Skogsröjning

Röja till 5000 plantor per ha?

7 inlägg 5308 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja till 5000 plantor per ha?

boksson  
#120771 Handelsbanken har i sitt sista skogsmagasin http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... InitPage=1 propagerat att man ska lämna 4-5000 plantor/ha efter röjning samt att man genom detta får 40-50 m3 mer virke/ha och få bra diametertillväxt. Dessa plantor kan vara björk, al etc men att man ska ha minst 1000 barr plantor/ha.
Jag betvivlar inte att man får bättre kvalitet genom större trängsel, men det jag lärt mig är röj hårt och tidigt för att få bäst dimesionstillväxt på kvarvarande plantor och få mer stormfast bestånd.

Nu till min frågor
1. Om man nu har så många plantor som 5000 st/ha efter röjning, blir det inte väldigt många av dessa som blir så klena att de endast kan användas om bioenergi eller försvinner som underröjning i första gallringen?
2. blir inte beståndet instabilt vid första gallringen?
3. för att få ut 40-50 m3 mer virke ska man då ha fler stammar/ha än tidigare efter första gallringen?
4. det här med 1000 barrplantor/ha är det lika i hela landet
5. hur blir det med kvistrensningen?

Någon som vet var de fått uppgifterna ifrån?
någon som tillämpat det?

det kommer säkert fler frågor



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja till 5000 plantor per ha?

Pensionär  
#120844 Rent spontant känns det här som en skrivbordsprodukt. Sen måste man ju komma ihåg att det alltid kommer att finnas teori vs praktik.

Avatar Fallback

Re: Röja till 5000 plantor per ha?

flisshejk  
#120847 Den här typen av skogsbruk som man här förordar har jag praktiserat i mer än 40 år, med täta bestånd upp till 4-5 meters höjd. Men av helt andra orsaker än man här framför, man skall komma ihåg att alla kan inte göra på samma sätt, vi har alla skogsägare lite olika förutsättningar att sköta vår skog och det är det som gäller. Det här förslaget är en kopia av de schabloner som skogsstyrelsen annvänt i alla år och det vill vi inte ha.

Avatar Fallback

Re: Röja till 5000 plantor per ha?

boksson  
#121622 Ok, gammal skåpmat i nytt format med andra ord.

Jag har själv bara prövat det i rena björkbestånd, men man får vara med, annars växer björken ifrån en, men resultatet blir bra.
Gran har jag inte prövat, där kör jag "mer modernt" :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja till 5000 plantor per ha?

granqvist  
#121632 I de skogsvårdsråd jag har bekantat mig med sägs det att björken ska stå glesare än barrträd från sista röjning till förstagallring, ca 1600 st/ha för optimal diameterutveckling. Detta har jag också satsat på i praktiken, i de få rena björkbestånd man röjt.

Sen är det bra att hålla i minne att ju grövre medelstam desto mindre avverkningskostnad och desto bättre rotnetto.

Avatar Fallback

Re: Röja till 5000 plantor per ha?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121636 Ju hårdare röjning desto lägre tillväxt. Andemeningen med artikeln är nog att man kan få hyfsat betalt även för klent virke, typ energigallring.

Det kräver nog att man håller noggrann koll så inte nästa åtgärd kommer för sent.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Röja till 5000 plantor per ha?

towes  
#121670 Läs denna fakta skog från SLU. Den har förvisso 10 år på nacken men detta ändras ju inte i ett brådrask.
Med de förutsättningar som ges så skulle stamantalet vid första röjning kunna vara i trakten av de som nämns i tråden, men det är ju tillfälligt, då antalet reduceras löpande genom röjning.

Detta kräver ju en hel del av markägaren, men kan säkert vara intressant för vissa (i vissa marker).

Länk: http://www2.slu.se/forskning/fakta/fakt ... S01-12.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).