längds led så blir det kanon.

Användarvisningsbild

Re: Svängdämpare

Fredrik Reuter  
#123214 Ja, jag refererar ju nästan enbart till 1:a gallringar och med bra svängdämpare tycker jag då att hela kranföringen blir rappare, aggregatet går dit kranen vill även i lite fart, mindre skador, mer producerat. Men det är klart, det kan ha att göra med vad man har där ute på kranspetsen.

Användarvisningsbild

Re: Svängdämpare

Skogshuggarninorr35  
#123215 Vi har black bruin på 1070:n och 1170:n och tycker dom har funkat bra.
Man ska vara noga när man smörjer och släppa spänningen på bromsen så det gamla fettet med "bromsdammet" kommer ut.

Användarvisningsbild

Re: Svängdämpare

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123221 Jag kör oxå med black bruin tycker den är helt överlägsen mot indexatorn, black bruin känns mer distinkt och inexatorn känns svampig, sen är ju black bruin billigare oxå den kostar ca 30000 inklusive länk, har glömt vad indexatorn kosta men när jd kampanja mbp kosta länken runt 15 -20000 o rotatorn ca 25000

Användarvisningsbild

Re: Svängdämpare

finskpinne  
#123247 Har för tillfället en indexator med enkla skivor både på övre och nedre tappen. Med ett mindre aggregat duger nog dem men jag tycker att den slits lite väl fort, skulle därför vara kul att testa en MPB. Hur bra håller dom?? Blir det att byta belägg/skivor ofta??

Hade för ett tag sedan ett belägg som var sönder så jag körde en vecka utan eller egentligen med halv bromskraft. Så när man lade dit nytt belägg så märkte man nog en grym skillnad, i första gallringarna märks skillnaden bäst. Körningen blir mycket mer avslappnad när man skall kryssa mellan stammarna och man lyckas väldigt snabbt och smidigt med ansättningen. Efter att man har testat att köra utan och med på samma dag så märker man hur mycket det gör i produktion, och för att inte tala om hur mycket det gör för chauffören som inte behöver spänna sig på samma sätt som när aggregatet dinglar mellan stammarna i gallringarna. Stamskadorna blir även färre med broms.

Avatar Fallback

Re: Svängdämpare

JD 2006  
#123265 Roligt med lite reflektioner på detta :grin: Jag är väl inte så erfaren men med 4 års erfarenhet av "skördning"
så var det helt enkelt UNDERBART med MPB dämpare på bägge tapparna :D

Det var en Ergo med 125 kran med ett H60E agg. Så det var ju ganska lätt ändå ca: 920kg.

masterchief du har delvis rätt i det där med att man lär sig för det gör man :grin: Men det är dels detta med att larva med maskin utan att det slänger och har sig sen blir det mindre slitsamt eftersom du inte behöver parera emot hela tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svängdämpare

finskpinne  
#123270
JD 2006 skrev:
masterchief du har delvis rätt i det där med att man lär sig för det gör man :grin: Men det är dels detta med att larva med maskin utan att det slänger och har sig sen blir det mindre slitsamt eftersom du inte behöver parera emot hela tiden.


Man kan ju nog anpassa sig till att leva med bara ett ben också men jag vågar nästan påstå att man springer aningen snabbare med två ben! Eller har jag fel!? :wink:

Avatar Fallback

Re: Svängdämpare

JD 2006  
#123286
finskpinne skrev:
JD 2006 skrev:
masterchief du har delvis rätt i det där med att man lär sig för det gör man :grin: Men det är dels detta med att larva med maskin utan att det slänger och har sig sen blir det mindre slitsamt eftersom du inte behöver parera emot hela tiden.


Man kan ju nog anpassa sig till att leva med bara ett ben också men jag vågar nästan påstå att man springer aningen snabbare med två ben! Eller har jag fel!? :wink:



Ja visst är det väl på det viset.

För det blir ju finare högar oxå. MEN DESSA SKOTARFÖRARE...... :-@ Blir ju aldrig nöjda ändå :)) :))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svängdämpare

rocky  
#123301 Vi hade oxå black bruin på två 1070 men dom funkade aldrig riktigt bra. Orkade inte bromsa som dom skulle fast man spänt den så bulten gick i bott. Rotatorn kunde sluta fungera titt som tätt så man var tvungen att slänga aggregatet i en stubbe eller virkeshög för att få dom att funka igen.

Efter det har det bara varigt MPB och då har vi bara tagit lös skivorna för rengöring var 500 timme och dragit dom med moment efteråt så har det funkat i 500 timmar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).