Skotare

Äldre Hemek

3 inlägg 5133 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre Hemek

självverksam  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12286 Funderar på en äldre Hemek 958, 958E eller 9110. Om det nu går att få tag på nån sådan som inte är helt slut. Hugger själv, gallring och lite slutavverkning. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av, angående dessa maskiner? Är det något att satsa på? Någon som vet var det finns någon till salu?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Äldre Hemek

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12301
självverksam skrev:Funderar på en äldre Hemek 958, 958E eller 9110. Om det nu går att få tag på nån sådan som inte är helt slut. Hugger själv, gallring och lite slutavverkning. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av, angående dessa maskiner? Är det något att satsa på? Någon som vet var det finns någon till salu?


jag tycker du skulle satsa på en lite nyare, tex, en ösa 250, valmet 862 och liknande, stor skillnad på framkomlighet, teknik,driftsäkerhet

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12322 Nu tror ju jag att en 958E/9110 eller en 9111 är mer hållbar än en gammal ÖSA eller Valmet men dom senare är ju mer moderna maskiner.

958E och 9110 är ju mer eller mindre samma maskin.
Bygger rakt av på en BM650 traktor som ligger i en ram med hjul mitt på traktorn.
Hjulen drivs via kedjor från traktorns vanliga bakaxel.
9111 har en annan vagn med mekanisk drift.

Kolla på elmia classics, där finns broschyrer.

Dyker upp sådana här lite då och då på blocket..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).