Vedmaskiner, flishuggar

Egentillverkad Vedprocessor

41 inlägg 26609 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#80876 Håller som bäst på med lite tuning på hydraliken, så kanske jag kan få lite mer fart på de
befintliga pumpar jag har .. dock saknas det ca 50l/min för tillföra det sista som behövs.. :|
Kommer när jag har hitta nya grejor till rätt pris.

Systemet för att få dubbel kraft sköts med att den ena pumpen kopplas bort när behov
uppkommer. ca 2 gånger på 50kbm hittils! spaken sitter vid huvudspak 1 på mitt man bord.

Vore intressant och veta vilken produkt/maskin du jämför med när du tycker att det går långsamt.?

Elevatorn skall modifieras med mer vinkeljärn på bandet.. det finns inga gummin på min..?? evt är den för smal..
men är ju värt att testa för 300 pix.. :grin:

/MA

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80920 min far har en bergabo och den är ungefär lika hårförgråande som din :D
Den här är lite snabbare :)
tube/index.php?mode=item&id=KjcWEXcUpz4

ok tyckte det såg ut som om du hade gummiläppar men det kanske inte var så.
Nåja dom är värdelösa då dom bara böjer sig.

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#91995 Hej alla woodlovers...

nu är mina två arbetsdagar över.. :smile: 95kbm travat..

här kommer film ifrån körning.. testfas 5..
siktar på att ha tillräckligt med matrieal för att bygga en bredare elevator
nästa vår.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad Vedprocessor

totte  
#92010 Imponerande!

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92014 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6IHTqlLc1QA[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Hållsunga  
#121734 Hej
Jag har precis börjat samla på mig delar för att bygga en egentillverkad vedmaskin, jag skall tänkte såga med 17`sågblad
och använda 7-15 tons kolv med vario drift och snabbventil för klyvning, beräkningen är att kunna kapa och klyva minst 400 mm och det borde jag klara.
Hammars har hjälpt mig att räkna ut åtgången på olja samt vad för pumpar och cyl jag behöver,samt motorer.

Som det är nu så är jag uppe i ca 15000:- i delar och då har jag motorer,hydraulpumpar,hydraulmotorer,klyv cyl,ventiler,elevatorband och snäckväxel för dito, samt det mesta i stålväg med balkar mm.
Motorerna kommer kunna drivas av 16A trög säkring eller via traktordrift, fast det senare är inte inköpt ännu för att slutföras.
Återkommer när bygget fortgår

mvh

Martin W

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#121789 Gött.. bra början Hållsunga då är det bara hugga in o bygga på så vi får se lite resultat i tråd framöver (inom vecka.?). :-)

Jag har fått fått hem 50kbm/fub i år igen så snart kommer nästa testfas med bredare elevator, feghuv och automatisk
återgång på klyvmomentet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Axl  
#121794 Varför går svärdet ner en gång extra efter att du kapat?

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121798 Går det att använda så grovkluven ved? Alldeles för grovt för min smak :???:

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#121804 Anledningen till att svärdet går ner är att det blir lite för mycke motryck på returen när
klyvcylindern går tillbaka.. det är lite olja som skall tillbaka.
Det saknas en backventil på svärmatningen.

Grov ved.? Jag eldar med brännved.. inte kaminved. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Hållsunga  
#121812 Hej

MAH

en liten fråga, hur stor pumpvolym har du på pumparna?
samt vilken storlek på svärdmotor använder du? är bara lite nyfiken..

mvh

Martin

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#121814 2 pumpar som ger 160l tillsammans, Voac F11-19cc på svärdet.. (45-50hk),
klyvkolv ger ca 20 ton idag.. 40 ton när det kommer mer puff framöver.. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Fredrik Kämpe  
#122046 Jag gillar verkligen ditt projekt. Jag har gått i samma tankar och det hade varigt kul att bygga något sånt, ska man köpa en vedprocessor som tar den diametern får man ju lägga upp 100 000 - . Det tycker jag gör saken mycket roligare om man skulle kunna bygga något liknade för en 10 - 20 000... jag är lite nyfiken på hur du har ordnat med smörjanordningen till kedjan? :)

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#122050 100' låter billigt om du skall ha 60 cm i diameter och 350 bar komponeterna + momenten. :grin:

Var och besökte en sådan där "veddag" som en ÅF hade för ng månad sedan, Pilkemaster rapplet kostade då 100'!!! :shock: Fyyy.. vilka gooa pålägg de har!! strunt samma.. lite förklaring på smörjning av kedja var det..

På mitt fällhuvud sitter det ett litet block med en cylinder med en fjärder på ena sidan. När motorn körs komprimeras fjädern/cylindern var vid den trycker ut en dos sågkedjeolja till svärdet, när trycket till motorn
försvinner trycker fjädern tillbaka cylinder var vid den suger till sig olja via en backventil på tanken som sen stängs när cylindern komprimeras vid nästa körning av motorn o.s.v.. ett t-kors på trycksidan..

   TS
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#125630 ny "feghuv" + elevator tillverkat och monterat..

Bild

Bild


så snart kommer nästa testfas..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).