Sågtimmer

Största sågverket ; Sverige ?

23 inlägg 31801 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Största sågverket ; Sverige ?

axwell  
#119716 Lokalradion hade ett inslag där den kvinnliga platschefen berättade om den nya utrustningen som avslöjar alla tänkbara fel i virket. Hon var även stolt över att SCA-ägda sågen i Bollsta sedan 2006 är störst i Sverige, räknade med 950 000 m3 2011.

Själv trodde jag att bla Tunadal var större.

Finns det någon statistik över Sveriges sågverk?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Största sågverket ; Sverige ?

Camwood  
#120443 Har goglat som fan men blivit stoppad av sajter som är för innbördes beundran 😡

Användarvisningsbild

Re: Största sågverket ; Sverige ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120454 http://svt.se/2.33686/1.2292989/sverige ... 6stnytt%29

Här snackas det om en miljon m³/år

Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

axwell  
#120469 Samma här, hade redan googlat runt om uppgifter innan jag ställde frågan. Men uppgifterna finns nog eftersom lokalradions reporter inledde inslaget med 2006, 2007, 2008, 2009, och även 2010 var Bollstasågen störst i Sverige.
Investeringarna i början av 2011 skulle öka produktionen ytterligare.

Platschefen försökte inte dölja att man tjänade pengar på varje beståndsdel i en timmerstock.

   TS
Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

helldisk  
#120473 Det måste ju vara Bravikens Sågverk som ska om två år producera 550000m3 färdig vara. Vi håller på för fullt och kör igång anläggningen och det går bättre och bättre varje dag! Fullt utbyggt ska det produceras 750000m3 färdigvara. Och för att få fram 7500000m3 färdigvara går det åt dubbelt så mycket timmer ganska exakt. Jag jobbar på Bravikens sågverk som sågmästare och dom har alltid sagt att det är skandinaviens största sågverk. Södra bygger ett lika stort i Värö. Fast detta är inte helt nytt utan ett begangnat köpt från tyskland men som ska kunna producera lika mycket som vi.

Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

axwell  
#120534 Men 550 000 m3 färdig volym är ju fortfarande en bra bit efter 950 000 m3.

Jag kan dock tänka mig att resp sågverk räknar som det passar dem bäst.

Att det skall vara så svårt att hitta officiella uppgifter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

axwell  
#120567 Det verkar som om alla lite större sågverk är störst i Sverige, något dessutom störst i Skandinavien.

21 december 2010

Ytterligare 48 miljoner investerade i Bollstasågen

Den 24 mars berättade vi på den här sidan om SCA:s investering på 25 miljoner i en ny impregneringsanläggning. Scrolla ner så hittar du artikeln. I slutet på förra veckan satte man igång en nybyggd timmersortering som kostat 48 miljoner kr.


- Detta är ett led i vår strävan att utveckla Bollsta sågverk till en ännu konkurrenskraftigare enhet i vårt bolag SCA Timber, säger Katarina Levin, sågverkschef. Vi är redan Sveriges största sågverk räknat i produktionsvolym. Bollstabruk har de perfekta förutsättningarna, duktigt folk, en bra hamn och ett optimalt läge relativt nära råvaruproduktionen, dvs skogen.

Projektledaren Jimmy Hörnström är nöjd med den nya anläggningen. Fredrik Holmvall trimmar in maskineriet.

Den nya timmersorteringen är utrustad med en modern mätutrustning som bl.a. röntgar timmerstockarna för att mäta barktjockleken och den effektiva diametern. - Vi är inne i en inkörningsfas just nu och kör ungefär 1000 stockar i timmen men räknar med att komma upp i 1350 stockar i timmen när anläggningen är intrimmad, säger Jimmy Hörnström, projektledare för den nya timmersorteringen. Virkesmätarna vid den nya anläggningen har fått en mycket bättre arbetsmiljö än tidigare då de satt i en byggnad som var byggd över transportören vilket gjorde att de var utsatta för kyla, buller och damm. Nu sitter de inomhus framför en gigantisk skärm med sammanlagt sex olika levande videobilder från anläggningen. De har också ett jättestort panoramafönster för att överblicka inmatningsbordet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

Chainsaw Charlie  
#120571 Jag tror att bollstasågen sågar 950 000 m³ timmer vilket ger ca 500 000 m³ sågad vara/år. Så fram tills att Braviken och Värö är i full produktion så är det den största sågen.

Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

helldisk  
#120572 Jag vet att Bravikens sågverk och Södras i Värö kommer bli Skandinaviens största sågverk tills Bollsta sågen är utbyggt och färdigtrimmat. Finns inget sågverk i skandinavien som kan producera 950 000m3 sågad vara. Man kan lätt blanda ihop hur mycket timmer som sorteras och går in i sågen och hur mycket av det som faktiskt blir brädor och plank. Man har ett ytbyte på ca 50% av stocken. Så för att vi på Braviken ska kunna producera det vi har tänkt oss så går det åt 1,5 milj m3 fub vilket blir 750 000m3 sågad vara.

Hittar detta på deras sida.

Bollstasågen planerar att utöka produktionen till 800 000 kubikmeter sågat virke per år, jämfört med dagens produktion på 500 000 kubikmeter per år.
För att nå produktionsmålet ska sågen konstruera en timmersortering som har en kapacitet på 1300 stockar i timmen, skriver Allehanda.se.

Användarvisningsbild

Re: Största sågverket ; Sverige ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120589 Japp, det stämmer bra det.

Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

linus.n  
#122317 Bollsta sågen är väl sveriges största furusåg, tro ja. Och om dom får nån ordning på den nya sorteringen är väl tanken att dom ska bli störst allt som allt.

Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

dexter  
#122484 hörde nåt om att braviken är/blev så stor att sågen i hjortkvarn (örebro) va nära att gå under, men lyckades bli kvar pga av ett kontrakt. braviken sågar granen och hjortkvar tall. nån som kan bekräfta det?

Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

helldisk  
#122671
linus.n skrev:Bollsta sågen är väl sveriges största furusåg, tro ja. Och om dom får nån ordning på den nya sorteringen är väl tanken att dom ska bli störst allt som allt.


Verkar stämma rätt bra. Iggesunds sågverk som tillhör Holmen kör furu och dom är snart i startskottet för att bygga ut ganska ordentligt. Producerar idag 300 000m3.

Avatar Fallback

Re: Största sågverket ; Sverige ?

helldisk  
#122673
dexter skrev:hörde nåt om att braviken är/blev så stor att sågen i hjortkvarn (örebro) va nära att gå under, men lyckades bli kvar pga av ett kontrakt. braviken sågar granen och hjortkvar tall. nån som kan bekräfta det?


Det finns 2 sågverk som heter Boohjortkvarn och Booforssjö och Booforssjö sågade gran förut men för att kunna få tag på timmer när Braviken startade så blev de tvungna at gå över till tall. Holmen har mycket större köpkraft än Boo koncernen så det kan ju bli svårt för dom att bjuda över Holmen. Men det stämmer som du skriver att Braviken tar all gran och Boo får all tall/fura. Dom byter ganska friskt däremellan. Booforssjö köper även mycket spån från Braviken som dom gör pellets av i deras fabrik i Katrineholm.

Vet dock inte om både Hjortkvarn och Forssjö sågade gran förrut eller vad just Hjortkvarn sågar idag men i Forssjö vet jag vad dom sågar. Kan ev vara så att dom sågar både och.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).