Traktorer och processorer

Hyttfläktmotor byte Valmet 604

6 inlägg 4735 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyttfläktmotor byte Valmet 604

andan  
#121677 Hej!

Fläktmotorn i min Valmet 604 har lagt av, har beställt en ny från OIE. Gjorde ett halvhjärtat försök i dag att byta den, trodde att det skulle väldigt lätt att byta uppifrån, d.v.s. under filtret men det verkar inte riktigt så lätt...
Är det någon här som har gjort denna operationen och som kanske har lite tips på hur man bör gå tillväga?

MVH
Anders



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hyttfläktmotor byte Valmet 604

H-E  
#121681 Farsan bytte i sin 504 här i juletid. Enda jag vet är att du är rätt ute, dvs att lyfta bort filtret och därifrån lyfta bort fläkten.

Avatar Fallback

Re: Hyttfläktmotor byte Valmet 604

andan  
#121702 Ok, då kanske jag är på rätt spår ändå...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttfläktmotor byte Valmet 604

andan  
#121806 Om det är någon här som har gjort detta på en 604 el. liknande (Det är ju säkert samma på ett antal andra valmet) så beskriv gärna hur ni gick tillväga, när jag kikar på det nu igen så verkar det svårt att fixa det uppifrån, d.v.s genom hålet i motorhuven, verkar nästan som att man får ta loss kanalen som leder in luften i hytten... Rätt eller Fel?

MVH
Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttfläktmotor byte Valmet 604

joswe  
#121853 Om det är likadant som på 05-serien vilket jag antar att det är så är du helt rätt ute.
Bara och skruva bort alla 20 muttrar som håller trumman och lyfta bort så ska fläktarna sitta där.
Eller hänga där rättare sagt.

Avatar Fallback

Re: Hyttfläktmotor byte Valmet 604

andan  
#121871 Jag tror inte att det är samma som 05-serien, samma fläktmotor är det nog men på 05-serien sitter det väl 2st monterade i "torpedväggen"? På 604:an är det 1st monterad i kanalen strax under hyttfiltret... Men jag misstänker att förfarandet är sådant att jag ändå måste montera ner kanalen för att komma åt att byta...
MVH
Anders

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).