Före och efter jobbet

Open Office 3.0 släppt

27 inlägg 13191 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Open Office 3.0 släppt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37358 För alla er som ledsnat på att betala ockerpriser för M$ Office, finns istället ett lagligt gratisalternativ som heter Open Office. Idag släpptes version 3.0 http://sv.openoffice.org/ :D

/Niklas


Senast redigerad av Niking lör 18 okt 2008, 23:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37540 Har använt det både privat och i företaget sedan ett par år på alla mina datorer, och det har inte varit några problem. Och priset går ju inte att pruta på. :D

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37799 Nä sannerligen inte! Priset är ju så perfekt som det kan bli! :D
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#37806 Och dessutom är varje gång ett Microsoftprogram INTE används ett steg framåt för mänskligheten. Microslopps affärsidé är att sälja urusla program som nära på sänker en normal dator och sen ta hutlöst betalt för uppgradering som gör att dom möjligen går att använda men inte mer.

Ner med Bill Gates och hans anhang!

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37938
totte skrev:Ner med Bill Gates och hans anhang!


Tja, Bill Gates är pensionär och ägnar sig helt och hållet åt sin välgörenhet http://www.sweclockers.com/nyhet/7908-b ... i_pension/

Det mesta av anghanget är dock kvar på pyttemjukt och pungslår fortfarande sina kunder på hutlösa belopp.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#37940 "Pyttemjukt" haha, den hade jag inte hört, men när man ser det så är det är ju självklart att det skall översättas så! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61923 Nu är Open Office 3.1.0 släppt sedan en tid.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121761 Liksom Open Office 3.2 och troligtvis är 3.3 på gång inom kort.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Open Office 3.0 släppt

tantgron  
#121770 ... Som kommer att följas av Libre Office efter lite meningsskiljaktigheter som går att läsa om t.ex här.

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121994 Har du testat Libre Office? Hittat några väsentliga skillnader mot Open Office (ur användarperspektiv alltså).
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Open Office 3.0 släppt

granqvist  
#122016 Är lite slö att uppgradera till senaste version, men när det blev problem med .docx och .xlsx filtyperna så blev det uppgradering till OO 3.3 och det funkar bra även med nyaste MS Office filformaten.

Avatar Fallback

Re: Open Office 3.0 släppt

MNskog  
#122141 Jag har använt Open Office några månader och tycker att det funkar väl så bra som MS Office paket. Det jag däremot saknar är Outlook. Finns det något bra alternativ till det ochså ?

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122311 Är det något eget filformat på OpenOffice dokument?
Tänkte om man ska maila något dokument till nån som inte har det programmet, kan de öppna det då eller blir det bara kattsk*t av det hela?

Jag har en del excel-filer som jag vill använda även i fortsättningen, funkar det i Open Office?
Mitt MS Office är från 2003 :oops:

Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122369
Palms skrev:Är det något eget filformat på OpenOffice dokument?
Tänkte om man ska maila något dokument till nån som inte har det programmet, kan de öppna det då eller blir det bara kattsk*t av det hela?


Japp. Open office kör förvalt formatet OD*, open document, där * varierar beroende om det är en textfil, kalkylblad etc. Open document är ju saktionerat av EU, till skillnad från MS Office-formaten! Till pyttemjuks kontorssvit (MS Office) finns det ett gratis tillägg från Sun att installera, som gör att pyttemjuks kontor kan läsa och spara dokument i open document. Sedan finns ju alltid möjligheten i Open Office att spara som...

Palms skrev:Jag har en del excel-filer som jag vill använda även i fortsättningen, funkar det i Open Office?
Mitt MS Office är från 2003 :oops:


Japp, det torde inte vara några större bekymmer, så länge dina excel-filer inte innehåller några macron. Tyvärr är macron i excel inte kompatibla med macron i open office calc och vice versa 😡. Å andra sidan brukar Open office klara av att läsa betydligt äldre filformat av MS Office än vad moderna MS Office själv kan göra. :grin:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Open Office 3.0 släppt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122453 Tack och bock för svaren, blir kanske dumt att skicka i filformat som mottagaren inte kan öppna utan att installera något tillägg, även om det är gratis.
Mailar en massa word dokument...

Jag kan ju förstås prova och se om jag blir frälst eller inte, det tror jag att jag har råd med :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).