Traktorer och processorer

Montera returoljefilter?

11 inlägg 7259 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera returoljefilter?

blixten  
#122461 I Valtras instruktionsbok står det att man bör ha ett returoljefilter monterat vid flitig användning av yttre hydraulik och att bytesintervallet av filtren blir dubbelt så tätt utan returoljefilter monterat.

Det finns ett tryckfilter och en sugsil på traktorn men är det nödvändigt med ett returoljefilter? Är det då ett filter som man sätter innan traktorn och kopplar in returslangen från redskapet i?

Tyckte det var lite finkorning sand när jag gjorde rent sugsilen senast. Kör främst i skogen så är väl egentligen inga speciellt dammiga förhållanden men även en del grävning och lastning av sand/grus förekommer.

Antar att filtren från weimer är för sådant ändamål?

http://www.weimer.se/shop/



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Montera returoljefilter?

ulfgustav  
#122467 Generellt sett så har traktorer rätt dålig filtrering.
Själv har jag löst det med ett " riktigt tryckfilter" detta sätter jag in utimellan för att filtrera upp traktorn.
Vid behov kan jag också ha det anslutet mellan traktor och huggarvagn också.

Allmänt sett så rekommenderar jag att du ser över sugsilen. Dessa kan förtätas genom beläggning typ "parafin" rengör och tvätta i bensin, dessutom är det en bra investering att koppla in returfilter i systemen

Avatar Fallback

Re: Montera returoljefilter?

nordtravare  
#122716 skicka returoljan från gripen rakt ner i transmisonen ALLDRIG en skuren rotator orena kopplingar orena bytesslangar mm.Fråga en hydraul kunnig på en större industri så tittar han på dig och frågar om du är vrickad.

Användarvisningsbild

Re: Montera returoljefilter?

stegmaster  
#122789
nordtravare skrev:skicka returoljan från gripen rakt ner i transmisonen ALLDRIG en skuren rotator orena kopplingar orena bytesslangar mm.Fråga en hydraul kunnig på en större industri så tittar han på dig och frågar om du är vrickad.

Då er det ju bra at man har en valmet(665s) med egen tank för hydraulikken, så går det åtminstone inte i transmisionen. :wink:
Finns egen tank och filter för transmisionen.
Så då er det vel "bara" pumpen som kan rasa isåfall?? :???:
Nåvel, et returfilter er ju aldrig fel.
Har det dog inte själv.

Avatar Fallback

Re: Montera returoljefilter?

Willy N  
#122800
nordtravare skrev:skicka returoljan från gripen rakt ner i transmisonen ALLDRIG en skuren rotator orena kopplingar orena bytesslangar mm.Fråga en hydraul kunnig på en större industri så tittar han på dig och frågar om du är vrickad.

Inom industri och mobilhydraulik så har man alltid ett tryckfilter för att ta hand om föroreningar från tank och pump så att de inte kommer ut i hydraulsystemet. Och sedan har man ett returfilter som tar hand om föroreningar från hydraulsystemet så att de inte kommer tillbaka till tank. Sugfilter används oftast inte mer än till att hindra "skruvar och muttrar" från att sugas in i pumpen.

Avatar Fallback

Re: Montera returoljefilter?

nordtravare  
#122803 precis vad jag menar

Avatar Fallback

Re: Montera returoljefilter?

nordtravare  
#122809 Valmet 665 ingår väl i 05 serien ? Min 705 hade samma olja i växellåda bakaxel o hydral ,en turbokombi för våta bromsar. Har verkligen 665 egen olja till hydralen?

Avatar Fallback

Re: Montera returoljefilter?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122827 Nä 665 är bara släkting till 505-905, har väl mer gemensamt med 100 serien

Användarvisningsbild

Re: Montera returoljefilter?

stegmaster  
#122883
nordtravare skrev:Valmet 665 ingår väl i 05 serien ? Min 705 hade samma olja i växellåda bakaxel o hydral ,en turbokombi för våta bromsar. Har verkligen 665 egen olja till hydralen?

665 har inget med 05 serien att gjöra, den er ju från minsta serien av valmet, och föregangeren til 100 och A serien.
Dessa har seperat tank och filter för hydrulikk och växellåda.
Men til eks, 6000 serien har gemensam olja hydraul/växel.
Så just det er ju lite konstig, för det brukar ju vara dom störra/dyrare fordon som har dom bästa lösningar, men altså inte i detta fallet. :grin:

Avatar Fallback

Re: Montera returoljefilter?

nordtravare  
#122907 OK

Avatar Fallback

Re: Montera returoljefilter?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123004 De var ett steg tillbaka när jag bytte BM650 mot Valmeten för volvon hade separat system oxå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).