Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV eller Järnhäst ...?

54 inlägg 34320 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

marcus_ford 3600  
#122355 Ja, tog 430 bara som exempel :grin: har själv en ford 3600 som gick för 15 tusen, sen köper du skopa för 3, snöblad för fem och en vinch med huggarkära för 15 tusen sen så har du ett fin fint gårdsekipage :smile:

Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

SkogsMaja  
#122375
marcus_ford 3600 skrev:Ja, tog 430 bara som exempel :grin: har själv en ford 3600 som gick för 15 tusen, sen köper du skopa för 3, snöblad för fem och en vinch med huggarkära för 15 tusen sen så har du ett fin fint gårdsekipage :smile:


Jovisst ekonomiskt skulle det bästa troligen vara att skaffa en relativt liten men stark och pålitlig traktor.
Helt klart!
Fördelen är ju också att man kan ha den till lite olika saker, ev snöplogning mm i slutändan...
ATV har ju också lite mer funktioner jämfört med en järnhäst...
Men ATV jämfört med en liten traktor väger ungefär lika för mig rent funktionsmässigt.
Så då har jag ju bara priset kvar att jämföra ... till traktorns fördel :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

SkogsMaja  
#122381
molnia skrev:Vi har en Massey fergusson 35 som vi har till småkörninger. lite ved till vedluckan. frakta några småsaker, ta med sig motorsågarna till skogen när vi bara ska hugga. Köra lite grus i en skopa baktill. Jag brukar säga så länge vi har den traktorn behöver vi inte någon ATV. ...
Har vi ett ensamt träd som ligger långt in från stickvägar tar vi och hämtar den med 35an och winschen baktill för att sedan plocka det med huggarvagen efter den större traktorn. Har tagit winschuset från en virekran och använder den som lunningswinsch.

Priset på en mf 35 (kom i håg att köpa en 3 cyl diesel) ligger omkring 20-30tusen...



Verkligen tack för all information och alla tips. :grin:
När man är nybliven skogs-amatör som jag är det alltid skönt att veta lite hur andra gör för att lösa problem...

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Månskensbonnen  
#122394 Har precis ett sånt ekipage som ford 3600 beskriver. Visst vore det kul med en ATV men det kan jag aldrig räkna hem ekonomiskt, ska man ha en kvalitetsmaskin plus vagn med vinsch så blir det 120-130 tkr. För dom pengarna kan man nöta ut fem småtraktorer plus vagn. :smile:

Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

totte  
#122405 Det är inte en ren slump att småtraktorer har varit så universellt förekommande och har sett i stort sett likadana ut från 50-talet och framåt. Det är helt enkelt en otroligt mångsidig maskin, går att använda till det mesta. Än mer användbar blir ju en traktor med lastare, men även utan går det att göra oerhört mycket. Vinsch eller wirekran och en skopa att hänga i trepunkten, ett snöblad, en liten billig skogsvagn och en flakvagn så ordnar man det mesta som man behöver på en liten fastighet.

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

marcus_ford 3600  
#122438 Ja, trepunkt fästet är det bästa med traktor. Och så kan du köpa smågrejer typ skopa mm för skrot pengen... och det viktigaste! om man nu skulle tex vilja ha potatis eller kanskr viltåker så är de bara köpa en tvåskärig plog och harv för struntsummor,Traktor är mer flexibelt och billigare än många alternativ. Lycka till med det köp maja och hoppas det blir just de ekipage som passar dej :o

Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

molnia  
#122449 tänkte bara tipsa om en annan tråd här på forumet. Förstår att om man har mycket unga planteringar är det smidigare att kryssa fram med en atv, men i lite äldre gallrad skog tycker jag man nästintill alltid hittar sig en väg med 35an mellan träden.
viewtopic.php?f=107&t=8303

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

aBjarhov  
#122632
Emil N skrev:
Uvskogen skrev:Nå, frågan var ATV eller Järnhäst. Inte traktorer eller miniskotare eller TEG eller...

ATV är valet. En Järnhäst är total ointressant. Vad ska du göra med den när du inte släpar, långsamt och stilla, ut EN stock från skogen?


Man släpar 25 stockar :grin:


Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Akkos  
#122813 Vi använder ATV och Alaska Sled. Lagom för att dra något timmerlast nu och då. Lågt pris, minimlistisikt underhåll, Med Alaska Sleden drar vi både timmer och älg.

Sleden är ju så låg så att jag slipper nästan hela lyftmomentet, går bra att dra på. Dessutom så är den såppas lättdragen att jag orkar flytta den när den är lastad :shock: Uppskattar även att den är lätt att last på släpvagnen bredvid eller under ATV/skotern.

Nu vintertid drar vi den bakom skotern, både i skogsarbetet som på familjens fjällturer :-bd

http://www.markussonimport.se/sv/om-alaska-sled.html

Såg den i nyaste Skogmakatalogen, under rubriken Lunning (tror jag att det var).

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Håkan Engström  
#122818 Verkar vara ett vettigt alternativ, frågan gällde väl enstaka träd som skulle tas fram.
Surhål berg och sluttningar kan effektivt sätta stopp för en traktor.
Själv kör jag fram med fyrhjuling till traktorväg.
För vindfällen är ofta fyrhjulingen bästa alternativet, i alla fall på mina marker.

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Akkos  
#122859 Med Alaska Sleden är det ATVn som begränsar framkomligheten.... Hänt att jag kört fast ATVn i surhål och fått vinscha lös den medans Sleden har jag kunnat koppla lös och handdra en bit.
Där ATVn (skotern) tar sig fram följer ju pulkan med.

Vi har skog och jaktmarker fjällnära, myrar och steniga områden som vid tidigare tillfällen krävt stor möda och besvär för att få fram timret eller fälld älg. Att kapa eller stycka för att sedan handdra har vi fått göra flertalet gånger tidigare. Det "värsta" som kan hända nu är att vi får handdra Sleden med last på fram till ATVn. :D

Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122884
Akkos skrev:Med Alaska Sleden är det ATVn som begränsar framkomligheten.... Hänt att jag kört fast ATVn i surhål och fått vinscha lös den medans Sleden har jag kunnat koppla lös och handdra en bit.
Där ATVn (skotern) tar sig fram följer ju pulkan med.

Vi har skog och jaktmarker fjällnära, myrar och steniga områden som vid tidigare tillfällen krävt stor möda och besvär för att få fram timret eller fälld älg. Att kapa eller stycka för att sedan handdra har vi fått göra flertalet gånger tidigare. Det "värsta" som kan hända nu är att vi får handdra Sleden med last på fram till ATVn. :D

Fördelen med Järnhästen är ju att den aldrig fastnar i ett surhål eller att man behöver dra fram timret till den (utom i mycket branta sluttningar). Där en person kan gå tar sig Järnhästen också fram och på en mosse är det t.o.m. bättre att åka på Järnhästen för att inte riskera att trampa i ett surhål.

Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122889
th skrev:Fördelen med Järnhästen är ju att den aldrig fastnar i ett surhål eller att man behöver dra fram timret till den (utom i mycket branta sluttningar). Där en person kan gå tar sig Järnhästen också fram och på en mosse är det t.o.m. bättre att åka på Järnhästen för att inte riskera att trampa i ett surhål.


Fast med en fjärrstyrd oxe kan du ju gå runt surhålet, samtidigt som du kör oxen rakt genom surhålet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: ATV eller Järnhäst ...?

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122906
Niking skrev:
th skrev:Fördelen med Järnhästen är ju att den aldrig fastnar i ett surhål eller att man behöver dra fram timret till den (utom i mycket branta sluttningar). Där en person kan gå tar sig Järnhästen också fram och på en mosse är det t.o.m. bättre att åka på Järnhästen för att inte riskera att trampa i ett surhål.


Fast med en fjärrstyrd oxe kan du ju gå runt surhålet, samtidigt som du kör oxen rakt genom surhålet.
/Niklas


Javist men med den maskinen tar man ännu ett steg från lönsamhet.

men det är klart att har man ett rejält nöjeskonto så varför inte. Hellre en maskin än en tailandresa.

Användarvisningsbild

Re: ATV eller Järnhäst ...?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123070
Emil N skrev:Hellre en maskin än en tailandresa.

:-bd :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).