Föryngring

Snytbagge i nyaverkat

6 inlägg 4986 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snytbagge i nyaverkat

woodstar  
#122578 Är det någon som vet hur stora riskerna är för snytbagge angrepp när man planterar på ett nyaverka hygge med snytbaggebehandlade plantor. Eller ska man vänta ett år?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Snytbagge i nyaverkat

alias  
#122641 Om man ska vänta så ska hyggesvilan vara minst 3 säsonger för att det ska vara oattraktivt för snytbaggen. Mitt råd är att plantera direkt med stora behandlade plantor i radikal markberedning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Snytbagge i nyaverkat

Blekingen  
#122732 Snytbaggeangrepp tycker jag man får oavsett om plantan är behandlad eller ej. Men ofta klarar plantan mer än man tror.
Jag ägnar mig bara åt grönrisplantering med stora behandlade plantor. Arbetsamt men brukar bli fina föryngringar.
Snytbaggen är en jobbig jäkel, men rådjur och sork kan vara minst lika dödlig för plantan.

Avatar Fallback

Re: Snytbagge i nyaverkat

Niklas.Bjorklund  
#122940 Nästan allt som är värt att veta om Snytbaggen finns sammanfattat här
http://www2.ekol.slu.se/snytbagge/
Där finns också ett verktyg som kallas för "Snytbaggemodellen" där du kan beräkna riskerna för angrepp beroende på vilka förutsättningar du har.

Avatar Fallback

Re: Snytbagge i nyaverkat

woodstar  
#122942
Niklas.Bjorklund skrev:Nästan allt som är värt att veta om Snytbaggen finns sammanfattat här
http://www2.ekol.slu.se/snytbagge/
Där finns också ett verktyg som kallas för "Snytbaggemodellen" där du kan beräkna riskerna för angrepp beroende på vilka förutsättningar du har.

Tackar.

Intressant program.
Alla sådana program hjälper oss som inte har kunskapen det på våra fem fingrar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snytbagge i nyaverkat

Contorta  
#237882 Jag har drabbats av omfattande snytbaggeangrepp på svensk tall i norra Norrbotten, i ett område där det normalt inte finns mycket snytbagge. Osis, eller hur?
Orsaken är en granne har bränt av ett stort område i närheten (1 km). Miljöbränning, kallas det... och inte har de vett att meddela sina grannar.

Detta ledde till omfattande svärmning av snytbagge, som sedan hittade min nygjorda tallplantering och helt enkelt åt upp det mesta av den.

Någon som vet hur många år en lokal snytbaggesvärmning håller i sig?
Jag skall givetvis snytbaggebehandla de nya plantorna, men det är ändå intressant att veta, om någon har denna information?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar