Vedmaskiner, flishuggar

Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

29 inlägg 28938 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

jonathanA  
#122563 [quote="stegmaster"]En sak bara, oavsätt vilken maskin ni vil kjöpa, så kjöp INGET innan ni har testat den på krokigt virke.
Att kjöra telestolpar klarar ju dom fleste maskiner, men med krökigt virke er ofta lite annorlunda.
Blandt annat er det viktig med en stor inntrekköppning, annars så vil stocken fastna rätt snabbt.
Kolla ochså så att alla skyddgaller som finns, går att se ordentlig igjenom.
Det er viktig att ha bra koll på klyvrommet från förerplats.

Jag har plockat bort mitt skyddsgaller över "klyvrommet" på min palax ks35! :???: såg ju ingenting, och klyv/såg stoppade när man öppna luckan! men man får ju använda huvet när man använder maskinen! :lol: har fortfarande alla fingrar kvar! :grin:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122615 tajfun 400 joy kostar i Danmark 88000 Dkk x1.19=105 000 kr
och i Finland 12100 euro x 8.92=108 000 kr
Japa 375 E pro kostar i finland 9000 euro = 80 000kr

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

loppan  
#122623 Här är specen på 400 som säljs här. Först maskinen.
http://www.moremaskiner.se/produkter/sk ... 8/hex0.gif

Sen priset.
http://www.moremaskiner.se/produkter/sk ... 8/hex2.gif

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

stegmaster  
#122677
jonathanA skrev:Jag har plockat bort mitt skyddsgaller över "klyvrommet" på min palax ks35! :???: såg ju ingenting, och klyv/såg stoppade när man öppna luckan! men man får ju använda huvet när man använder maskinen! :lol: har fortfarande alla fingrar kvar! :grin:

Jo, jag vet flere gjör det, men er vel inte at rekomandera. :wink:
Själv er vi alltid 2 stycken vid maskinen, var den en kaster tilbaka stora kubbar för omklyvning och en annan startar klyven.
Så då skulle nog någon blivit av med en/flera finger, om klyven kunne gå utan skydd. :surp:
Men er man ensam, så er er ju risken mindre såklart. 8)


Palax kommer med en ny modell snart. Ks 43 heter den, ska visst visas på elmia i mai 2011.
Prototyp testas just nu i tyskland/frankrike.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

Obon85  
#123254 Hej!

Var å tittade på en tajfun häromveckan å provkörde, fuknade fin fint tyckte utrymmet runt klyven var lite trångt om man skall slänga tebax nån kubb för omklyvning.

Vi slog till på en Hakki Pilke 1x42 men optisk mätning om vi fick hem i dagarna och provkörde idag med lyckat resultat :D

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

stegmaster  
#123318
Obon85 skrev:Vi slog till på en Hakki Pilke 1x42 men optisk mätning om vi fick hem i dagarna och provkörde idag med lyckat resultat :D

Grattis til ny maskin. :grin:
Alltid roligt med nya prylar.
Trodde faktisk dom hadde skippat den optiska mätningen, då det var en del strul med det i början, men dom kanske har redat ut det nu?

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

kjetilroeste  
#123320 Kjøp KISA! Solid, enkel, driftsikker og rask!

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

jonathanA  
#123388 Vad kostar en kisa med elevator då? inte under 150tkr eller?
känner en som har en kisa med tillhörande stegmatare, rullbord och elevator! mycket bra kapacitet!

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

Obon85  
#123447
stegmaster skrev:
Obon85 skrev:Vi slog till på en Hakki Pilke 1x42 men optisk mätning om vi fick hem i dagarna och provkörde idag med lyckat resultat :D

Grattis til ny maskin. :grin:
Alltid roligt med nya prylar.
Trodde faktisk dom hadde skippat den optiska mätningen, då det var en del strul med det i början, men dom kanske har redat ut det nu?




Vet inte men det verkar funka bra, kan tänka mig att reflexen behöver hållas ren å i ordning annars kan d nog strula.


Mvk Kristian

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

kjetilroeste  
#123656
jonathanA skrev:Vad kostar en kisa med elevator då? inte under 150tkr eller?
känner en som har en kisa med tillhörande stegmatare, rullbord och elevator! mycket bra kapacitet!


For hele kisa anlegget betalte vi 235.000NOK. Dette var inkl kjedebord. Har ikke angret et sekund!
Har kappet opp over 2000fub, og ikke hatt nevneverdige problemer overhodet.
Produksjonskostnad beløper seg til ca 5kr pr 1500liter ferdig ved. Inkl strøm og sagkjedeolje.
På de gamle Hakkipilke maskinene vi har hatt, hadde vi en produksjonskostnad på ca 15-20kr pr 1500liter ved. Pluss en mengde småtull og reperasjoner...

Her er video av anlegget vårt:

http://www.youtube.com/watch?v=QsZ60mKmwKs

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

skogarlivet  
#124433 Tajfun och Duun 420 ger spontant goda intryck men det förvånar mig att Bala Agri 410 är svårt att hitta erfarenhetssatser om.
Kan det vara så att det är en maskin som inte väcker intresse och inte skapar bestående intryck hos användaren?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

skogsflane  
#175774 Bala Agri 410 el

Den funkar kanonbra! Tar upp till 42 cm ungefär. Men Bala har dålig support ska ni veta, oavsett vad man har köpt av dom. Det är väldigt synd för det drar ner betyget

Maskinen är iaf gedigen. Klyvkraften är 7 eller 8 ton tror jag och det räcker för det mesta , jag har 6 delskniv monterad alltid. Det har hänt ett fåtal gånger att den inte orkar, men det är bara att skicka tillbaka klyven och sen daska till kubben med släggan. Ofta är det då något som hamnat på tvären framför. Stor bonus att den har väl tilltaget spillgaller efter klyvkniven, eftersom jag säljer veden jag processar är detta oumbärligt.

Har manuell styrning för svärdet, finns med joystick också men den kan jag inte uttala mig om då jag ej testat.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

skogarlivet  
#197126 Pilkemaster EVO s nyaste med hydraulik till sågmatning och klyvyxans höjning låter intressant.
Är det någon som hunnit prova den ännu?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskin, Japa, Kisa, Tajfun, Bala Agri

stegmaster  
#197133 Den nya Tajfun er på gång.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=38625777

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar