Avverkning (slutavverkning)

Vad är "kubb"

53 inlägg 59832 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122614 Nja, förstår jag det rätt så är priserna i fub men under rubriken "Dimensioner" står det som jag skrev. Så det alltså bara toppen jag behöver mäta utifrån? Betyder det också att man mäter från toppen och sågar sig nedåt mot rotändan, i steg om 3,10, när man gör kubb?

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

axwell  
#122619 Varje träd är ju unikt, jag skulle ta på mig den tid som krävs för att undvika stumpar, en del från fällskäret, grövre från dia 22cm och mot toppen.
Står det ingenting om krökar, är priset försvarbart mot timmer omräknat till fub(0,81 resp 1,23 ?)

Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

Cruiser_no1  
#122620 Hej

Jag tänkte jag skulle förenkla detta lite med kubb, som vi leverar till alvestasågen som bara sågar kubb.

245 el 255 kubb används till att göra pallar, stocken delas på mitten varvid man får ut 120 cm bitar.

310 kubb används som oftast vad jag har hört iallafall som inomhusreglar vid husbygge, om man nu har 3 meter i takhöjd men det är ju valfritt hehe :)

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Chainsaw Charlie  
#122640 Det brukar finnas en grövsta rotdiameter på runt 26 cm också och kubben travmäts alltid i fub.

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

martinga  
#122683 255 cm kubb blir sågat 250 cm sk kortregel (till väggregel i innerväggar) tex http://www.cheapy.se/Produkt___KORTREGE ... 085_13085_

Denna färdigkapade är i regel lite dyrare per meter än de i vanliga längder så med Cheapys priser på 2"x3" sparar man 10 kr + får en vedbit om man köper en 540 jämfört med två 250.

http://www.cheapy.se/Produkt___REGEL_45 ... 085_13085_

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

martinga  
#122686
Uvskogen skrev: Sist men inte minst, varför heter det "kubb"?


Enligt SAOB samma ord som kubbe alltså kortare (runt) trästycke
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 32/36.html

Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

GremoNiclas  
#122737
Chainsaw Charlie skrev:Det brukar finnas en grövsta rotdiameter på runt 26 cm också och kubben travmäts alltid i fub.


I Krylbo är det stockmätning som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Chainsaw Charlie  
#122739 Oj, det hade jag ingen aning om. Lite av poängen med kubb är ju att mätningen blir lättare och billigare med endast en längd.

I och för sig så stockmäts nog mycket lövkubb också när jag tänker efter.

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Skogsmange  
#122882 [quote="Uvskogen"]Nja, förstår jag det rätt så är priserna i fub men under rubriken "Dimensioner" står det som jag skrev. Så det alltså bara toppen jag behöver mäta utifrån? Betyder det också att man mäter från toppen och sågar sig nedåt mot rotändan, i steg om 3,10, när man gör kubb?[/quote

Nej, man apterar alltid ett träd från rotänden. Timmer först sen kubb eller klentimmer och sist massaved..

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123032 Vad har du kommit fram till?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123035 Om du menar vad jag har kommit fram till så ska jag såga kubb, mäta nedifrån och upp och såga dem 3,10 allt före maj. Rotdiameter är inget problem då det är i en gallring, förvisso sen men ändå. Dessutom finns det ingen maxdiameter i Krylbos prislista

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

GremoNiclas  
#123130
Uvskogen skrev:Dessutom finns det ingen maxdiameter i Krylbos prislista


Låter skumt...Vi får inte köra grövre än 22cm i topp. Grövre = vrak!

Användarvisningsbild

Re: Vad är "kubb"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123131
GremoNiclas skrev:
Uvskogen skrev:Dessutom finns det ingen maxdiameter i Krylbos prislista


Låter skumt...Vi får inte köra grövre än 22cm i topp. Grövre = vrak!


Jag var otydlig, det finns ingen max rotdiameter, men det förklaras av att avsmalningen är så liten på de bitar som är aktuella som kubb att det inte behövs. När det gäller topp-diameter så är precis som du säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

Blivande snickare  
#132392 Precis som pensionär skrev är kubb det vi i Finland kallar för småstock (och kubb för den delen)
I Finland blir det i huvudsak tall kubb som t.ex Kuusiston saha i Laitila svarvar b.l.a älgstängselstolpar av.

Avatar Fallback

Re: Vad är "kubb"

skogsmullemats  
#137939 Det heter väl kubb när ett sågbart sortiment har en fast längd och mäts i trave-fub. Krylbo mäter sitt timmer i toppen så det är klentimmer numer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).