Bilar

Köpa - Vilken PickUp?

601 inlägg 303716 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116731 I tidningen Land så testade man VW Amarok mot Nissan Navara.
Ronderna var ekonomi, utrymme, körning/komfort, miljö och säkerhet.
VW Amarok vann alla 5 ronder.
Senast redigerad av Zalman lör 12 mar 2011, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Kse  
#116734 Amarok verkar intressant, kom ett infoblad från VW inför premiären så det blir till att boka en provkörning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119396 finns bara ett alternativ USA Pickuper helst Duramax med Allisson transmission

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122207 hej alla glada ! .. besiktigade "gammeltrucken" cheva 2500 6,5 td silverado häromdan med blankt papper :-) så nog är det någe speciellt med dessa bilar :surp: fullt utnyttjad sedan den togs i trafik 1995 , mest skogsbilvägar . har inte bytt en enda pryl på bilen mer än bromsbelägg fram och backarna bak ..motor orörd förutom mina små ombyggnader av insuget och att den är "chippad" . men jag har smörjt alla punkter med rätt fett och förövrigt vårdat bilen
det är nog fan den bästa pickisen som någonsin tillverkats , och nu böjer jag mig för min ford F- 250 .. den är mer "brutal" och mer en "gruvtruck" ...inte samma komfort som chevan ... men det finns en helt annan kraft och kapacictet i den "trucken" :grin:

så det , ..blev 480sek och en resa i solsken ..och mer mil efter 30 tusentals och snart 40 redan avverkade :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122213 Härligt.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

uppsjöbo  
#122235 Köpte min cheva 1500 mest för att inte bli avvinkad på powermeet...Men har kört mest varje dag i två år snart ,bytt batteri och generator,inga stora pengar.Det är trots allt en 88a. Bästa bil jag haft,ingen vill trängas BMWtrimmarna tittar i backen när man bultar förbi,rena nöjesmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122241 Låter fint, men tänk på det litegrann? Hur många riskokare & tyskpulkor av årsmodell 1988 ser man i trafik?
Så många jänkepickisar har det ju inte funnits öht, men ändå ser man då & då åttiotalare användas än idag.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Kjell S  
#122242 Det värsta med 8:orna är ju slurpet, sedan vart det ju en massa kiloskatt..
Kör med privatbilen och drar mil.ers på f:an...
Haft Suburban - Frontera - och nu kör jag Subaru.
Pickis har aldrig lönat sig, hellre lb-reggat va som helst

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122259
Kjell S skrev:Det värsta med 8:orna är ju slurpet, sedan vart det ju en massa kiloskatt..
Kör med privatbilen och drar mil.ers på f:an...
Haft Suburban - Frontera - och nu kör jag Subaru.
Pickis har aldrig lönat sig, hellre lb-reggat va som helst

Löna sig?
Komfort och krocksäkerhet är svårt att sätta kronor & ören på.
Väger man åxå in livskvalitet, bilintresse osv så är min enkla åsikt att när man sitter
så många många timmar bakom ratten så ska man ha det bra.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

uppsjöbo  
#122270 Håller helt med Slufi,vädet av en bils känsla comfort stryktålighet pondus är något man får betala för på ett eller annat vis...så är det på det flesta områden här i livet. :-ss :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122455 Maskinellt/mekaniskt har ju USA pickisarna ett klart övertag, allt annat vore ju märkligt med så lågt effektuttag/liter.
Delarna är överdimensionerade och med fettnipplar överallt (det har jag ifs i min Isuzu också) så motor/chassi är riktigt bra.
Inredningen däremot kräks man ju nästan på, gäller alla USA-bilar, vissa verkar instrumentpanelen falla i bitar bara man tittar på den (Dodge Ram) och vissa har så grymt dåligt elsystem att man blir mörkrädd (äldre Cheva) för att inte tala om obefintlit rostskydd på de äldre pickisarna.
Att japsarna rostar minst lika mycket är inget argument, rostskyddet är sjukt dåligt på äldre Chevor, hur många har inte fått nya hytthörn och skärmkanter tro? Om det är bättre på nya pickuper vet jag inte men sämre kan det då inte vara.

Visst är det bra bruksbilar men de äldre är långt ifrån felfria.
Tittar man på gamla lik från 80-talet så är 90% av TH700R4-lådorna renoverade minst en gång, många 6.2D har ramlagret skurit på och på nyare 6.5TD har man bytt dieselpump i flertalet...

Hamnade lite ur spår med dravel om äldre pickuper men det brukar låta som att de är så jäkla bra...
Jag gillar faktiskt de gamla pickisarna även om det inte alltid låter så :)

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122465 Ok, bra med verklighetsbaserad kritik, ofta får man intrycket att många kritiker aldrig ens ägt och brukat en jänke men ändå på nåt mysko vis _vet_ hur dåliga de är.
Lågt effektuttag per liter är ju kanonfint, så ska det vara anser jag.
Inredning som man kräks på, smaksak.
Dåligt elsystem, smaksak även där. Aldrig haft nåt problem med mina bilar.
Obefintligt rostskydd, ja det är ju generalagenten för varje land som skötte det förr.
Renoverade lådor, såklart gamla grejer är gamla grejer.
Gamla lik från 80-talet som är i trafik, javisst det var ju frågan. Var är de bränslesnåla godingarna?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122475 Jag glömde nämna bränsleförbrukningen, med rätt utväxling för de behov man har går det att köra jänkepickisar rätt snålt. Ett stort plus för jänkarna är just att de kom med en hel drös olika utväxlingar, man kan skräddarsy efter egna behov.

Lågt effektuttag är ju nästan en garanti för lång livslängd bara man sköter service samtidigt som dessa motorer är tillräckligt starka att man kan häkta på ett tungt släp och dra utan att köregenskaperna förändras nämnvärt. Japsarna är lite annorlunda på den punkten, antingen alldeles för svaga för att dra tungt eller med så pass högt effektuttag att man inte blir förvånad om den är slut vid 30 000 mil.

Om generalagenten är den som är ansvarig för rostskyddet så är det han som ska ha en känga där bak...

Om vi fortsätter snacka om äldre (10år) pickuper så tycker jag att Isuzu är den bästa japspickupen (ägt av GM, men vet inte om de har lagt sig i designen) med lite kraftigare konstruktion än de övriga, tror de har Dana 44-axlar, inte säker men nån GM-axel är det iaf. Den gamla 3.1TD motorn är en evighetsmaskin om man bara sköter service...
De nya vet jag inget om.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

dexter  
#122477
trislc skrev:Några erfarenheter av Isuzu:n?

har en kompis som tog ut en splitt nya isuzu när den kom, med stora motorn. enligt försäljaren skulle den dra 0.7-0.9L/mil. i verkligheten drar den 1-1.1L/mil. hans bil käka lampor, och tappa lack vilket gav rost. och allt detta efter bara 2000mil. knappt 2000mil om ens det. annars är det en jävel å dra med går väldigt mjukt å fint på lång körning! premiärturen med min kompis bil blev till nolia -08. man både åker å kör som en kung i dom. men dom kan vara svåra/går inte att regga som lb av nån anledning. vaför kommer jag inte ihåg.

själv ska jag få en dacia pickis på jobbet, är lite skeptisk till dom efter vad man har hört. återkommer med recension när jag har fått den och kört några mil.

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Robertberg  
#122491 Dieselpumpen i 6,5an håller väl cirka 30 000 mil, eller var det 20?

Det fina med stordiesel tomatlåda är att de växlar upp när man plattar, och sedan sticker iväg rätt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).