Föryngring

Plantera Hybridlärk

47 inlägg 38352 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera Hybridlärk

Lindianerna  
#120569 Hej!
Tänkte testa att plantera ca 1ha Hybridlärk!
Hört att plantorna är enorma så frågan är, - hur planterar man dom?? med hacka eller tom. spade??

Hur många har ni satt /ha och hur många hann ni sätta på en dag eller timmen??

tacksam för svar o råd!!

//



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Antesson  
#120583 Hej

Köp 2-åriga pluggplantor, går att plantera med rör eller borr. Mycket smidigt!
Räkna med att det går åt ca 2-2400 pl/ha beroende på terräng, stenighet mm. Undvik helst att plantera på de bördigaste markerna, granåkrar, om du vill få fram sågbart ur lärken.

//A

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

repp  
#120596 Jag fick planterat 5-6 ha med Hybridlärk efter Gudrun, brukar plantera själv men 40 ha blev för mycket.

Plantorna var 2-åriga pluggplantor. Planteringen tog sig bra men blev väldigt hårt betade av rådjuren. 😡

Men nu ser det ut som dom har nått betesfri höjd, ska göra en noggrannare inventering när all snön har försvunnit.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Antesson  
#122436 Förresten! Med tanke på senare inlägg ang. viltskador.
Viltskyddsbehandla alltid lärken 2 säsonger, sedan har den normalt sett vuxit ifrån viltet.

Allt som är annorlunda blir intressant för djuren...

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

repp  
#122457 Jag viltbehandlade mina lärkplantor 2 år, men tyvärr hjälpte det inte. Det är inte bara betning som är problemet med lärk, utan det verkar som rådjuren har en förkärlek till att feja sina horn på lärk.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Månskensbonnen  
#122761 Vad får man betala för lärkplantorna?

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Lindianerna  
#122765 har för mig att jag skulle få ge 5,5 för barrot - behandlade!

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124438 Jag planerar att sätta hybridlärk i år.

När på året skadas lärken av rådjursfejning?
Då basthuden ska bort eller är det i brunsten?

Med vilket medel är hybridlärken behandlad med när den köps?

Jag tycker att "Trico" verkar intressant.
http://www.organox.se/

Någon som provat Trico på lärk?

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Antesson  
#124468 Trico fungerar kanon! Dock finns det eg. inget som avhjälper fejning, förutom hägn, skrämsel eller stora f-ytor!

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

skogerik  
#125987 Trico funkar alldeles utmärkt. Miljövänligt och trevligt att hantera dessutom.

Lärk trivs på medelgoda - goda boniteter, bra med rörligt markvatten. Se till att planta tidigt på säsongen, håll ett något glesare förband än med den vanliga granen (ca 2000 plantor per ha). Spännande trädslag.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

nomis  
#126239 Imorgon skall vi påbörja vårens plantering. Det är 2500 hybridlärk och 3000 gran. Barrot. Avverkat i vintras, ej markberett. Bonitet: G28. Ståndort: ett par mil sydost Göteborg.

Ungefär halva området är plant (uppe på en kulle) medan resten sluttar ned mot en väg. Sluttningen är ganska brant, men det finns "hyllor" där det går att köra med maskiner.

Har inte bestämt var vi skall ha granen och var vi skall ha lärken. Det är lite bättre mark i sluttningen. Det talar ju för att sätta lärken där. Vägen kan ju kanske också störa viltet lite (inte högtrafikerat, men ändå...). Samtidigt är det ju dumt att ha snabbväxande bestånd på svår terräng. Det fanns också en del röta i sluttningen (bättre röttålighet på gran?).

Några andra aspekter som jag missat här?

Andra tips på vad vi skall tänka på vid planteringen mottages tacksamt!

Är också orolig för viltskador. Men tänkte försöka utan stängsel (svår terräng, som sagt). Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
Besprutning?
"Tejpflaggor"?

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

Skogshuggaren83  
#126245 Har testat med fårull.
Fungerar bättre än sprutmedel eller tejp men är riktigt drygt att sätta upp.
Fick inga fejningsskador förren jag slutade sätta upp ullen...
Endast praktiskt på mindre partier.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

awes  
#126247 Sätter du bara lite ull i toppen av plantan eller krävs det mer?

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

boksson  
#126253 [quote="nomis"]
Har inte bestämt var vi skall ha granen och var vi skall ha lärken. Det är lite bättre mark i sluttningen. Det talar ju för att sätta lärken där. Vägen kan ju kanske också störa viltet lite (inte högtrafikerat, men ändå...). Samtidigt är det ju dumt att ha snabbväxande bestånd på svår terräng. Det fanns också en del röta i sluttningen (bättre röttålighet på gran?).

Några andra aspekter som jag missat här?

Andra tips på vad vi skall tänka på vid planteringen mottages tacksamt! quote]

Undvik att sätta lärk på rötinfekterad mark, lärken drabbas lättare av röta än gran.
höjdlägen/krön är också mer drabbade av röta, i allafall hos mig.
Sätt minst 2 ha sammanhängande lärk så klarar sig beståndet lite bättre mot viltbetning. Du får räkna med en hel del fejningskador och barkgnag från älgar.

Avatar Fallback

Re: Plantera Hybridlärk

nomis  
#126258 Kul att det blev lite fart i den här tråden!

Jo, vi har förstått att lärken är mer rötkänslig än granen. Samtidigt är ju omloppstiden kortare, så valet är inte alldeles självklart. Troligen blir det gran runt de värst drabbade områdena.

Tyvärr blir det inte 2 ha sammanhängande med lärk, utan snarare ca 1 ha. Kanske hade tagit ett annat beslut med det jag vet nu, men detta kändes bra när plantorna beställdes...

Fejning får man nog räkna med, även från rådjur. Tydligen kan plantorna återhämta sig ganska bra från detta, men med några års "försening". Betning känns värre, eftersom det riskerar att ta död på plantan vad jag förstått?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).