Skotare

Glappande midja på Mini Brunett 678

3 inlägg 4401 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glappande midja på Mini Brunett 678

todan  
#122417 Har en Mini Brunett 678, från 1987, som vi har lite glapp i midjan på, och har hört att det ska gå och "spänna" bultarna (liknande expanderbult?) för att minska glappet.

Någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig? (Om möjligt med ritning, eller handritad skiss)

MVH
Tord



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Glappande midja på Mini Brunett 678

Karlsson578  
#122421 Hej! Rätta mig om jag har fel men om det är samma som på 578 så går det inte att spänna bultarna i själva midjan. För där har antagligen länklagret eller tappen nött hålet ovalt så att det glappar där i mellan. Dock så kan du väll lägga åt själva lagringen där vagnen kan röra sig i sidled. sitter en stor mutter där kardanen går in i vagnen som du bara spänner på lite.

Om det nu är där det glappar? vet du var det är? annars är det bara köra kranen i backen och så ber du någon att kolla var det glappar.

Vi hade ett jädra glapp i våran i tapparna, men vi fick bita i det sura äpplet och sätta i ny midja. Vi fick hjälp att svarva ur de gamla tapparna som vi sedan svetsade fast i örona och sedan drog vi i expander i de gammla ursvarvade tapparna. Dyrt men effektivt :D

Mvh

Avatar Fallback

Re: Glappande midja på Mini Brunett 678

todan  
#122435 Hej Karlsson,
Tror att 578 och 678 är ganska lika, även om 678 troligen är något kraftigare i midjan.
Precis som på din är det mellan länklagret och tappen som det glappar... Var köpte du expandrarna, och vad kostade de?

MVH
Tord

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).