Skotare

JD 1710D Eco III Markberedare

6 inlägg 3963 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JD 1710D Eco III Markberedare

wrytter  
#121597 Hej.

För att ge frågan som kommer lite bakgrund så är vi iaf i gång med planer att (efter förfrågan) markbereda 2 distrikt åt ett av de större skogsbolagen här i landet. Efter många funderingar och kalkyler så föll maskinvalet på en John Deere 1710D Eco III som vi skall konvertera till markberedare och under vinterhalvåret konvertera tillbaka för att skota rundvirke med. Då vi inte kört JD på ett tag (TJ var sista gröna maskinen) så tänkte jag fråga ifall någon här på forumet har erfarenheter av en JD 1710D Eco III -07? Maskinen vi har med i planerna har gått cirka 9000h som enbart rundvirkesskotare och är i säljarens utsago i bra skick. Tänkte höra om någon vet av fel/brister med denna modell, något/några brister som man bör kika extra noga efter?
Är 1710 efter alla dessa år och utvecklandet en rätt så driftsäker maskin?
Skriv gärna vad ni tycker om denna modell och vad ni vet för fel/brister(skriv gärna positiva egenskaper också) så man har en hint om man ska kika lite extra noggrant runt utöver de vanliga.

Tack på förhand



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: JD 1710D Eco III Markberedare

Rubber Duck  
#121606 Hej och gratulerar till den minst dåliga markberedaren. MIDJAN är en utsatt del. Rätt skött så borde 9000 tim i skotning inte vara något problem men markberedning frestar på, beroende på produktionstakt allt ifrån "lite mer" till "olönsamt mycket". RAMAR tar mycket stryk men för en -07:a med "oskulden" kvar så borde det räcka med att kolla att "höskrindan"/hjälpramen bak sitter fast. Efter X antal timmar markberedning så kan man räkna med sprickor i både fram och bakram, storleken på X bestäms av pilotens stressnivå. DRIVLINAN kommer att få större påkänning så gå igenom allt och räkna med dyrare underhåll för att undvika haveri. Tätare bytesintervall eller bättre olja eller kanske både och, gör som ni vill. KNUTKORS ingår väl i drivlinan men speciellt de i midjan förtjänar lite extra omtanke. HYDRAULIKEN kommer att gå varmare än den brukar, förmodligen för varm om ni har tänkt klara er utan extrakylare men det sitter ju egentligen i högerfoten, men ett välskött hydraulsystem är alltid till det bättre även om jag inte hört om några direkta typfel. KRANEN brukar fattas på de flesta markberedare så se till att ni skruvar fast just den detaljen extra ordentligt. GENERATORN brukar inte tycka om den försämrade miljön med mycket damm och värme så där kan det löna sig att skaffa en extra och renovera en medan man nöter upp den andra, givetvis beroende på hur stor panik man känner över stillestånd. Grattis till investeringen och en bra säsongsutjämnande körning, kom bara ihåg att det blir vad man gör det till. Har du fler funderingar så fråga på, bäst vad det är så kommer det ett svar. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: JD 1710D Eco III Markberedare

dexter  
#121617 är inte så duktig på jd me men diffen eller snarare båda ska vara väldigt känsliga. på nåt sätt så drar den sig ur kuggarna under belastning så diffen drar sönder sig själv. och allt detta kan åtgärdas med en skruv som håller emot på ena sidan. hydralen kan gå varm under högsommaren så en extra kyl hade inte vart fel. annars är det en bra maskin och dra med, har själv kört med 1710 och hade inga större problem.

Avatar Fallback

Re: JD 1710D Eco III Markberedare

wrytter  
#122544 Tack för svar.
Kan meddela att maskinen var i riktigt bra skick trots 9000h timmar. Riktigt roligt att se en så välbehållen maskin trots 9000h. Syndes att de hållit efter den väl och att många delar som tar stryk var bytta/renoverade.

Dexter: Vart skall denna skruv fästas någonstans? Varför är JD diffar så känsliga? Är detta vida kännt?
Jag antar att 1710an du huserade i var en markberedare?

RubberDuck: vart brukar de fästa denna extra kylare? Tror det är som du säger att mycket hur en markberedare skall hålla ihop sitter i huvudet och i foten. Sedan har vi gynsamma marker här omkring om man jämför med andra distrikt, merparten av objekten är släta tallmarker med mestadels sand och lite sten.
Har du själv erfarenhet på markberedar fronten?

   TS
Avatar Fallback

Re: JD 1710D Eco III Markberedare

dexter  
#122546 jag kommer inte ihåg vart den ska sitta men om du tänker dig två muggar, sätt dom med "drick ändan" mot varandra. vrid den ena så blir det fel. samma sak är det med diffarna. prata med jd om diffen, dom bordet veta detta. tror inte det är så känt för han jag körde åt har alltid kört jd och bytt 2 diffar. men han visste de inte, fick reda på detta med skruven av en annan kille.

vet inte vaför dom är så känsliga, det kan va mycke som spelar in.
japp körde en 1710D med bräcke T24

Användarvisningsbild

Re: JD 1710D Eco III Markberedare

Rubber Duck  
#125243 För att få så bra verkningsgrad som möjligt bör extrakylaren/kylarna sitta där oljan är varmast vilket gör harvens retur till en bra ledning att koppla in sig på. Nackdelen är att det bara kyler när du har aggregatet i backen, så överväg ännu en kylare på dragaren. Vad gäller placering rent fysiskt så finns det ju gott om plats på vagnen och det är där de flesta brukar sätta dem. Fundera ett varv extra bara så ni får dem både lätt-tvättade och välskyddade. Annars är det väl hyttak eller på/strax under huven (givetvis med ventilationshål) som är de minst dåliga ställena. Sen, lite beroende på hur hårt ni har tänkt köra, så kan ni flytta luftkonditioneringskylaren så ni slipper kyla side-by-side paketet med redan värmd luft så att säga. Kika på hjullastare t.ex. där sitter den ofta utanpå motorskåpet. En annan idé är att montera extra kylning på motorn också, förslagsvis parallellt med värmepaketet, då slipper man bråka med de stora kylslangarna. Vill man bygga om ännu mer vänder man på luftflödet under huven/hytten för att slippa värma hytten och hydrauliken med motorns kylluft. Alternativen är reverserad fläkt på befintligt ställe eller sugande fläkt på utsidan, tänk bara på att en sugande fläkt är mer effektiv än en tryckande. Med detta sagt kan jag ju tillägga att bästa sättet att undvika haverier är att behålla maskinens original kylsystem och styra farten på ekipaget med hyttklimatet, med andra ord föraren gasar inte mer än att temperaturen inne i hytten hålls på en dräglig nivå. Det befrämjar dock inte hög produktion... Och ja, jag har fått ihop en och annan kilometer på diverse hyggen. Tror jag la in några bilder i markberedar-bild-tråden om du känner för att kika.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).