Gallring

Kvista granbestånd eller ej

8 inlägg 16656 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvista granbestånd eller ej

Micael  
#121649 Hejsan!

Jag håller på att manuellt gallra ett granbestånd, det är förstagallring och det är riktigt tätt på sinna håll med en liten del större gran och björk samt tall här och var. Det jag gått och funderat på är hur "farligt" det är att kvista granarn en bit ut från stammen?
Rent utseende mässigt så tycker jag personligen det ser rätt öppet och fint ut i de bestånden jag sett folk göra på detta vis.
Men så är det ju dehär med röta, en del säger att det är som gjort att få röta i beståndet om man kvistar granen, och en del påstår att det är bra då man släpper in mer ljus.

Det som gjort att jag började fundera på detta är att jag tycker inte det ser fint ut i beståndet fast man gallrat ur när man ser dessa granar med kvist ända ner till marken.

Ska jag låta kvisten vara eller ska jag kvista av lite?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Kvista granbestånd eller ej

Svahn  
#121655 kvista INTE gran, gör du det kommer du garanterat få röta i dina granar.

Användarvisningsbild

Re: Kvista granbestånd eller ej

towes  
#121667 Ibland kanske man väljer att kvista gran utmed vägar och stigar eller där sikt krävs, men då av andra skäl än produktion. Om man stamkvistar gran är dock risken stor för röta, precis som nämns här ovan. Jag hade absolut avrått från detta om du inte har särskilda skäl.

Du kan läsa mer om detta en bit ner i denna tråden, där den glider från tall in på gran: viewtopic.php?f=3&t=9394

Avatar Fallback

Re: Kvista granbestånd eller ej

Micael  
#121689 Tackar för snabba svar, då ska ja inte lyssna på de gamla huggarna från förr i tiden. Nybörjare som jag ser mig så vill man inte hoppa på alla tips utan att höra sig för innan.
Jag har inte stamkvistat några träd, förutom bredvid skogsvägarna, och där får det bli stopp. Tack för ni gav mig en erfarenhet rikare :)
Hellre kvist på stamar än att ge beståndet röta för att det ska se finare ut.

Intressant tråd också om stamkvistning du känkade till towes :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvista granbestånd eller ej

Fredson  
#121891 Hallå!

Jag undrar vidare här. Förtydligar lite -
Att kapa grenar en bit ut, säg 5-10 cm ut från stammen, kan medföra stor riska för röta? Stämmer det?
För min del handlar det bara om döda grenar, upp till 2 meter från marken. Eller är det riskfritt att kapa döda grenar?

Ifall det är riskfritt -kan den effektiva metoden att slå av grenarna (med tex. en kraftigare pinne) vara ok? Eller avråder rådet från detta?

Jag har kapat en hel del kvistar för att ta mig fram med fyhjuling mm.i mitt gallringsbestånd. Med motorsågen ca. 10 cm ut.
Då med tanke på att det kanske inte är bra att bryta/slå av kvistarna in vid stammen.

Men måste också påpeka att vid gallring så knäcker ju de fallande träden en stor mängd kvistar på kvarstående stammar. Skrapar ibland istort sett rent längs en stammsida.. Vad sägs om det?? (Håller på med manuell första gallring i ganska tätt bestånd.)

Tacksam för svar!
Ifall det är riskfritt med döda grenar så tar jag mig gärna en runda då och då med pinnen.. Ger snabbt resultat.

Fred

Avatar Fallback

Re: Kvista granbestånd eller ej

Svahn  
#121892 Du ska kapa nära stammen på tall intill grenkudden.
titta noga där grenen kommer ut från trädet så finns de som en kudde runt om kvisten, där ska du såga men inte så att kudden följer med. när trädet sen växer så väller trädet över den gammla kvisten och därigenom mindre risk för röta.. så om man kapar kvistarna på 5-10 cm som många gör... :wink: så tar de lång tid innan trädet väller över kvisten och då får man förmodligen röta it trädet...

att slå av döda kvistar är bara bra, leder så småningom till en fin och kvistfri rotstock :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kvista granbestånd eller ej

towes  
#121896
Fredson skrev:Att kapa grenar en bit ut, säg 5-10 cm ut från stammen, kan medföra stor riska för röta? Stämmer det?


Kan bara gissa att det är längre väg för rötan med en bit kvist. Jag gör så när jag rensar utmed vägar och hoppas sedan på att "stumpen" hinner dö innan det går röta. Död stump kan senare slås bort. Oavsett undviker jag spor-rika höstmånader, hellre kådrik vår-försommar. Men som sagt, jag gör detta bara om jag är tvungen för framkomlighet.

Läste att man gjort försök i Norrland i SLU:s regi. Se sidan (och länken till sammanfattningen) http://www.norrskog.se/Forskningsstifte ... g-av-gran/

Tydligen har gamla uvar som en annan möjligen något rigid syn på det hela, då det antyds att faran kan vara överdriven, förutsatt att man är ute i rätt tid på året. Jag kommer dock fortsätta på min linje tills det finns väldigt tydliga motbevis.

Såg även en gammal fråga i ämnet på SkogsSveriges sida som är intressant: http://www.skogssverige.se/fragaom/deta ... &listnew=1

Lycka till, men var försiktig!!!

Användarvisningsbild

Re: Kvista granbestånd eller ej

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121989 En annan bra länk om stamkvistning:
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... tining.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).