Bioenergi

Grotskotning med timmerkärra

11 inlägg 6848 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grotskotning med timmerkärra

Eric H  
#122909 Att köra ris med griplastarkärra känns som ett evighetsgöra. Dels är det svårt att få det att ligga kvar, eftersom det bara finns stolpar i hörnen på kärran. Eftersom rishögarna mest innehåller luft, går det bara på en halv gran/lass. Griplastaren är ju inte världens snabbaste på att plocka ris heller. När man fäller med motorsåg får man ju inga färdiga högar att lyfta. Känns som det kostar mer i diesel till traktorn än vad flisen är värd.

Hur gör ni? Finns det några bra knep?



   TS
Avatar Fallback

Re: Grotskotning med timmerkärra

woodstar  
#122934 Är det manuellt hugget blir det nog svårt att få ett netto som räcker till diesel. Men några tipps delar jag gärna med mig.

Körde för några år sedan grot med en vanlig skotare. Vi svetsade en ram i gissnings vis 150mm fyrkantprofil som vi ladde på bankarna. Eftersom du inte lastar så stora lass på en timmerkärra behövs nog inte de dimensionerna. På ramen hade vi två långa stakar länts bak i hörnen, mot dessa stakar lastade vi groten på tvären. Det blev breda lass och förutsatte att vi inte behövde köra efter någon smal basväg utan bara över hygget och andra öppna ytor . Efter som huggen vill ha grovändarna på toppen mot sig så fick man tänka efter vilket håll man lastade topparna åt för att det skulle gå lätt att lasta av.

Skulle grotet skulle skotas efter en väg genom ett bestånd, hade vi grova plåtar på stakarna så det blev som en låda att lasta i, du klarar dig säkert med trälämmar på en timmerkärra om du är försiktig. I lågan lastades topparna längsmed, som på en gammaldax tvåläggare ungefär.

Annat du ska tänka på är att ABSOLUT inget förorenat grot får finnas i vältan, även grotet du kört i ska ligga kvar på hygget, inga andra föroreningar får heller finnas i vältan förstås.
Om vältan ligger på skogsbilväg eller annan liten väg ska vältan ligga på höger sida om du kör ut mot stora vägen. Lasbilshuggarna matas på höger sida och de vill lasta på vägen ut för att slipa vända med lass.

För att få bättre netto ska du täcka vältan oxå

Användarvisningsbild

Re: Grotskotning med timmerkärra

leak  
#122935 lastbilen har krav på höjden också (minst 4m) och det klarar inte mindre maskiner

Avatar Fallback

Re: Grotskotning med timmerkärra

alfred  
#122961 Använd risgrip. det går inte köra ris med en virkesgrip. man får alltid med sig nån skit.

Avatar Fallback

Re: Grotskotning med timmerkärra

Robertberg  
#123005 Varför är det krav på minst fyra meter höga högar vid flisning med lastbil? För att kunna få lass utan att behöva flytta ekipaget?
Antar att det är olika mellan olika åkerier om man orkar släppa kranspakarna eller inte?

Användarvisningsbild

Re: Grotskotning med timmerkärra

leak  
#123023 det tar för lång tid att flytta ett par meter det är samma motor till allt så dom måste koppla i varva upp tuggen ut med ben kran bord och sedan ihop

Avatar Fallback

Re: Grotskotning med timmerkärra

Robertberg  
#123033 Jag vet iaf en lastbilshugg här i krokarna som har separat motor till huggen.
Men du har säkerligen rätt i att vissa entreprenörer kräver i avtalen att vältorna måste ha en viss höjd.

Användarvisningsbild

Re: Grotskotning med timmerkärra

jonathanA  
#128126 Grotskotning med skogskärra efter traktor är int lönsamt! speciellt inte gran-grot. enda sättet är om man kör längs en åkerkant och fäller stora träd ut på åkern och tar av dom på mitten å lastar släpande lövträd så kort väg som möjligt avlägget! nu kanske jag låter negativ men tyvärr sanning! man gör det för att det ska bli rent å snyggt lr för att det ska bli betesmark. ingen ekonomi!
RISKRN~1.JPG

Avatar Fallback

Re: Grotskotning med timmerkärra

Fridh  
#128326 Som Alfred säger. Använd RISGRIP.

Användarvisningsbild

Re: Grotskotning med timmerkärra

jonathanA  
#135984 Fick 90kr/m3 för riset nu, då börjar det ju likna nått! :-bd

Avatar Fallback

Re: Grotskotning med timmerkärra

Bengt.Svensson  
#135992 Den ris jag skotar är sly som ändå ska bort, då får man ett litet bidrag till dieseln. Där jag bor finns en lastbilshugg som köper mindre partier, jag har sålt ca 17 m3s per gång och det har gått bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).