Skördare

Driftsäkerhet Ecolog

62 inlägg 35390 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Knegarn  
#123139 Hej Erling! Nu har vi ju chansen att reda ut vissa saker på ett seriöst sätt eftersom vi har kompetent folk att svara på frågorna här. Oavsett vad och vem morran är så finns ju vissa problem på era maskiner som borde gå att undvika eller? tex. hydrauliken, har det i utvecklingen av hydrauliksystemet hänt vissa misstag eftersom pumpbyten inte är ovanliga? körs dom på för högt tryck eftersom bommar mm spricker och går av?
Det är absolut inte lätt att utveckla en produktiv skörade, det vet även en enkel entreprenör som jag, men har ni satsat för mycket på effektivitet och kraft att livslängen lider?
mvh Daniel.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Skogshuggarninorr35  
#123141 Till Erling
Även om du kanske tycker att forumet inte är seriöst med personer som inte står för vad dom säger, så finns det mycket folk här som är entreprenörer och förare.
Nu har jag ingen erfarenhet vad gäller eco-log men tämligen ofta så är det svårt att få gehör för dom problem som finns, här finns det folk som kör maskinerna i verkligheten och står inför olika problem dagligen.
Det kan därför vara bra att gå in ibland och ta åt sig av den konstruktiva kritiken.

MVH Fredrik Nyström

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Erling Lindberg  
#123143 Hej Daniel,

Nu är det ju så att jag är inte rätt man att svara på dina frågor, eftersom jag jobbar med marknad och allt som hör det till på Eco Log, och inte tekniska frågor. Men jag vet så mycket att vi haft vissa problem med pumpar på C serien, men det problemet är löst sedan en tid tillbaka. Vad gäller kranar på skördarna så är det en helt ny serie som är kraftigare sedan ett drygt år tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Knegarn  
#123144
Erling Lindberg skrev:Hej Daniel,

Nu är det ju så att jag är inte rätt man att svara på dina frågor, eftersom jag jobbar med marknad och allt som hör det till på Eco Log, och inte tekniska frågor. Men jag vet så mycket att vi haft vissa problem med pumpar på C serien, men det problemet är löst sedan en tid tillbaka. Vad gäller kranar på skördarna så är det en helt ny serie som är kraftigare sedan ett drygt år tillbaka.
ok! tackar för svar.

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Erling Lindberg  
#123146
Skogshuggarninorr35 skrev:Till Erling
Även om du kanske tycker att forumet inte är seriöst med personer som inte står för vad dom säger, så finns det mycket folk här som är entreprenörer och förare.
Nu har jag ingen erfarenhet vad gäller eco-log men tämligen ofta så är det svårt att få gehör för dom problem som finns, här finns det folk som kör maskinerna i verkligheten och står inför olika problem dagligen.
Det kan därför vara bra att gå in ibland och ta åt sig av den konstruktiva kritiken.

MVH Fredrik Nyström


Hej Fredrik,

Vi har inga som helst problem att ta kritik, om det finns fog för den, och det gör det säkert i vissa fall. Men i detta fallet var det ingen kritik från någon maskinägare, utan skitspridning från någon helt annan.

Mvh
Erling

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Skogshuggarninorr35  
#123150
Erling Lindberg skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Till Erling
Även om du kanske tycker att forumet inte är seriöst med personer som inte står för vad dom säger, så finns det mycket folk här som är entreprenörer och förare.
Nu har jag ingen erfarenhet vad gäller eco-log men tämligen ofta så är det svårt att få gehör för dom problem som finns, här finns det folk som kör maskinerna i verkligheten och står inför olika problem dagligen.
Det kan därför vara bra att gå in ibland och ta åt sig av den konstruktiva kritiken.

MVH Fredrik Nyström


Hej Fredrik,

Vi har inga som helst problem att ta kritik, om det finns fog för den, och det gör det säkert i vissa fall. Men i detta fallet var det ingen kritik från någon maskinägare, utan skitspridning från någon helt annan.

Mvh
Erling


Det är bra om ni kan ta kritiken och sålla bort ev skitspridning.
Det enda sättet för tillverkarna att förbättra maskinerna är ju att lyssna på kritiken och inte bara säga att det har aldrig hänt förut.
Det är tyvärr ett standarsvar som man hör titt som tätt.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Skogshuggarninorr35  
#123153 Och nu är det "Morrans" tur att bemöta kritiken.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

bodaedet  
#123167 Håller med "Skogshuggarninorr35" dags för "Morran" att gå i svaromål. vore även kul att få höra i från "Masterchifs" leverantörer. storstilat av Ecolog att gå in här och svara på en del kritik i alla fall. Är själv i handlartagen, begat visserligen men diskussionen är ju intressant ändock.
gokväll önskar jag er alla på "forat"
Pär Jonsson.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Mäki  
#123175 "Morran" med bara tre inlägg tyder på en bluff. Sedan att namnat Morran tyder på en finlandssvenk är absolut inte bättre för mig som finlandssvensk. Men ni känner väl till Mumin även i Sverige så det kan även vara en svenskt tillverkare som vill snacka skit. Hoppas jag har fel. Men att komma med påståenden att en maskin är endera fel fri eller är totalt skit är lögn.
Alla maskiner har sina fel, somliga mera somliga mindre.
Försäljare tjänar sin lön genom att sälja så därför skall man kunna ha ett eget omdöme att sålla ut vad som är fakta eller propaganda.
Men att använda ett seriöst forum som Skogsforum för sprida propaganda tycker jag är fel. Vill man göra reklam tror jag att adimistratörerna är glada över att ni betalar för det, inte snakar skit om andra.


Mvh Fredrik Vestlund

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Stig Linderholm  
#123180 Tack Fredrik,
Bra skrivet,
Stig

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

masterchief  
#123183 Har noterat era misstankar om Morran och har lagt upp det till diskussion i vår egna lilla vrå moderatorhörnan 8)
Inte läge att låsa tråd/rensa i inlägg innan Morran får chansen att förklara sig anser jag.
Sakligt svar på tal är bra medicin i sådana här misstänkta fall och det har han fått.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Cruiser_no1  
#123186 Jag hade gärna tagit en diskussion med folk på ecolog ang vissa saker som har hänt med våran maskin, bara för o se vad som sägs tillbaka.

Jag har iallafall kört denna 590i i ett år nu så lite kött på benen har man ju.

Och jag tycker det är bra att stig och erling tar sig tid att komma till forat och ge svar på tal. Det är få maskintillverkare som gör det. En eloge till Ecolog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Tvåan  
#123226 Måste säga att man blir lite förvånad när man läser vissa saker på forumet. Man får ju lätt uppfattningen att Cat/EcoLog ska vara rena döden att äga. Men jag är inne på tredje maskinen sedan 2000 och sammanlagt ca:35000 driftstimmar och funderar lite om man bara har tur som haft maskiner som gått bra. Sönder har dom gått allihopa men knappast mer än andra märken.

Användarvisningsbild

Re: Driftsäkerhet Ecolog

masterchief  
#123228 Jag tycker mig se en tendens att makiner bygga 09, precis i utgången av lågkonjunkturen är överrepresenterade vad det gäller strul.
Inte bara Ecolog även Rottne och JD.
Mycket av strulet är på underleveratörsbasis, men maskintillverkarna har ju sk helhetsansvar.
Hur kommer sig det här?
Småbesparingar över hela linjen?
Turbulens på arbetsplatserna med omkastning av folk i monteringslinorna?
Maskintillverkarna har pressat underleverantörerna som i sin tur leverar produkter med sämre kvalitet?
Ska maskintillverkarna ha några att sälja maskiner till så behöver de rycka upp sig, visst strulet kostar dem pengar med, men för en entrepenör som får ett sk måndagsex så är det en katastrof med många ggr eberöds bank som följd...

Avatar Fallback

Re: Driftsäkerhet Ecolog

Cat554  
#123259 Jeg har hatt nær kontakt med produsenter i andre bransjer, og der har det gått mye galt fordi de har tatt inn nye mannskap når salget kom i gang igjen. Så det kan nok være at også skogsmaskinene har fått slike syndrom.
Ellers er jeg simpethen imponert over konstruksjonen til Cat/Ecolog. Jeg har for kort erfaring til å si noe om holdbarheten, men som maskinkonstuktør av utdanning er jeg meget fornøyd med min game 554! Og jeg valgte mellom Rottne F9 og Cat 554 siden de er helsvenske. Er egentlig litt forundret over at de to ikke har en enda sterkere stilling i det svenske markedet.
OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).